Ny doktorgrad:Barnehagelærere som blir pålagt å bruke programmer, får en rekke moralske dilemmaer
Dagens barnehagelærere er mer kvalifiserte enn noen gang. Likevel fortsetter kommunene å kjøpe inn program som de blir pålagt å bruke, viser ny doktorgrad.
I denne spalten omtaler vi ferske doktorgrader. I dag:
Annonse
Elin Førde, høgskulelektor ved Institutt for pedagogikk ved Høgskulen i Volda.
– I doktorgraden ser jeg nærmere på hvordan det økte ytre kravet til bruk
av standardiserte program påvirker det profesjonelle arbeidet til
barnehagelærerne, sier Førde.
Hun er høgskulelektor ved Institutt for pedagogikk ved Høgskulen i Volda.
I doktorgraden sin har hun intervjuet barnehagelærere som bruker ulike typer standardiserte program som en del av det daglige arbeidet.
Det kan være kartleggingsprogram, der formålet er å undersøke barns trivsel eller ferdigheter, eller mer manualbaserte adferdsregulerende program.
– Det er også
kompetansehevingsprogram ment for å strukturere arbeidet på systemnivå.
Barnehagelærerne har selv valgt hvilke program de ville snakke om. Det har gitt
meg innsikt i program jeg ikke visste eksisterte. Kort fortalt undersøker jeg
det som av mange barnehagelærere blir omtalt som «nannypedagogikk» eller
«pedagogikk på boks», sier Førde.
– Hva har du funnet ut?
– Basert på foreløpige funn kan jeg trekke frem at
barnehagelærerne har ulike standpunkt og holdninger til programmene de
benytter. Det i seg selv er ikke så overraskende og understøtter tidligere
forsking, men det som går igjen, er at programmene der barna er direkte
involvert, ser ut til å skape en rekke moralske dilemmaer for barnehagelærerne.
De er langt mer positive til program som hjelper dem med å strukturere arbeidet
bedre.
Elin Førde (47)
høgskulelektor og doktorgradsstipendiat ved Institutt for
pedagogikk ved Høgskulen i Volda, som disputerer i 2025.
Doktorgrad: Arbeidstittelen er: Korleis opplever og forstår
barnehagelærarane auka krav til bruk av standardiserte program, og kva
konsekvensar har det av betydning for profesjonsutøvinga?
Mål med forskningen: å se på hvilke følger de økte kravene
til bruk av standardiserte programmer har fått for profesjonen
– Hva tror du forskningen din vil bety for barnehagene i
Norge?
– Forhåpentligvis vil forskningen bidra til ytterligere
innsikt i de dilemmaene barnehagelærerne opplever i møte med ulike program.
Forskningen vil også kunne si noe om konsekvensene av de drastisk økte kravene
til implementering av program utviklet av eksterne kommersielle aktører. Dette
er et fenomen som blir vist til som «programindustri». Resultatene fra studien
vil etter hvert munne ut i to empiriske artikler og en kunnskapsoppsummering.
– Hva overrasket deg mest i forskningen?
– Som forsker kjenner jeg på at jeg fortsatt er relativt nær
feltet. Det er ikke så mange år siden jeg var i feltet som barnehagelærer selv.
Med 18 års fartstid, der jeg har fylt ulike roller, skal det kanskje litt til
for å overraske meg. Men noe jeg vil trekke frem som et paradoks, er at alle
barnehagelærerne i studien min har høy utdanning. Alle har en form for
videreutdanning utover bachelorgrad – og noen er til og med lektorer med
fullført mastergrad. Dette var ikke etterspurt, men viser at dagens barnehagelærere
er mer kvalifiserte enn noen gang tidligere. Likevel fortsetter kommunene å
kjøpe inn program som de blir pålagt å bruke. Det er et tankekors og
signaliserer en sterk mistillit til barnehageprofesjonen.
Annonse
Derfor er denne doktorgraden viktig:
– Elin setter søkelyset på de verdimessige vurderingene
barnehagelærere må gjøre når de bruker ulike pedagogiske program. I tillegg
problematiserer hun hvordan en toppstyrt innføring av pedagogiske program
utfordrer barnehagelæreres profesjonalitet i form av tillit og skjønn.
Forskningen hennes vil både kunne bidra til ny kunnskap om barnehagelæreres
vurderinger i møte med pedagogiske program, samt rede grunnen for gode og mer
spissede diskusjoner om temaet blant barnehagelærere, ledere og politikere, sier Hilde Wågsås Afdal, professor ved Senter for profesjonsforskning ved OsloMet.