Ny doktorgrad: Manglende forståelse kan føre til at barnehagelærere undervurderer musikkens betydning 

 Det er viktig for barnehagelærerne å føle at de har kunnskap og er trygge når de skal gjennomføre musikkaktiviteter, viser ny doktorgrad.

Publisert Sist oppdatert

1. Hva skriver du doktorgrad om?

– Jeg forsker på den musikalske kompetansen til barnehagelærere og studenter. Forskere har tidligere pekt på en tendens til at barnehagelærere møter betydelige utfordringer knyttet til musikalsk selvoppfatning, motivasjon og ferdigheter. Slike begrensninger kan frarøve barna muligheten til å oppleve, lære og nyte musikk i løpet av de første avgjørende årene av utviklingen, sier Thomas Nguyen (32). 

Nguyen er stipendiat ved faggruppe for musikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole. Der tar han  doktorgrad på musikalsk kompetanse i barnehagen. 

Stipendiat Thomas Nguyen ved DMMH.

– Musikkfaget bidrar vesentlig til barns utvikling, læring og sosialisering. Jeg forsøker å identifisere viktige forutsetninger som må til for å skape musikalsk kompetente og engasjerte barnehagelærere. Målet er å bidra til at barn skal få det musikalske tilbudet de har behov for og fortjener, sier Nguyen.  

2. Hva har du funnet ut?

– Foreløpige funn viser at det er viktig for barnehagelærere å oppleve følelsen av trygghet og å ha kompetanse innen musikkfaget før de selv skal gjennomføre musikalske aktiviteter sammen med barn. Jeg ser også at barnehagelærerens holdning til musikkens verdi for barns utvikling er avgjørende. Manglende forståelse kan føre til at barnehagelærere undervurderer musikkens betydning i fagfeltet. Det ser ut til at det er nødvendig med et musikalsk fellesskap der kollegiet, ledelsen og studentene samarbeider om musikken. Et inkluderende fellesskap, der alle er delaktige i musikken – uavhengig av ferdighetsnivå, kan være avgjørende.

3. Hva tror du forskningen din vil bety for barnehagene i Norge?

Thomas Nguyen (32)

stipendiat ved faggruppe for musikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole, disputerer våren 2026.

Doktorgrad: The Musical Competence of Early Childhood Generalist Teachers

Mål med forskningen: å identifisere og tilrettelegge for gode forutsetninger for barnehagelærerens musikalske kompetanse – som igjen kan føre til et rikere musikalsk tilbud for barn

– I en digitalisert hverdag er det lettvint å overlate den musikkpedagogiske rollen til Spotify og YouTube. Vi trenger å løfte frem musikkarbeid der barn og voksne er aktive deltakere. Jeg vil belyse hvordan utdanningsinstitusjoner og barnehager kan støtte barnehagelærernes musikalske utvikling. Samtidig understreker forskningen min at barnehagelærere selv har et ansvar for å integrere musikk i barnehagen.

4. Hva overrasket deg mest i forskningen?

– En systematisk gjennomgang av litteraturen viser at barnehagelæreres musikalske kompetanse har mange likhetstrekk over hele verden. Det tyder på at utfordringene er universelle på tvers av landegrenser.

Derfor er denne doktorgraden viktig. 

Professor i musikkpedagogikk ved Nord universitet Jens Knigge

– Nguyens prosjekt er viktig forskning fordi den bidrar til ny kunnskap om barnehagelærerens musikkrelaterte kompetanse. Tidligere forskning viser at mange barnehagelærere føler at de ikke er kompetente nok til å utføre og lede musikalske aktiviteter. Nguyens forskning hjelper oss å forstå hvilke aspekter ved lærerkompetansen som er avgjørende. Den er ikke minst et bidrag til videreutvikling av musikkundervisningen på barnehagelærerutdanningen, sier Jens Knigge, professor i musikkpedagogikk ved Nord universitet.

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS