– Behold bemanningsnormene i barnehager og skoler

Det er den klare beskjeden til KS fra politikerne i Tønsberg og Indre Østfold. – Det er ekstremt viktig med normer for bemanning, sier Mathias Willassen Hanssen i Høyre.

Publisert

Hvert år sender kommuneorganisasjonen KS ut et debatthefte til alle kommunene og ber om svar på en rekke spørsmål. 

Spørsmålene handler om hva KS bør prioritere i lønnsoppgjøret, og hva de bør jobbe med i arbeidsgiverpolitikken.

Utdanningsnytt har skrevet om at flere kommuner i sine innspill er kritiske til å videreføre bemanningsnormene i skoler og barnehager.

Men det finnes også eksempler på det motsatte.

– Jeg er opptatt av å lytte til tilbakemeldingene vi får fra sektoren og gi et tydelig signal til KS om hvilke grep vi mener er riktige, sier Mathias Willassen Hanssen fra Høyre, som er utvalgsleder for oppvekst og opplæring i Tønsberg kommune.

Der vedtok lokalpolitikerne en rekke klare svar til KS: behold normene for barnehagebemanning og lærertetthet, gi barnehagelærerne høyere lønn for høyere utdanning og gi undervisningspersonalet bedre tid til å gjøre jobben sin.

Hanssen fremmet forslagene på vegne av Høyre, Frp, Venstre og KrF, og et enstemmig kommunestyre stilte seg bak.

– Vi er veldig glade for at politikerne svarer at de ønsker å beholde minstenormen for lærere i barnehage og skole, sier leder i Utdanningsforbundet Tønsberg, Ingrid Granmo.

Hun sier de har god dialog med politikerne lokalt.

– De er interesserte og tar kontakt, og de lytter i stor grad til innspillene vi kommer med.

– Genuint interesserte

Også i Indre Østfold kommune gir lokalpolitikerne klar beskjed om at «lærernormen i skolen og bemannings- og pedagognormen i barnehager er minimums sikringsbestemmelser som skal opprettholdes».

– Vi er veldig fornøyde med at politikerne er så tydelig overfor KS, sier Ingunn Solheim Tveten, leder i Utdanningsforbundet Indre Østfold.

Hun også peker på et godt samarbeid med politikerne i kommunen, og at de jevnlig inviterer dem på dialogmøter.

– Vi hadde et eget møte om KS’ debatthefte, og da var 10 av 11 partier representert på møtet. Så de er genuint interesserte i det vi har å si, og vi merker at de lytter til oss, sier Tveten.

Normer for bemanning i skoler og barnehager er noe som blir vedtatt av politikerne på Stortinget, så KS har ingen bestemmende innflytelse over disse. Men som interesseorganisasjon for kommunene ber de om innspill på hva de bør jobbe med opp mot de nasjonale myndighetene.

– Ikke bærekraftig

Mathias Willassen Hansen i Høyre i Tønsberg mener lokalpolitikerne også må ha på hatten som arbeidsgiver når de skal gi innspill til hva KS bør jobbe for. 

Han har besøkt en rekke skoler og barnehager og sier at de ansatte er temmelig samstemte i sine tilbakemeldinger.

– De opplever at tiden og ressursene de har til rådighet ikke er tilstrekkelig. Dagens situasjon er ikke bærekraftig.

Mathias Willassen Hanssen.

Hanssen peker på at antallet barn og unge med sammensatte utfordringer øker.

– De ansatte skal være omsorgspersoner, pedagoger, konfliktløsere, og ikke minst medmennesker. Det tar jeg på det største alvor, og gjør det jeg kan – innenfor de økonomiske rammene vi har – for å bedre arbeidsvilkårene for våre ansatte, sier Hanssen.

