– Jeg forsker på den musikalske kompetansen til
barnehagelærere og studenter. Forskere har tidligere pekt på en tendens til at
barnehagelærere møter betydelige utfordringer knyttet til musikalsk
selvoppfatning, motivasjon og ferdigheter. Slike begrensninger kan frarøve
barna muligheten til å oppleve, lære og nyte musikk i løpet av de første
avgjørende årene av utviklingen, sier Thomas Nguyen (32).
Nguyen er stipendiat ved faggruppe for musikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole. Der tar han doktorgrad på musikalsk kompetanse i barnehagen.
– Musikkfaget bidrar vesentlig til barns
utvikling, læring og sosialisering. Jeg forsøker å identifisere viktige
forutsetninger som må til for å skape musikalsk kompetente og engasjerte
barnehagelærere. Målet er å bidra til at barn skal få det musikalske tilbudet
de har behov for og fortjener, sier Nguyen.
2. Hva har du funnet ut?
– Foreløpige funn viser at det er viktig for barnehagelærere
å oppleve følelsen av trygghet og å ha kompetanse innen musikkfaget før de selv
skal gjennomføre musikalske aktiviteter sammen med barn. Jeg ser også at
barnehagelærerens holdning til musikkens verdi for barns utvikling er
avgjørende. Manglende forståelse kan føre til at barnehagelærere undervurderer
musikkens betydning i fagfeltet. Det ser ut til at det er nødvendig med et
musikalsk fellesskap der kollegiet, ledelsen og studentene samarbeider om musikken.
Et inkluderende fellesskap, der alle er delaktige i musikken – uavhengig av
ferdighetsnivå, kan være avgjørende.
3. Hva tror du forskningen din vil bety for barnehagene i
Norge?
Thomas Nguyen (32)
stipendiat ved faggruppe for musikk ved Dronning Mauds Minne
Høgskole, disputerer våren 2026.
Doktorgrad:
The Musical Competence of Early Childhood Generalist Teachers
Mål med forskningen: å identifisere og tilrettelegge for
gode forutsetninger for barnehagelærerens musikalske kompetanse – som igjen kan
føre til et rikere musikalsk tilbud for barn
– I en digitalisert hverdag er det lettvint å overlate den
musikkpedagogiske rollen til Spotify og YouTube. Vi trenger å løfte frem
musikkarbeid der barn og voksne er aktive deltakere. Jeg vil belyse hvordan
utdanningsinstitusjoner og barnehager kan støtte barnehagelærernes musikalske
utvikling. Samtidig understreker forskningen min at barnehagelærere selv har et
ansvar for å integrere musikk i barnehagen.
4. Hva overrasket deg mest i forskningen?
– En systematisk gjennomgang av litteraturen viser at
barnehagelæreres musikalske kompetanse har mange likhetstrekk over hele verden.
Det tyder på at utfordringene er universelle på tvers av landegrenser.
Annonse
Derfor er denne doktorgraden viktig.
– Nguyens prosjekt er viktig forskning fordi den bidrar til
ny kunnskap om barnehagelærerens musikkrelaterte kompetanse. Tidligere
forskning viser at mange barnehagelærere føler at de ikke er kompetente nok til
å utføre og lede musikalske aktiviteter. Nguyens forskning hjelper oss å forstå
hvilke aspekter ved lærerkompetansen som er avgjørende. Den er ikke minst et
bidrag til videreutvikling av musikkundervisningen på
barnehagelærerutdanningen, sier Jens Knigge, professor i musikkpedagogikk ved Nord universitet.