Ill.foto: Mostphotos
Rektor har ingen reservebenk
Debatt: Skolenes landsforbund er bekymret for økende skolevegring, mobbing og utagering. Alle elever har rett til en trygg og tilpasset skolehverdag, og alle ansatte skal ha en trygg arbeidsplass.
Dessverre finnes det ingen «kvikkfiks». Når en rektor får
beskjed om at en elev ikke har det trygt og godt på skolen, skal det selvsagt
settes inn tiltak. Det vil i de aller fleste tilfeller bety at ressursbruken
bør økes ved at det settes inn flere voksne. Men rektor har bare de ansatte de
har. Det er ingen reservebenk med folk som kan settes inn når behov oppstår. Da
må ansatte omplasseres, som igjen fører til at andre mister sitt tilbud. Slikt
blir gjerne til en vond sirkel.
Skal vi få gjort noe med alle utfordringene, kommer vi ikke
utenom økte ressurser. Og det begynner i barnehagen.
Her er hva vi i Skolenes landsforbund mener må gjøres:
Bemanningsnormen i barnehagene må gjelde i hele
åpningstiden
Bemanningsnormen ville stort sett vært oppfylt om
åpningstidene i barnehagene var 7,5 timer. Det er verken mulig eller ønskelig.
Så mesteparten av tiden barna er i barnehagen, opererer de langt under normen.
Det betyr selvsagt at det er mindre tid til hvert enkelt barn enn det vi ønsker
oss.
Skolenes landsforbund ønsker at bemanningsnormen må gjelde i
hele barnehagenes åpningstid. Dette vil være med på å forebygge senere
utfordringer i skolen. Vi mener også at en del av den økte bemanningen må være
ansatte med sosialfaglig kompetanse. Vi må ha fagfolk som ser alle sider ved
barnet. Det samme gjelder for skolen.
Maksimalt femten elever i hver klasse på første og andre
trinn
I tillegg til en lærer, bør det være en annen fagperson med
i alle timer på disse trinnene. Dette vil være til stor hjelp for å knytte gode
relasjoner til hver enkelt elev, for å se hver enkelt elev, og for å kunne
komme til inngripen og hjelp til elever som man ser har utfordringer. Mer tid
til hver enkelt elev vil helt klart bidra til å forebygge senere problemer.
Mer tid til lek på de første trinnene
Når seksårsreformen kom, skulle spesielt det første året
være mer likt barnehagen. Dette har etter hvert forsvunnet helt. Leken er blitt
kraftig redusert til fordel for fag og teori. Skolenes landsforbund vil ha
leken tilbake på de første trinnene. Det er mye god læring i god lek. Elever
som trives og opplever mestring, lærer også bedre.
Maksimalt tjue elever i hver klasse fra tredje til
sjuende trinn
Det er i dag ikke noe tall for hvor mange elever det kan
være i en klasse. Skolenes landsforbund mener det trengs et tak på hvor mange
elever en kan presse inn i et klasserom. Skal læreren kunne bygge gode
relasjoner til hver enkelt, så sier det seg selv at det er enklere med 20 enn
med 30 elever. I tillegg til læreren, bør det også være en miljøarbeider i hver
klasse. Og det må være tilgang på sosialfaglig kompetanse i klasser som har
behov for det.
En mer praktisk ungdomsskole
Ungdomsskolen har blitt mer og mer teoritung de siste
tiårene. Dette passer ikke alle elever. Noen lærer best ved en praktisk
tilnærming til lærestoffet. Skal elever ha en reell rett til tilpasset
undervisning, kan det ikke nesten utelukkende brukes en teoretisk tilnærming.
En mer praktisk tilnærming vil også måtte bety redusert klassestørrelse i
ungdomsskolen, eller mer bruk av delingstimer.
Mer bruk av alternative læringsarenaer
Selv med alle de tiltakene vi har skissert her, er det noen
elever som til tider likevel vil ha andre behov for å oppleve mestring og
læring. Disse elevene må få et tilbud som passer dem. Det kan være alternative
undervisningsformer som skjer på den enkelte skole, eller et tilbud utenom
skolen. Et slikt tilbud kan være alt fra noen få timer i uken til et
fulltidstilbud. Det er den enkelte elevs behov som må være avgjørende.
Forebygging koster, men reparasjon koster mer.
Geir Allan Stava
Skolenes landsforbund vet at disse forslagene vil være
ressurskrevende. Men vi er likevel overbevist om at det vil «lønne seg» i
lengden. Vi vil at hvert enkelt barn skal kjenne trygghet, inkludering, glede
og mestringsfølelse. Forebygging koster, men reparasjon koster mer.