Dette vedtok politikerne i Tønsberg

  • Tønsberg kommune anbefaler at KS etablerer en kompetanselønnsstige også for ansatte i barnehagesektoren. I dag er det flere ansatte i barnehagesektoren som tar etter- og videreutdanning som utdanner seg ut av barnehagesektoren, blant annet fordi man ikke får noe mer i tillegg for f.eks. en masterutdanning.
  • Tønsberg kommune anbefaler at KS ser nærmere på undervisningspersonellets arbeidsvilkår, slik at de får nok tid til å gjennomføre sine arbeidsoppgaver, økt fokus på den emosjonelle belastningen i yrkene og at man gjør det mulig å stå i jobben over flere år.
  • Tønsberg kommune anbefaler at nasjonale normer for lærertetthet i barnehage og skole bør beholdes.

Her ligger vedtaket.

Kompetanselønn for barnehagelærere

Et av forslagene fra Tønsberg-politikerne er at KS bør etablere en kompetanselønnsstige også for barnehagelærere, slik at de belønnes med økt lønn hvis de tar etter- og videreutdanning. Slik er det ikke i dag.

Ikke overraskende blir også det tatt godt imot fra lærerhold.

– Vi vil gjerne ha et lignende system for barnehagelærerne som for lærerne i skolen, hvor man får lønn etter utdanning. Lærere i barnehagene bør også ha mulighet til å videreutdanne seg og få betalt for det, sier Ingrid Granmo i Utdanningsforbundet Tønsberg.

Willassen Hanssen i Høyre forteller at de i kommunen har flere eksempler på barnehagelærere som har forsvunnet ut av sektoren etter å ha tatt masterutdanning.

– Vi mister verdifull kompetanse i barnehagene, når erfarne ansatte velger å forlate sektoren. Det må lønne seg å bli i sektoren og utvikle sin kompetanse, ikke å forlate den. Her må KS kjenne sin besøkelsestid, sier Hanssen.

Han etterlyser en systematisk tilnærming til kompetanseheving som belønner faglig utvikling på samme måte som man gjør i skolen.

– Det er noe feil når barnehagelærere som har tatt faglig påfyll gjennom en master, og som ønsker å bruke denne i barnehagen, ikke har mulighet til det, og velger å bytte til å jobbe i skolen, sier Hanssen.

– Sikre mer tid til lærerne

I Tønsberg har Utdanningsforbundet og kommunen forhandlet frem en egen avtale lokalt, hvor barnehagelærere får økt lønn for økt kompetanse.

– Men dette er ikke en utfordring som er særegen for Tønsberg. Dette vet vi er et problem over hele landet, og derfor er det også et viktig innspill til KS som jeg håper de tar med seg videre, sier han.

I kommunen er det også forhandlet fram egne avtaler om mer tid til kontaktlærerjobben.

– Vi har et godt samarbeid mellom politikerne, administrasjonen og fagforeningene, noe jeg er veldig glad for. Det må til for å lykkes, sier Hanssen.

Han mener det er på tide med en grundig gjennomgang av arbeidsvilkårene til undervisningspersonell.

– Vi må sikre at de får tilstrekkelig tid til å utføre sine oppgaver på en forsvarlig måte. Den emosjonelle belastningen i disse yrkene må anerkjennes, og det må legges til rette for at ansatte kan stå i jobben over tid uten å bli utbrent.

Må spare 300 millioner 

Men heller ikke i Tønsberg er kommunen skjermet fra økonomiske krisetider i Kommune-Norge.

– Kommunen skal spare inn nesten 300 millioner kroner innen 2028, så vi er avhengige av å gjøre grep også hos oss. Men vi er opptatt av å skåne barn og unge mest mulig i budsjettene, sier Hanssen.

Han peker på at de har videreført et prosjekt med økt grunnbemanning i de kommunale barnehagene gjennom flere år, og at de har styrket bemanningen i skolene over tid for å oppfylle lærernormen.

– Så er det en kjensgjerning at vi ikke alltid klarer å oppfylle lærernormen på telletidspunktet, men det er ekstremt viktig med normer for bemanning i både barnehager og skoler. Vi ønsker å beholde disse fordi det er en grunnleggende kvalitetssikring av tilbudet til barna, og en nødvendig forutsetning for arbeidsforholdene til de ansatte, sier Hanssen.

Powered by Labrador CMS