Hans Jacob Sundby eier barnehagekjeden Læringsverkstedet sammen med kona Randi Sundby.Arkivfoto: Jørgen Jelstad
Norges største private barnehagekjede går til sak mot staten
Læringsverkstedet har finansiert oppkjøp ved å lempe kostnader over på barnehagene. Det er lovbrudd som «åpenbart vil gå utover barna i barnehagen», ifølge Kunnskapsdepartementet.
Etter tilsyn i 2022 konkluderte Utdanningsdirektoratet (Udir) med at barnehagekjeden Læringsverkstedet hadde brutt barnehageloven ved salg av to barnehageeiendommer i Skien.
Direktoratet mente kostnader ved oppkjøpet ble belastet barnehagedriften, noe de mente var i strid med barnehageloven. Udir krevde 1,8 millioner tilbakebetalt fra Læringsverkstedet.
Barnehagekjeden klaget inn saken for Kunnskapsdepartementet.
De har nå gitt Udir medhold i saken. Det kan føre til store tilbakebetalingskrav for Læringsverkstedet.
Nå tar Læringsverkstedet saken til retten.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Norges største barnehagekjede er under hardt press fra de
økonomiske tilsynsmyndighetene for tiden.
Nå har Kunnskapsdepartementet gitt Læringsverkstedet en ny
smekk som også kan føre til svært store tilbakebetalingskrav, hvis avgjørelsen
blir stående.
Millionkrav
I et tilsyn med to Læringsverkstedet-barnehager i Skien
kommune konkluderte Utdanningsdirektoratet høsten 2022 med at kjeden hadde brutt loven.
De krevde tilbakebetaling av rundt 1,8 millioner kroner totalt sett for året 2017. Tilsynsrapportene finner du her og her.
Saken handlet om hvordan Læringsverkstedet har finansiert
oppkjøpene av disse barnehagene. Utdanningsdirektoratet mente kostnader ved
oppkjøpet ble belastet barnehagedriften, noe de mente var i strid
med barnehageloven.
Læringsverkstedet var uenig og klaget en av sakene inn til
Kunnskapsdepartementet, som er øverste klageinstans.
Nå har departementet gitt Utdanningsdirektoratet fullt
medhold og opprettholder deres vedtak.
En privat barnehage har kun to store inntektskilder. Den klart største er offentlige tilskudd, altså skattepenger. Den andre er foreldrebetaling, det foreldrene betaler for barnehageplassen.
Læringsverkstedet har brukt slike inntekter i den enkelte barnehage til å betale
kostnader som oppsto i forbindelse med oppkjøpet av barnehagen. Ifølge barnehageloven er det kun lov å belaste barnehagen med kostnader som er knyttet til selve driften av barnehagen.
Tar saken til retten
I vedtaket fra Kunnskapsdepartementet står det: «Om tilskudd
og foreldrebetaling blir brukt til å betale for oppkjøp av en barnehage, kanskje
flere ganger, innebærer dette at det tas midler fra selve driften av
barnehagen. Dette vil åpenbart gå utover barna i barnehagen ved at det blir
mindre igjen av tilskudd og foreldrebetaling til den daglige driften av
barnehagen.»
Nå ender saken i rettssystemet.
– Læringsverkstedet
mener Kunnskapsdepartementet feilaktig behandler goodwill-kostnader som
oppkjøpskostnader, og ikke kostnader til godkjent barnehagedrift. Vi er ikke i tvil
om at dette er kostnader knyttet til godkjent barnehagedrift. Derfor vil vi nå
ta saken til domstolene, skriver administrerende direktør i Læringsverkstedet,
Trude Sydtangen, i en e-post.
Strid om goodwill
Goodwill er et regnskapsbegrep som kan oppstå når et selskap
kjøper et annet selskap. I selskapet som kjøpes opp vil det ligge en del
verdier, for eksempel verdiene av eiendom og andre eiendeler. Men
en kjøper kan være villig til å betale mer for selskapet enn disse verdiene,
hvis kjøperen mener det ligger en merverdi i selskapet. Det er denne ekstra betalingen,
merverdien, som ender opp i regnskapet som goodwill.
For kjøperen er goodwill en kostnad som må finansieres.
Hovedspørsmålet i tilsynssaken er hvorvidt denne goodwillkostnaden kan
betraktes som en kostnad knyttet til godkjent barnehagedrift. Det er nemlig et
krav i barnehagelovens paragraf 14 a som sier at «barnehagen kan bare belastes
kostnader som direkte vedrører godkjent drift av barnehagen».
Dette er stridens kjerne.
Utdanningsdirektoratet, og nå Kunnskapsdepartementet, konkluderer
med at dette er en oppkjøpskostnad som ikke er direkte knyttet til godkjent
drift av barnehagen.
«Kostnader ved oppkjøp er etter departementets forståelse
knyttet til ervervelsen av barnehagen og ikke til driften av barnehagevirksomheten»,
skriver Kunnskapsdepartementet i sitt vedtak.
Derfor konkluderer de med at det
er ulovlig å la barnehagen å betale disse kostnadene i etterkant av oppkjøpet.
Læringsverkstedet mener det motsatte, noe de nå vil gå
rettens vei for å få gjennomslag for.
