Foto: Gerd Altmann / Pixabay
Når dialogen mellom hjem og skole blir utfordrende
Debatt: Samhandlingen i kontaktflaten mellom hjem og skole kan bli bedre. Sentralt er kommunikasjonsteknikker og behovet for å utvikle et felles regelsett - omtalt som et samstemt servicenivå.
I yrkessituasjoner hvor mennesker
møtes kan dialogen noen ganger bli utfordrende. Hvordan bør for eksempel en
rådgiver i banken avslå et lån på drømmebilen til en ungdom med dårlig
betalingsevne, og samtidig opptre med verdighet overfor kunden? Jeg har holdt kurs for banker om hvordan
kommunisere med sine kunder. Rollespill og samtaleteknikker har da blitt brukt for
å dyktiggjøre ansatte i å takle en krevende arbeidshverdag.
Som spesialpedagog har det
forundret meg at skoler i liten grad har vært opptatt av å gi lærerne konkrete verktøy
for å møte utfordrende situasjoner i dialog med hjemmet. Kanskje har skolen en
litt for naiv tro på at skole-hjem samarbeidet vil bli bra så lenge læreren som
den profesjonelle part er dyktig til å jobbe med relasjoner? I denne kronikken kommer jeg med noen forslag som
jeg mener kan styrke skole-hjem samarbeidet når samarbeidsklimaet ikke er en
dans på roser.
Kommunikasjonens kunst
I møte med foreldre som utfordrer skolen er samtaleteknikker
nyttig for å kunne skape tillit. Foreldre kan ha ønsker som betyr svært
mye for dem, og et avslag fra skolen kan skape sterke reaksjoner. Om et avslag
blir møtt med sterke følelser eller med forståelse, er i stor grad avhengig av hvordan
avslaget blir fremsatt.
Aggresjon i kommunikasjon oppleves
ikke funksjonelt, og kan være skremmende å møte. Det handlingsrom man har dersom
noen opptrer sterkt emosjonelt må læres, og krever refleksjon. Hvordan ivaretar
læreren bekymrede foreldre på en god måte? Hvordan forholde seg til foreldre som er
usikre på foreldrerollen og på hvilke forventinger skolen har til dem?
I min kontakt
med skoler har flere lærere trukket fram at nettopp usikkerhet kjennetegner
mange foreldre, og fremveksten av foreldrelitteratur kan tyde på det samme[1].
Både usikkerhet og bekymringer kan gi seg utslag i sinne og frustrasjon. Strategier
for hvordan man kan opptre dersom det oppstår en opphetet diskusjon vil være en
styrke for skolen.
Lærere står i komplekse situasjoner
hver eneste dag, og har stadig bruk for samtaleteknikker og gode verktøy i
kommunikasjon med både elever, foreldre og kolleger. Å trene på hendelser i trygge situasjoner gjennom
rollespill blir som å delta på et førstehjelpskurs. Når så en krevende
situasjon opptrer i arbeidshverdagen er det større mulighet for å løse denne
med klokskap og godt utfall. Erfarne lærere vil ha mindre behov enn nyutdannede
etter år med refleksjon over egen praksis, og kan være gode mentorer gjennom
sin kompetanse og erfaring.
Utdanningsdirektoratet påpeker nytten
av å en beredskap på hva en kan si og gjøre i møte med emosjonelle reaksjoner hos
foreldrene for å kunne møte dette på en hensiktsmessig måte og fremme dialog[2].
Bøker som How to handle hard-to-handle parents av Applebaum (2009) går
med sine samtaleteknikker inn på noen strategier som kan være aktuelle å bruke
i ulike situasjoner[3].
Felles kjøreregler
Skolen trenger et samstemt
servicenivå i møte med foreldrene der det utarbeides et sett med felles
regler for kommunikasjon med hjemmet. Kakebakende lærere og lærere som tar imot
telefoner fra foreldre til alle døgnets tider kan bli godt likt av foreldrene,
men samtidig skape utfordringer for arbeidsmiljøet. Enkelte lærere vil kunne
bli oppfattet som snille og fleksible, og andre som vanskelige og rigide.
