Mens han sitter sånn på fanget mitt, så forteller han det. Hemmeligheten sin. Nøkkelen jeg trengte for å kunne hjelpe han, forteller barnehagelærestudent Mari Otnes.
Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
–Jeg har syndet mot kjøkkenoppgaver i barnehagen, men det var for å berge et barn
Debatt: Og så, mens han sitter sånn på fanget mitt, så forteller han det.
Det er rett som de sier, jeg har ved et par anledninger
spurt mellomvakta om å ta kjøkkenet for meg, slik at jeg kan være ute i leken.
Ikke for å sluntre unna oppgavene, eller fordi jeg er viktigere enn andre. Men
det var det riktige å gjøre når et barn trengte meg.
Andre barnehagelærere har
nok vært i situasjonen før meg. Kjent på at det å forsvare en slik handling er
krevende. Som profesjon er vi ikke gode nok til å sette ord på vår
spesialkompetanse.
Trolig er det en medvirkende årsak til at den flate strukturen
fortsatt råder i mange barnehager.
Forklaringen
Jeg har lagt merke til Tussi. Særlig i uteleken. I A.A.
Milnes kjente bok om Ole Brumm blir TussiSSs sittende igjen på sandkassekanten når
Tigergutt, Nasse og Brumm spretter videre i leken.
Hvorfor vil han ikke leke? Personalet har prøvd mye: hentet
fram sykler, tilbudt leker, tatt han i hånden og ledet han bort til de andre.
Men til de voksnes frustrasjon synker han sammen over sykkelstyret og blir
sittende stille. Av og til kan den velmente motivasjonen få han til å begynne å
gråte. Instinktivt blar jeg i det indre kartoteket. Hvordan er språket?
Lekekompetansen? Vennekretsen? Hjemmeforholdene? Jeg må etablere en relasjon,
bygge tillit og komme i posisjon for å kunne hjelpe han. Veien dit går gjennom
leken.
Tussi liker dinosaurer
Tussi liker dinosaurer. Vi bygger et landskap i skogkanten.
Et hus de kan sove i og et matlager med rognebær. I leken lytter jeg etter
språkferdigheter og begrepsbruk. Når Tigergutt, Nasse og Brumm titter frem, ser
jeg hvordan de henvender seg og responderer på hverandre. For å trygge Tussi i
samspillet er jeg bevisst på hvor jeg plasserer meg. For fjernt og jeg
risikerer at leken suser fra ham. For nært kan jeg ta for mye plass. Leken går
over flere dager. Samtidig etableres en relasjon som er nødvendig for at han
skal stole på meg. Jeg må være tilgjengelig når blikket hans blir usikkert.
Noen ganger er det nok med et blikk som sier «jeg ser deg, dette går fint».
Andre ganger må dinosaurmammaen bysse Triceratops til ro. Og så, mens han
sitter sånn på fanget mitt, så forteller han det. Svakt, fra innsiden av
regnhetten. Hemmeligheten sin. Nøkkelen jeg trengte for å kunne hjelpe han.
Forsvare leken
Å være en voksen i leken kan fra utsiden se ganske kleint
ut, men det er en viktig del av jobben. Jeg må bruke hele meg og all min
kunnskap i en lekende tilnærming til barna for å være tro mot samfunnsmandatet.
Selv om det ser uviktig ut, så kan det være livsviktig for den det gjelder.
Derfor må det være rom for å bytte kjøkkentjenesten mot ei utevakt. Vi må for
alvor argumentere for at det å leke med barna står seg opp imot å ta sin tørn
på kjøkkenet. Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde syndet? En ting er i hvert
fall sikkert: Jeg hadde sluppet å få voksenkjeft på personalmøtet.