Ved Vardheia ungdomsskole i Stavanger får elevene både drille, snekre og kokkelere. Denne skolen er bygget som en yrkesfaglig skole og legger opp til praktisk undervisning.

Stortinget vil ha ungdomsskolereform

Enigheten var stor da Stortinget i dag diskuterte forslaget fra Høyre om behovet for en helhetlig reform av ungdomsskolen

Publisert

En etter en gikk politikerne på talerstolen med støtte til Høyres representantforslag om en helhetlig ungdomsskolereform.

Leder for utdannings- og forskningskomiteen Hege Bae Nyhus fra Rødt siterte fra Utdanningsnytts reportasje om ungdomsskoleeleven Øivind, som fortalte om sin dalende motivasjon og argumenterte således for at ungdomsskolen må bli mer praktisk.

Kunnskapsminister Tonje Brenna poengterte at en ungdomsskolereform må starte allerede i de øverste klassene på barnetrinnet og fortsette inn i videregående.

Og i sitt innlegg viste Høyres Jan Tore Sanner til at motivasjonen for skole og skoleaktivitet faller sterkt i løpet av ungdomsskoletida. Mer rom for faglig fordyping, tidlig innsats og praktiske håndverksfag som valgfag var stikkord for Jan Tore Sanners forslag til å endre dette.

Dette gjentok også saksordfører Øystein Mathisen fra Arbeiderpartiet.

– Målet for reformen må være å bidra til økt kvalitet i skolen, bedre overganger mellom ungdomsskolen og videregående, og økt motivasjon og trygghet blant elevene, sa Mathisen og fylte også på med stikkorda "flere kvalifiserte lærere" og "et sterkere lag rundt eleven".

Les også: NHO vil ha skoleverksted på alle grunnskoler

Les også: I praksis vil det stå på pengene

Både elever, lærere og forskere vil ha reform

I januar gjennomførte komiteen en høring om Høyres reformforslag. Der kom det frem at både elever, foreldre og lærerorganisasjoner var positive. Bare KS var lunkne.

Reformen har også fått støtte fra forsker-hold. Under høringen i januar viste forsker Anders Bakken, som er leder for Ungdatasenteret, Velferdsforskningsinstituttet NOVA, OsloMet at tre av fire elever rapporterer at de kjeder seg på ungdomstrinnet.

Han var også opptatt av at forskerne har sett en klar økning i elever som opplever skolestress. I Ungdataundersøkelsen ser forskerne en klar sammenheng med psykiske plager hos elevene.

Arbeiderpartiets Øystein Mathisen understreket i Stortinget tirsdag at det er viktig at partene i sektoren også tas med i de videre diskusjonene og at også barn og unge involveres.

– Uenighetene blir sikkert tydelige når vi skal diskutere hvordan reformen skal gjennomføres, men i dag skal vi fokusere på det vi er enige om, sa Mathisen.

Powered by Labrador CMS