Skolens servicenivå bør kommuniseres tydelig
til hjemmet slik at alle vet hvilke hovedprinsipper som gjelder. Det må samtidig
være en viss fleksibilitet i reglene slik at reglene i seg selv ikke blir et
stressmoment for skolen og hjemmet.
Samstemt servicenivå er viktig
for å unngå kaoskommunikasjon. Dersom en far drøfter en sak med datterens
kontaktlærer, men misliker svaret han får, kan det være at faren kontakter
andre lærere eller ledelsen i håp om å få støtte for sin sak. Svarer flere
ansatte ut samme sak, vil svarene kunne bli ulike. Dermed skapes
kaoskommunikasjon. I en travel lærerhverdag er det selvsagt ikke alltid mulig å
unngå dette, men en bevisstgjøring av problemet kan hindre konflikter. Må
jeg svare på dette nå, eller bør jeg sjekke opp saken med kolleger eller
ledelsen før jeg gir respons på henvendelsen? En slik refleksjon kan
spare læreren for utfordringer i dialogen med hjemmet og i samspillet med sine kolleger.
Dersom hjemmet av ulike grunner ønsker
en tettere oppføling av sitt barn, bør skolen initiere en dialog og etablere en
avstemt avtale. Kommunikasjon omkring
hva som vil være en mulig oppfølging i den gitte situasjonen blir viktig
gjennom en forventningsavklaring. Foreldre kan ønske at skolen ringer hjemmet
hver dag for å informere om hvordan skoledagen til eleven har vært, men det er
kanskje ikke realistisk og mulig for skolen.
En avstemt avtale kan da være at lærer
kontakter hjemmet et fast tidspunkt hver uke samt dersom det oppstår akutte
situasjoner. Dette handler ikke om at læreren viser manglende empati i møte med
elever som trenger ekstra oppføling, men er en erkjennelse av at lærerens
hverdag er hektisk. De totale arbeidsoppgavene må avstemmes mot lærerens tid,
og krever tydelige prioriteringer.
I enkelte tilfeller oppstår
hendelser i samspill med hjemmet som er så krevende at læreren har behov for ekstra
oppfølging. Skolen bør ha egne prosedyrer for debrifing eller defusing
slik at læreren kan ivaretas best mulig. Defusing er en metodikk hvor det gjennomføres
en umiddelbar støttesamtale med den som har gjennomgått en utfordrende hendelse[4].
Samtalen må skje umiddelbart etter aktuelle hendelse, og den/de involverte der få
anledning til å legge fram sine opplevelser og følelser uten å bli møtt med
kritiske spørsmål eller bagatellisering.
Gode kolleger og ledelse som lytter og
forstår er essensielt, og også langsiktig støtte.
Det magiske ordet unnskyld
Strategier og samtaleverktøy er
nyttig å ha i kommunikasjon med hjemmet, men noen ganger er det på sin plass å
være ydmyk og erkjenne feil. Vi er bare mennesker. Følelser kan komme ut av
kontroll og ord bli sagt som vi angrer på. CC Cowboys synger om det magiske
ordet unnskyld. Dersom unnskyldningen fremsettes på en skikkelig måte slik
at den ikke fremstår som en bortforklaring kan tillit gjenskapes, og videre
dialog preges av anseelse og respekt[5].
Referanser:
[1] Vassbø
Hagen, A. H. (2021): Sinte Barn og Sinte Voksne; Montgomery, H. (2018): Foreldremagi;
Schultz Jørgensen, P. (2017): Robuste barn;
Gottmann, J. N. (2018): Hjerteforeldre; Munster, S. (2018): Kjærlighet
er ikke alt.
[2] https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/samarbeid/samarbeid-mellom-hjem-og-skole/#153894. 15.10.22
[3] Applebaum, M (2009). How to
handle hard-to-handle parents. SAGE Publications. California, USA
[4] Bråten, O.E & Falkum, A
(2019). Håndbok i konflikthåndtering i oppvekst- og utdanningssektoren.
[5] https://lederne.no/artikler/kunsten-a-unnskyld-pa-ordentlig/.
Nettartikkel 2. november,
2022