Sliter med plassmangel: Må bruke spesialrom som klasserom
Lærere i Trondheim sier de er frustrerte over situasjonen.
Det skriver Adresseavisen.
De har snakket med lærere ved Tonstad skole i Trondheim, en av skolene som har vært nødt til å ta i bruk spesialrom som klasserom på grunn av plassmangel. Der er både biblioteket, naturfagsrommet, musikk-, tekstil- og formingsrommene nå innredet med pulter og stoler.
– Vi har ikke mulighet til å gjennomføre undervisning i de praktiske og estetiske fagene på spesialrommene. Det lider spesielt ungdomstrinnet under, sier de til avisa.
Og til høsten blir det enda trangere. Da blir de 25 flere elever enn de er i dag.
– Vi får ikke til å utnytte arealet mer enn det vi allerede gjør, sier fungerende rektor, Sverre Vikhammermo til Adresseavisen.
Og Tonstad skole er ikke i særstilling i Trondheim. Kommunen har spurt alle skolene hvordan det står til hos dem.
44 av 55 skoler har svart på undersøkelsen. Av dem oppgir 1 av 4 skoler at de bruker spesialrom som naturfagsrom, bibliotek og kunst- og håndverksrom som klasserom.
Svein Johny Forren, kommunalsjef for skole i Trondheim, sier de må få enda bedre oversikt over kapasitet og behov for utbedringer, slik at de kan gi politikerne tydelige beskjeder om hva som bør prioriteres.
– Vi trenger å bedre situasjonen med tilgang på spesialrom, men mangelen på dem betyr ikke at det er mangel på praktisk undervisning. Det krever bare enda mer kreativitet og praktisk tenkning av organisasjonen, sier han til Adresseavisen.
Vil ha en mer praktisk skole
Før over ett år siden vedtok Stortinget at de vil ha en ungdomsskolereform. De vi ha mer variert og praktisk undervisning inn i skolen. På den måten håper de også å øke motivasjonen for skolearbeid blant elevene.
Foreløpig har ikke regjeringen lagt frem noe reformforslag, men Høyre - som først foreslo reformen, la frem sine planer i januar i år. De pekte på tre tiltak de mener vil gjøre ungdomsskolen mer praktisk og variert:
- Opprettholde antallet timer satt av til valgfag på dagens nivå, men åpne for større fleksibilitet og mulighet til å kunne velge nytt valgfag hvert halvår.
- Innføre et obligatorisk yrkesfaglig valgfag basert på de yrkesfaglige linjene på videregående.
- Beholde karakterer i nasjonalt fastsatte valgfag, men åpne for flere lokalt bestemte valgfag med vurdering bestått/ikke bestått.
På spørsmål om hvordan skoler som ikke har spesialrom for slike fag skal løse det, var svaret samarbeid med andre.
– Vi ser for oss at innføringen av et nytt yrkesfaglig valgfag skjer over tid og i samarbeid med bedrifter og videregående skoler, blant annet ved at ungdomsskolene kan få bruke deres lokaler. Og de har både lokalt næringsliv og videregående skoler med yrkesfag i Oslo også, sa Sanner til Utdanningsnytt den gangen.