Etterlengta og aktuell bok om lektorane si historie i Norge
Boka om lektorane si historie står fram som ein svanesong for lektorane, og mindre som ei oppfordring til revitalisering.
ThomJambakSentralstyremedlem i Utdanningsforbundet
PublisertSist oppdatert
Annonse
Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik
har skrive ein
imponerande gjennomgang av historia til dei studieførebuande programma i Noreg.
I boka Frå
embetsmann til streikevakt følgjer vi
utviklinga i den studieførebuande delen av vidaregåande skule gjennom 150 år.
Annonse
Det er to kjende skikkelsar
frå
tillitsvaldsida
i utdanningssektoren som har gitt ut bok.
Anders Folkestad (f. 1949) er utdanna lektor med hovudfag i engelsk frå Universitetet i Bergen. Folkestad har vore tillitsvald i ei årrekkje. Han var
leiar i NUFO/Lærarforbundet gjennom størstedelen av 1990-talet.
Torbjørn Ryssevik (f. 1949) er utdanna lektor med hovudfag i historie frå Universitetet i Bergen, har vore tillitsvald og har jobba i
Utdanningsforbundet.
Slik eg ser det,
er Frå
embetsmann til streikevakt ei
etterlengta, nødvendig og aktuell bok. Den lyser opp eit stykke
historie som har lege i mørket for lenge;
historia
til den vidaregåande skulen.
Ein viktig diskusjon forfattarane
fører til torgs, har vore
underkommunisert i den offentlege debatten om den vidaregåande skulen, ja
eigentleg om heile utdanningsløpet. Det er det forfattarane kallar
kompetansefallet. Det er eit paradoks
at politikarane
på byrjinga av 2000-talet sa at kunnskap
er den nye olja, medan dei sidan
har kutta
ned på utdanningslengda og fordjupinga til lektorar
og lærarar
samstundes som både lønn- og arbeidsforholda har
vore under angrep.
Dette går forfattarane grundig og fagleg inn i – den
diskusjonen er svært viktig, og kudos til dei for å ta den
opp. Vi
lesarar nyt godt av at begge forfattarane har lang erfaring frå skule,
skulepolitikk og tillitsvaldarbeid. Og dei har klart å gjere boka interessant,
lærerik og oversiktleg.
Frå embetsmann til streikevakt
Av Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik Kolofon forlag 276 sider
Blindsone
Men ein stad har forfattarane ei blindsone som eg
finn overraskande. Det gjeld framstillinga av Kunnskapsløftet. Eg les det som
at forfattarane meiner Kunnskapsløftet handlar om å satsa på kunnskap eller å
venda tilbake til ein meir kunnskapsorientert skule. Den forståinga treffer
ikkje heilt.
Kunnskapsløftet er jo inga kunnskapsreform, men ei
kompetansereform, slik eg ser det. Og aller mest
ei styringsreform. Det er den reforma som har endra skulen mest, både med tanke
på at lærarar og lektorar blei meir styrde ovanfrå og at dei samstundes mista
mykje ved at kompetanseomgrepet stal mykje av merksemda kunnskap og innhald hadde
i dei gamle planane.
Dette har hatt mest å seia for nedvurderinga av
lektorane, meiner eg. Den utdanninga dei hadde, blei mindre relevant til fordel
for innhaldet i ein annan masteridé, nemleg kvalitet. Kvalitetsomgrepet
har i lita grad omfatta det fagspesifikke
innhaldet i skulen, som jo var lektoranes domene. Likevel kan
det virke som forfattarane legg
meir
ansvar på Gudmund Hernes' reform i 1994, enn på Kristin Clemets styringsreform
i 2006, der ho sa farvel til innhaldslæreplanar og innførte kompetansemålstyring.
Det er rart at dei ikkje problematiserer i særleg
grad kva rolle teknokratane i Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet
har spelt når det gjeld å ta frå lektorane det faglege hegemoniet på fellesfaga
og
programfaga i den vidaregåande skulen.
Den konkrete kunnskapen er systematisk bytt ut med kompetansar og ferdigheiter.
Kunnskapsløftet og fagfornyinga er ein slags symbiose av (god) gammal
reformpedagogikk (som også la vekta på kompetanse) og internasjonale
utdanningstrendar, mellom anna frå OECD og politiske tankesmier frå USA,
med eit tydeleg islett av marknadsliberalisme.
Eg forstår det slik
at Ryssevik og Folkestad meiner Kunnskapsløftet var å venda tilbake til
kunnskapsorientering. For det elementet
er til stades i Kunnskapsløftet gjennom satsinga på
lesing, skriving og rekning. Men eg synest den forståinga ber preg av å forstå
samtida med gamle briller og at dei tolkar den seinaste utviklinga i skulen i
lys av dei motsetningane som fanst før. Er det forbitringa over Hernes' skulereform som
framleis rir dei?
Annonse
Styringssystemet som hindring
Som tillitsvald i skulen synest eg det er rart at dei
ikkje legg meir vekt på korleis styringssystemet i dag hindrar
lærarar eller organisasjonar å vera aktive aktørar i utdanningspolitikken.
Eksamensfadesen vi fekk sjå i vår, har tydeleg vist det. Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet høyrde ikkje på adjunktane eller lektoranes faglege råd i den saken. Så den
delen av boka som ein kan lese som ein apologi over styringa av skulen, den er
merkeleg.
Forfattarane trekkjer fram den
urettferdige kritikken av lektorar som autoritære
eksamensdrivarar, skulda for åndeleg hovmod og så bortetter. Og eg kan kjenne
igjen skildringa av pedagogen mot fagidioten frå mitt eige virke som lærer, og
eg trur
den skildringa er rett. Likevel
kjem eg ikkje unna at boka gjennomgåande kan stå fram som noko indignert
på vegne av lektoren, og i mindre grad seier
noko om kva som må til for å revitalisere lektoren og
faga i vidaregåande. Og ikkje minst; korfor vi bør gjere
det.
Og det er eigentleg synd, for det eg oppfattar som
ein stort og viktig poeng forfattarane vil fram med, er nettopp
kompetansefallet
i den vidaregåande skulen. Dessverre overskyggjer indignasjonen over ein fallen
stand problematiseringa
av at me som kunnskapssamfunn kanskje
har latt det
lettvinte ta plassen til det fagleg solide.
Derfor hadde eg gjerne sett at boka stod meir fram
som ein gullalderdraum. No står boka
for mykje
fram som ein svanesong for lektorane, og mindre
som ein oppfordring til revitalisering.
Men vi
er faktisk fleire og fleire som kjempar for ein renessanse for faga og for at
lang og god utdanning må vera sjølvsagd for å undervisa i den vidaregåande
skulen. Det treng Noreg, og det treng framtida.
Så boka til Folkestad og Ryssevik fortener
å bli lest, av lærarar, politikarar og ikkje mint av dei vi framleis
kallar skuleeigarar. Eg ser fram til debatten
eg håper kjem.