Milliardbeløp i goodwill
For konsekvensene av vedtaket kan bli langt større for
Læringsverkstedet enn kun disse to barnehagene. De siste årene har
Læringsverkstedet hatt en voldsom vekst i antall barnehager, og det meste av
veksten har skjedd gjennom oppkjøp.
I regnskapet til konsernet i 2022 er det oppført over 1,3
milliarder kroner i goodwill knyttet til oppkjøp. Hvis Læringsverkstedet har
brukt tilsvarende oppkjøpsmodell ved kjøp av de andre barnehagene i konsernet,
er det snakk om store summer.
Dersom vedtaket fra Kunnskapsdepartementet står seg i en
eventuell rettssak, kan tilbakebetalingskravene fort hope seg opp. Riktignok
dersom Utdanningsdirektoratet velger å gjennomføre lignende tilsyn også med de
andre barnehagene konsernet har kjøpt.
– Dersom Kunnskapsdepartementet sitt vedtak skal legges til
grunn kan det bety at private barnehageeiere får konfiskert verdiene av sitt
arbeid over mange år, dersom de ønsker at noen andre skal overta driften av
barnehagene sine. Dette er et arbeid som har vært med og gi Norge full
barnehagedekning. En slik
konfiskering av verdiene vil være svært demotiverende for private
barnehageeiere som har lagt ned enorm arbeidsinnsats i utviklingen av
barnehagene sine, skriver Sydtangen i en e-post. (les hele svaret fra Læringsverkstedet
i bunnen av artikkelen).
Annonse
– Må dekke kostnaden selv
I redegjørelsen fra Kunnskapsdepartementet
mener de at saken ikke fører til noen begrensninger i eiernes adgang til å
selge barnehagen sin.
«At oppkjøpskostander ikke vedrører godkjent drift og
således ikke kan belastes barnehagens regnskap, innebærer ikke annet enn at det
er kjøper som selv må dekke kostnadene, herunder goodwill, ved oppkjøpet.»
Videre skriver de: «Barnehagen kan bare belastes kostnader
som direkte gjelder godkjent drift av den barnehagen kommunen har godkjent.
Departementet er av den oppfatning at når goodwill ikke direkte gjelder
godkjent barnehagedrift, kan verdien av goodwill ikke finansieres gjennom
barnehagens inntekter. Utdanningsdirektoratets vedtak utelukker ikke at
goodwill er en salgbar verdi, kun at verdien må finansieres av den som kjøper
barnehagen selv, og ikke av barnehagen. Hjemmelen for dette er barnehageloven §
14 a.»
Hele svaret fra Læringsverkstedet
Administrerende direktør i Læringsverkstedet, Trude Sydtangen, har svart følgende på e-post:
Læringsverkstedet
mener Kunnskapsdepartementet feilaktig behandler goodwill-kostnader som
oppkjøpskostnader, og ikke kostnader til godkjent barnehagedrift. Vi er ikke i tvil
om at dette er kostnader knyttet til godkjent barnehagedrift. Derfor vil vi nå
ta saken til domstolene.
Vi får støtte av Advokatfirmaet Hjort som mener at
«Læringsverkstedet har handlet i tråd med regnskapslovgivningen og
barnehageloven». I tillegg fremhever Hjort at «Oslo kommune konkluderte i 2020
med at avskrivinger av goodwill kan belastes barnehagens resultatregnskap.»
Goodwill er et regnskapsmessig begrep som representerer
økonomiske verdier utover de fysiske eiendeler en virksomhet har. PricewaterhouseCoopers
AS (PWC) har gjort en grundig vurdering og konkludert med at dette også gjelder
for barnehager. Videre forklarer de at «Goodwill er et regnskapsmessig begrep
som representerer økonomiske verdier med svært ulikt innhold. I en barnehagevirksomhet
vil hoveddelen typisk bestå av en velfungerende personalgruppe og verdien av at
barnehagen er i full drift.» Når man kjøper en barnehage, må man betale en
markedsverdi. En kjøper er oftest villig til å betale for både fysiske
eiendeler, som for eksempel bygg og inventar, samt ikke-fysiske eiendeler som
at barnehagen er i full drift med en velfungerende personalgruppe (goodwill).
Kostnader
knyttet til goodwill-verdiene er direkte knyttet til godkjent barnehagedrift på
lik linje med kostnader knyttet til kjøp av barnehagens identifiserbare
eiendeler som bygg og inventar. For disse to tilsynene knytter goodwill seg i
all hovedsak til såkalt teknisk goodwill. Teknisk goodwill oppstår som følge av
regnskapsregler for bokføring av skatt. Både Utdanningsdirektoratet og
Kunnskapsdepartementet anerkjenner at barnehagen kan belastes kapitalkostnader
knyttet til fysiske eiendeler. Det samme mener vi skal gjelde for ikke-fysiske
eiendeler, kalt goodwill. Vi er ikke i tvil om at dette er kostnader knyttet
til godkjent barnehagedrift.
Dersom Kunnskapsdepartementet sitt vedtak skal legges til
grunn kan det bety at private barnehageeiere får konfiskert verdiene av sitt
arbeid over mange år, dersom de ønsker at noen andre skal overta driften av
barnehagene sine. Dette er et arbeid som har vært med og gi Norge full
barnehagedekning. En slik
konfiskering av verdiene vil være svært demotiverende for private
barnehageeiere som har lagt ned enorm arbeidsinnsats i utviklingen av
barnehagene sine.