Tre nøtter til Stortinget
Debatt: Tilsette i skule og barnehage jobbar og slit for å ivareta samfunnsmandatet, men strikken er i ferd med å ryka mange stader.
Jula er
tid for refleksjon og ettertanke, og snart er me klare for eit nytt år. 2024 ligg
føre oss med blanke ark, og ikkje så reint få utfordringar på ei rekke område i
samfunnet.
Om
nøttene er i form av utfordingar eller håp og forslag til løysingar, nesten som
eit kinderegg, kan vera opp til lesaren å definera.
Men dei
er tenkt som håp for framtida og idear til løysingar for dei som sit med ansvar
og nøkkelen til dei fleste samfunnsutfordingar; politikarane me har valt til å
representera oss på Stortinget. Halvvegs i stortingsperioden kan det kanskje
trengast litt ekstra «fuel» for å få fart på sakene.
Eg håpar verkeleg 2024 vil vera året me ser ei
endring.
Eg håpar
me i 2024 vil få eit tverrpolitisk fokus på å finna løysingar på situasjonen i
barnehage og skule. Bemanninga er kritisk, så me må saman finna løysingar som
gjer at me greier å behalda dei tilsette me har i sektoren, og ikkje minst
greier å rekruttera nye.
I tillegg
til eit samla storting, håpar eg NHO,
LO, KS, Unio og andre store samfunnsaktørar samlar seg om at å satsa god
utdanning , og ser på dette som ei investering i framtida for landet vårt. At fokuset
blir at kvalitet i barnehage og skule er nøkkelen for å møta
samfunnsutfordringar, ikkje ein utgiftspost som kan kuttast i år etter år. For
sjølv om det kan vera slik, det er ikkje magi ein driv med i barnehage og skule.
Det er ikkje slik at uansett rammer, blir tilbodet til barnets beste. Dei
tilsette jobbar og slit kvar dag for å ivareta samfunnsmandatet, men strikken
er i ferd med å ryka mange stader. Når rektorar må velga kva lov dei skal bryta
og barnehagar må stenga grunna låg bemanning, er det alvor.
Løn rekrutterer i alle yrke
I tillegg
til auka grunnbemanning, veit me at løn
rekrutterer i alle yrke, og for oss som jobbar i barnehage og skule. Det må
visa att i vårens tariffoppgjer. Det håpar eg ikkje berre er Unio sitt fokus,
men at andre samfunnsaktørar løftar blikket og ser at det er naudsynt å løysa krisa
i barnehage og skule innanfor det systemet me har; til samfunnet sitt beste.
Og kvifor
skal føresette, politikarar og samfunnsaktørar bry seg om dette no når me hadde
det så koselig?
Grunnen
er at viss me saman tør å satsa på barnehage og skule, vil me spara stort på
sikt. Me veit alle at NAV sine utgifter til ulike ytingar skyt i veret. Det er
ikkje berekraftig i lengda. Og det er billigare å førebygga enn å reparera. Difor
må det satsast på barnehage og skule. Me må sjå ei satsing i revidert budsjett
for å kunna implementera ny opplæringslov, me må sjå satsinga i hovudtariffoppgjeret
til våren, og me må sjå ei satsing i statsbudsjettet for 2025, for å nemna
nokre høve til å satsa for dei som sit med ansvaret.
Utanforskap
er eit samfunnsproblem som ikkje berre trist for den enkelte, men det er ei
sjukdomsteikn på samfunnet vårt. Å inkludera fleire i fellesskapet, både i
arbeidsliv og fritid er god samfunnsøkonomi. Me treng arbeidskrafta,
helsevesenet vil få reduserte utgifter og frigir kapasitet til andre lidingar.
Og ikkje minst er det viktig for demokratiet vårt å hindra utanforskap. Me har
både i eige land og elles i verda sett kva utanforskap kan føra til, mellom
anna terrorhandlingar.
Demokratia
rundt oss er trua. Trur me at det same ikkje kan skje hos oss ? Då er me i
tilfelle svært naive. Å hindra utanforskap, og å satsa på god utdanning er
viktig for å unngå at det skjer. Å bygga demokratisk beredskap, er difor ei
viktig oppgåve for barnhage og skule framover. Det krev kompetanse og nok
lærarar slik at ein ser den enkelte, og kan følga utviklinga. Å kjenna at ein
høyrer til er den beste medisinen som fins mot utanforskap og ekstremisme. Å
høyra til erfarer ein i barnehagen og skulen.
Reager før det er for seint
Historisk
sett har skule og utdanning hatt ein sterk plass i samfunnet i Noreg, mellom
anna i attreisinga etter krigen. Lærarane hadde høg status, og ein kunne etter kvart ta lærarutdanning over heile
landet. På den måten vart utdanning eit offentleg fellesgode, uansett kor i
landet ein budde. Lærarmangel og nedbygging av lærarutdanningane i distrikta me
no ser, er å gå baklengs inn i framtida slik eg ser det. Eg håpar det vert
reagert før det er for seint.
Mitt ynskje
er difor at me saman kan gå rett veg inn i framtida, og at 2024 vert året me
ser attende på som året då ord vart sett
ut i handling og prioriteringar av god utdanning vart gjort for å ha eit langsiktig perspektiv
på Noreg i framtida. Det vil me alle nyta godt av!