– Det er verdens beste spill! sier en entusiastisk
kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap).
Annonse
Rundt henne sitter en gjeng barnehagebarn i Fjeldlund
barnehage på Holmlia i Oslo. Ja, også statsminister Jonas Gahr Støre, da. Han virker
litt mer usikker på dette spillet, Villkatten, som handler om fortest mulig å
finne igjen bildet man har trukket på spillbrettet. Men så glimter han til bak
brillene.
– Åh, den fant Jonas først, sier Rina Kristin Frej, barnehagestyrer
i Fjeldlund.
– I årene som kommer skal vi ha høyere krav til hvilken kvalitet
vi skal tilby barna. Både fordi det skal være godt å jobbe i barnehage, det
skal være godt å gå i barnehage, og foreldrene skal være sikre på at de leverer
barna et trygt sted hver eneste morgen, sier kunnskapsminister Tonje Brenna.
Statsminister Støre sier Barnehage-Norge nå er på vei over i en ny fase etter den store barnehageutbyggingen. Nå skal kvaliteten styrkes.
– Veien dit går gjennom
flere barnehagelærere og god bemanning, sier Støre.
Ifølge regjeringen består strategien av tre satsingsområder:
økt kompetanse, fjerne økonomiske barrierer for å gå i barnehage og bedre
styring med de private barnehagene.
På det første punktet, økt kompetanse, er målet at innen
2030 skal:
minst 60 prosent av de ansatte være barnehagelærere. Flere
av disse skal ha mastergrad.
minst 25 prosent av de ansatte være fagarbeidere (barne-
og ungdomsarbeidere).
I dag er 44 prosent av de
ansatte barnehagelærere og 22 prosent er barne- og ungdomsarbeidere.
Tidligere har målet fra de fleste politiske partier vært
minst 50 prosent barnehagelærere.
– Vi øker ambisjonene for
hvor mange barnehagelærere vi skal ha, og vi står fast på at vi skal ha mange
fagarbeidere i barnehagene. Da får vi flere ansatte med formell kompetanse, og
gjennom det kan vi heve kvaliteten, sier Brenna.
– Må prioriteres av mange
Hun sier de også ønsker å se på hvordan barnehagene
organiseres, blant annet når det gjelder ledelse og å gjennomgå ansattoppgaver som tar tiden vekk fra barna.
Tross drastisk synkende søkertall for
barnehagelærerutdanningene, mener kunnskapsministeren at målet om 60 prosent
barnehagelærere er mulig å innfri.
– Men det forutsetter at vi prioriterer, sier hun og viser
til at det fordrer at både private og kommunale eiere bruker ressurser på
kompetanse og bemanning.
– Så må vi fra statlig side også prioritere det i våre
budsjetter. Det er en prioritering fra mange som skal til for å nå målet, men
det er fullt mulig, sier hun.
Det har vært flere kampanjer blant barnehageansatte for å få
strammet inn bemanningsnormen, som mange mener ikke sikrer tilstrekkelig med
ansatte på jobb gjennom dagen. Dagens bemanningsnorm ble innført så sent som i
2018 og innebærer at det i grunnbemanningen skal være maks tre barn per ansatt
for barn under tre år, og maks seks barn per ansatt for barn over tre år.
I det nye strategidokumentet til regjeringen står det at barnehagene skal ha «nok
ansatte til å sikre barna et godt pedagogisk tilbud», og det understrekes at
dette er barnehageeiers ansvar.
Det står ikke noe om å stramme inn
bemanningsnormen, men at regjeringen vil «forbedre» den ved å «stille krav til
vikarbruk, krav til stedlig leder, og gjennomgå oppgaver som tar ansatte bort
fra barna».
– Blir fort en maksimumsnorm
Brenna sier regjeringen først ønsker å se på hvordan
barnehagene oppfyller bemanningsnormen og hvordan bemanningen er gjennom dagen
i dag.
– Det er kommunene og de private barnehagene som har ansvaret
for å ansette og ha nok folk på jobb til enhver tid. Så skal vi fra statens
side være med på den diskusjonen, for å se om det er noe vi kan bidra med for å
gjøre dette bedre.
– Bemanningsnormen har jo kommet inn som et statlig
pålegg, og den har ført til økt bemanning, er det prislappen som skremmer dere
fra å stramme inn på denne?
