Ill.foto: Mostphotos
Teknologitragedien i skolen
Debatt: Vi må spørre oss selv hva vi vi egentlig ønsker å oppnå med å bringe ny teknologi inn i skolen.
Den greske tragedien
starter ofte med overmotet, hybris. Tenk for eksempel på Prometeus, som gav
ilden til menneskene. Det er brukt som et bilde på en for lettvint holdning til
å bruke ny teknologi. Innføringen av teknologi i skolen har mange likhetstrekk med
den greske tragedien, og kan kanskje sies å bære preg av hybris, spesielt hos
skolepolitikere. Tragedien ender gjerne med at helten lider nederlag og viser
hvordan menneskelig karakterbrist fører til ulykke.
Neil Postman skrev boken Teknopolis
i 1992. Han forteller fra Platons «Faidros» historien om den egyptiske kongen
Thamus som hadde guden Thot på besøk. Thot var ingen hvem som helst. Han hadde
blant annet oppfunnet tallene, regningen, geometrien, astronomien og
skrivekunsten. Thot forlangte at kong Thamus skulle gjøre disse oppfinnelsene
kjent og tilgjengelige for egypterne.
Thamus var skeptisk til dette og da
Thot sa at han ved skrivekunsten hadde funnet en sikker oppskrift til
hukommelse og visdom, svarte kongen: «Store Thot – du som
skrivekunstens far har av kjærlighet til ditt avkom tilskrevet det det stikk
motsatte av dets egentlige funksjon. De som utøver skrivekunsten, vil slutte å
øve sin hukommelse og bli glemsomme; de vil venne seg til at skrivekunsten
bringer deres forhold i erindring ved hjelp av ytre tegn i stedet for deres
egne rådsnarhet. Du har oppdaget et middel til registrering, ikke hukommelse.
Og hva visdom angår, så vil dine elever få ry for visdom uten å egentlig
besitte den. De vil motta en mengde informasjon uten egentlig dannelse, og vil
følgelig bli ansett for å være innsiktsfulle når de stort sett er ganske
uvitende. Og ettersom de bryster seg med sin skinnvisdom i stedet for å vise
ekte visdom, vil de bli en byrde for samfunnet.»
Thamus begikk en feil da han felte
sin dom over skrivekunsten. Feilen ligger ikke i påstanden om at skrivekunsten
ville skade hukommelsen eller skape falsk visdom. Det er en virkning man kan si
at skrivekunsten har hatt. Thamus' feil ligger i antakelsen om at skrivekunsten
ville bli en byrde for samfunnet og ikke noe annet enn en byrde. Han kunne ikke
forestille seg hva skriftens fordeler kunne være, mens vi har erfart at
fordelene har vært ganske betydelige. Av dette kan vi lære at det er galt å
anta enhver teknisk nyvinning har en ensidig virkning; det er ikke et enten
eller, men et både og.
Les også: Det er så mye digitalt uvett i skolen
Debatten om teknologi i skolen blir
ofte dominert to ytterpunkter som har gravd seg ned i hver sin skyttergrav. I
den ene skyttergraven har vi de som hevder at alle problemer i skolen vil
forsvinne hvis vi bare tar i bruk ny teknologi. De blir gjerne kalt
tech-menigheten. Og i den andre skyttergraven har vi luddittene, maskinstormerne
som de ble kalt under den industrielle revolusjonen, som mener teknologi er
skadelig og vil ødelegge barn og unges læring og utvikling.
Ifølge Sofokles vil den virkelige
tragedien stille opp mot hverandre to som begge har rett og derfor tvinges til
å bekjempe og ødelegge hverandre. Det er denne skyttergravskrigen vi må stanse
ved å nyansere debatten. I stedet må vi spørre hva vi egentlig ønsker å oppnå
med å bringe ny teknologi inn i skolen. Vi må spørre om, og hvordan, teknologi
kan være til hjelp for læring. Selvsagt bør vi også være åpne for at det kan
være mest hensiktsmessig å la være å bruke IKT i noen sammenhenger.
Begrepet hensiktsmessig er
sentralt. Mye av motstanden mot innføring av ny teknologi i skolen handler
nettopp om alt lærere ikke har funnet det hensiktsmessig, men de har likevel
blitt pådyttet, for eksempel iPad, av overivrige kommunepolitikere. Men kanskje
mest av sparekåte politikere som har sett muligheter for innsparing der lærere
har sett sorte pedagogiske hull. Og teknologiselskapene har sett mulighetene
for å gjøre seg uunnværlige og tjene uhorvelig med penger.
Læreres profesjonalitet er blitt
utsatt for en slags deus ex machina, som de kalte
det i tragediediktningen, bare at her handler det om utenforståendes innblanding
i lærernes profesjonalitet. Pedagogiske og faglige diskusjoner er skolefaglige
diskusjoner som først og fremst må føres blant lærere og lærerutdannere, ikke
av politikere og teknologiselskaper. Om ikke kan bruken få uante konsekvenser,
noe vi burde ha lært av sagnet om Prometeus, som stjal ilden fra gudene og gav
den til menneskene.
Kritikken av skjermbruk som
politikere på begge fløyer kommer med kan være verd å lytte til. Nikolai Astrup
(H) peker for eksempel på at psykiske lidelser, utestengelse, digital mobbing
og svekket konsentrasjonsevne er noen av sideeffektene. Mímir Kristjánsson (R)
minner om at hver fjerde norske gutt har problemer med å lese lange, komplekse
tekster, og han er uroet for unges evne til å tenke lange, sammenhengende
tanker.
Historiene om en overmodig
tilnærming til ny teknologi er mange. Tidlig på 2000-tallet ble lærere på min
skole instruert til å benytte en digital læringsplattform. Lurt, absolutt. Men
da bør det trådløse nettverket fungere først. Innføringen av iPad i skolen kom
før det hadde blitt forsket mye på hva det gjør med barns lese- og skriveferdigheter.
Teknologi øker forskjellene
Pc og nettbrett har også en tendens
til å forsterke sosiale forskjeller. Internett kan være en Pandoras eske og i
noen grad undergrave lærernes arbeid med det som var grunnleggende for de som
klarte seg godt i de greske tragediene, nemlig forstandighet og karakter. Det
som er tilgjengelig for barna våre gjennom internett, kan bryte etiske og
moralske grenser og gjør lærerens arbeid vanskeligere.
Det elever i en vanlig skoleklasse
har sett på internett, kan være ganske grusomme greier, både selvmord og tortur
ligger åpent tilgjengelig om elevene vet hvor de skal lete, og det gjør de. Det
var ikke internettet med det innholdet som finnes i dag politikerne tenkte på
da de vedtok paragraf én i opplæringsloven, der det står at skolen skal «opne
dører mot verda og framtida».
Den noen ganger naive og hodeløse
innføringen av teknologi har vært vanlig i norsk skole. Utilsiktede
konsekvenser har vært lite diskutert, fascinasjonen for dingsen har trumfet
fagene og pedagogikken. Det kan hende at det er grunnen til at noen lærere er
skeptiske til ny teknologi, det er rett og slett blitt en «system overload».
Debatten om skjermbruk, det nye
verktøyet ChatGPT og andre historier om teknologi i skolen sier meg at det er
på tide å ta et skritt tilbake og skaffe oss oversikten. Om ikke kan resten av
historien om teknologi i skole ende som en tragedie.
*
Dette innlegget har tidligere stått på trykk i Klassekampen.