Elevene ved Solvang ungdomsskole i Asker ble sendt hjem onsdag på grunn av mangel på lærere.
Foto: Asker kommune
Skole i Asker stengt på grunn av høyt sykefravær blant lærerne
Onsdag ble elevene fra Solvang skole sendt hjem.
Det skriver Budstikka.
Onsdag ble de 349 elevene ved ungdomsskolen sendt hjem. Årsaken er høyt sykefravær blant lærerne. I meldingen fra rektor heter det at de må ha hjemmeskole de to siste timene.
– Beklager så mye at vi må gjøre dette, men det er ikke nok lærere igjen på skolen til å fortsette dagen, skriver rektor Anen-Ma Wettre i meldingen.
Mangler vikarer
Flere steder i landet står skoler og barnehager i en presset situasjon på grunn av fravær blant ansatte.
I Bergen er det meldt om smittetilfeller av korona ved 41 barne- og ungdomsskoler den siste uka, og det er ikke lenger vikarer å oppdrive.
– Vi er nok på grensen til noe vi ikke klarer lenger, om det ikke snur, sa Frode Nilsen, direktør for skoleetaten i Bergen, til Bergensavisen denne uka.
Vikarmangel fører også til at barnehager i flere kommuner må redusere åpningstidene for å klare å opprettholde forsvarlig drift.
– Det har vært fryktelig krevende i hele høst, enkelte barnehager sliter mer enn andre. Det har vært stort sykefravær blant ansatte som følge av korona eller at de selv har vært hjemme med syke barn. I tillegg til korona har RS-virus og vanlig influensa gjort situasjonen enda verre. Det har ført til at flere ikke har greid å gi tilbud i hele åpningstiden, uttalte Ella Ingdal, kommunalsjef for barnehager i Trondheim kommune til Utdanningsnytt mandag.
Fravær og slitasje
Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, sier at han nå frykter at presset på lærere, ledere og andre ansatte blir for stort mange steder.
− Våre medlemmer har stått i dette i lang tid, og jeg frykter koronaslitasjen. Det vil være krise hvis ansatte og ledere nå slutter i jobben sin på grunn av uholdbart press. Det kan vi ikke ha noe av, sier Handal til Utdanningsforbundets nettsider.
Utdanningsforbundet advarte mot at denne høsten ville bli prekær og har vært tydelig på at skole- og barnehageeiere måtte få nok midler til å møte denne situasjonen.
− Dette har ikke blitt fulgt godt nok opp. Det har noen steder ført til uakseptable tilstander i skoler og barnehager der tilbudet til barn og elever har mer preg av tilsyn enn av opplæring. Det er ansvarlige myndigheter som må ta ansvaret, sier Handal.