– Det er krav i dag om at man skal ha tilstrekkelig bemanning til å drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet. Det kravet må alle barnehager oppfylle gjennom hele åpningstiden. Så
har vi bemanningsnormen i tillegg. Det jeg synes er krevende med disse normene
er at når vi regulerer med en minimumsnorm for antall ansatte, blir det for
veldig mange kommuner og barnehager i praksis en maksimumsnorm. Derfor er jeg
opptatt av å finne flere veier til målet om å få bedre bemanning. Å ha fokus på
kompetanse og kvalitet, og å se på hvordan man organiserer arbeidet i
barnehagene i dag, tror jeg er et bidrag til det, sier Brenna før hun tar en
liten pause og fyller på:
– Så sier ikke jeg at vi aldri skal se på bemanningsnormen,
men i dette strategidokumentet har vi gått litt mer helhetlig til verks.
Styrer i Fjeldund barnehage, Rina Kristin Frej, sier hun
håper en ny statlig strategi kan bidra til å løfte barnehagesektoren videre. I
Fjeldlund barnehage har de fått to ekstra ansatte som del av en kommunal
satsing, noe Frej er svært fornøyd med.
– Jo flere voksne, jo bedre. De ekstra ansatte er alfa og
omega for våre muligheter til å gjøre de ekstra tingene vi gjør. Vi jobber mye
med språk og språkutvikling, og da deler vi ofte barna inn i mindre grupper.
Dette ville vært vanskeligere å få til uten ekstra ansatte. Når vi er flere,
blir det lettere å spre seg og se hvert enkelt barn, sier hun.
Barnehagesjef i bydel Søndre Nordstrand, hvor barnehagen
ligger, sier de er glade for at strategien vektlegger kompetanse.
– Vi er helt avhengige av å få inn mer kompetanse i våre
barnehager. Vi har økt med nesten ti prosent i antall pedagoger i barnehagene
våre fra i fjor til i år, men vi er fortsatt ikke på en 50 prosent andel. Vi
skal videre opp, så vi støtter den strategien, sier Frode Thorjussen.
Han understreker at barnehagene trenger kompetanse på samme
måte som i skolen, og det er viktig å tydeliggjøre det.
– Det er fint med en strategi, men så trengs det bevilgninger
for at det skal bli en realitet. Det kan jeg være ærlig på. Det er alltid
trange rammer for å kunne utføre det stadig tydeligere mandatet vi har fått.
Skal vi få til alt vi blir bedt om, koster det også penger, sier Thorjussen.
Vil ha bedre styring med private
De to siste satsingsområdene i den nye strategien er:
1. Å fjerne økonomiske barrierer for å gå i barnehage
Holde maksimalprisen lav og gjennomgå
moderasjonsordningene.
Vurdere strengere regulering av kostpenger i barnehagen.
Styrke innsatsen i områder med integrerings-, språk- og
levekårsutfordringer.
En ekspertgruppe skal se på betydningen av barnehage,
skole og SFO for sosial utjevning og for sosial mobilitet.
2. Bedre styring med de private barnehagene
Regjeringen jobber med et nytt regelverk for finansiering og
styring av private barnehager. Det skal legges fram innen utgangen av 2023. Regjeringen
vil at:
Kommunene skal ha større mulighet til å bestemme
finansiering og krav til barnehager.
Offentlige tilskudd og foreldrebetaling skal gå til drift
av barnehager og stimulere til mangfold og kvalitetsutvikling.
Nå varsler dagens
regjering at det vil komme et forslag til ny finansieringsordning i løpet av
året.
Arbeidsgiverorganisasjonen Private Barnehagers Landsforbund
(PBL) har vært svært kritisk til flere av forslagene om endringer. I strategidokumentet står det at kommunene må få
større mulighet til å bestemme finansiering og krav til alle barnehager i kommunen, også
private. Det varsles også strengere regulering av kjøp og salg av barnehager og
tydeligere føringer om moderat profitt.
– Hvordan tror dere dette strategidokumentet blir mottatt av
PBL?
– Jeg vet at PBL er opptatt av god kvalitet i de private
barnehagene. Så håper jeg de private ser mulighetene dette kan gi, med ambisjoner
om bedre bemanning og et løfte om å legge fram et nytt finansieringssystem,
sier Brenna.
Hun sier de er opptatt av å sikre god nok finansiering for
de private barnehagene.
– Samtidig må de private barnehageeierne være opptatt av å
bruke pengene nettopp på kvalitet og kompetent bemanning.