Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
Voksne som ikke er med i leken i barnehagen, går glipp av mye
Debatt: Asfaltsliterne i barnehagen er voksne som ikke er med i leken, men observerer den på avstand. De går glipp av mye.
Når barna tar initiativ og inviterer oss barnehageansatte
inn i leken, så viser de oss tillit. Det er også i leken relasjon og tillit
skapes mellom barn og voksen. Voksne som står og ser på leken, går glipp av
dette.
Når voksne deltar i lek sammen med barna på deres premisser, er det med
på å utjevne maktforholdet mellom barn og voksne. Det er ikke lenger den voksne
som sitter på definisjonsmakten over hva som er rett og galt, men vi ser på
barnet som et likeverdig subjekt.
Vil ikke forstyrre
Leken er en viktig læringsarena for barna. Lek er barns måte
å oppleve verden på. Vi må ikke glemme at leken har en egenverdi. Det er
gjennom leken barna lærer å opprettholde gode vennskap, utvikle sosial
kompetanse og uttrykke seg. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og vi
voksne må gi rom for leken. Vi må være aktive og engasjerte i leken sammen med
barna på deres premisser.
Jeg har observert at mange voksne nærmest er passive observatører
der deres viktigste oppgave er å «passe på barna» og drive med brannslukking.
Jeg opplever at samtaler om hva de ansatte skal gjøre etter jobb, er viktigere
enn å være engasjert i leken sammen med barna.
I frileken sier de voksne ofte:
«barna leker så fint, så jeg vil ikke forstyrre den gode leken». I noen
tilfeller kan jeg være enig i det, men det er når jeg faktisk vet at det er en
god lek, fordi jeg har vært til stede i leken med barna. Hvordan vet de voksne
at det er en god lek, når de observerer den på avstand?
Blir observatører
Hvorfor er det slik at de voksne ofte påtar seg
observatørrollen? Er det fordi man ikke tør å slippe seg løs? Eller handler det
om at man ikke gidder og egentlig bare venter på å dra hjem?
Handler det om det
siste, så har man ingenting i en barnehage å gjøre. Jeg vil ikke dra alle over
en kam, for jeg har observert flere voksne som er veldig gode på å være aktive
og engasjerte i barns lek. De ser når de må hjelpe barna eller tilføre noe nytt
til leken, og når de kan tre ut av leken.
Jeg stusser på hvorfor ikke alle
jobber på denne måten? Vi må ikke glemme samfunnsmandatet og hvem vi er der
for, nemlig barna. «Kaffeslabberaset» kan vi ta på pauserommet eller på
fritiden.