Elever og lærere i Oslo stilte opp gratis i reklamefilm for Apple
Elever og lærere ved tre Oslo-skoler har vært med i en reklamefilm for Ipad. Filmen ligger ute på Apples hjemmesider.
I filmen er det scener fra tre av Oslos skoler, Trosterud, Bogerud og Teglverket skoler. I filmen, som ligger ute på selskapets sider, snakker lærere, rektor og elever om Ipad og fordelene med å bruke den i undervisningen.
– iPader er så brukervennlige, sier rektor ved Trosterud Lene Rønning-Arnesen i filmen.
Der skryter hun av at elevengasjementet har økt etter at skolen begynte å bruke Ipad.
I filmen roser også rektorene ved Bogerud og Teglverket skoler iPadens egenskaper i undervisningen. De mener blant annet at skjermene bidrar til kreativitet og til å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev.
Utdanningsnytt har spurt de tre rektorene om de har fått noen form for kompensasjon for å delta i filmene. De viser videre til Utdanningsetaten.
Direktør i etaten, Marte Gerhardsen, forsvarer at de sa ja til å bidra i filmen.
Avgjørelsen ble gjort uten å løfte det til daværende skolebyråd Sunniva Holm Eidsvoll.
– Hvorfor lager Osloskolen en reklamefilm for Ipad?
– Vi har mange dyktige lærere og skoleledere som jobber godt med digitale læremidler. Vi får med jevne mellomrom henvendelser fra for eksempel forlag, teknologiselskaper eller andre som ønsker å besøke våre skoler. I fjor høst tok Apple kontakt, og ønsket å lage en informasjonsfilm for å vise hvordan lærere bruker digital teknologi i klasserom i Oslo, sier Gerhardsen.
Ingen betaling
– Hvor mye fikk dere betalt av Apple for å lage denne filmen?
– Vi har ikke fått betaling eller noen annen form for kompensasjon fra Apple for å bidra inn i denne filmen. Denne filmen var en mulighet for oss til å dele god praksis gjennom å vise hvordan vi jobber med digitale verktøy i undervisningen.
– Er lærerne som er med, lønnet ekstra for å stille opp?
– Nei, dette ble gjort i arbeidstiden.
– Har dere fått en gunstigere avtale med Apple etter at dere laget denne reklamefilmen?
– Nei, alle anskaffelser i Oslo kommune følger regelverket for offentlige anskaffelser, sier Marte Gerhardsen.
Ville gjort det annerledes
Til Aftenposten sier Gerhardsen at de alltid gjør en grundig vurdering når kommersielle aktører ønsker å besøke skolene.
– Vi vurderer formålet med besøket, personvern og viktigst at besøket ikke må gå på bekostning av opplæringen til elevene. Denne gangen landet vi på å si ja til besøket, men vi ser i etterkant at prosessen rundt besøket ikke var god nok. Vi ville gjort det annerledes i dag.
Filmen kan inspirere andre, sier hun, men legger til:
– Likevel er selvsagt Apple interessert i å bruke filmen til å vise frem sine produkter, og det var med i vår vurdering, sier Gerhardsen til Aftenposten.
Foreldre reagerer
Da Apple ville lage film fra Trosterud skole, prøvde noen foreldre å stoppe innspillingen, blant annet med en kronikk i Aftenposten.
Det skriver Klassekampen.
Avisen har også skrevet en rekke saker om skolen i forbindelse med at kontaktlærer Pål Finstad måtte slutte i sin stilling etter en konflikt med ledelsen. Blant annet fikk Finstad en skriftlig advarsel fra rektor for å la elever lese og skrive på papir.
Foresatte reagerer på hvordan skolehverdagen fremstilles i Apple-reklamen.
– I filmen ser alt så flott ut. Samtidig vet vi at kontaktlærer Pål Finstad, som valgte penn og papir framfor Ipad med gode resultater, tvangsflyttes, sier Wambui Wamwere til Klassekampen.
Utdanningsetaten opplyser at alle som deltok i filmen hadde sagt ja.
– Alle som deltok, har skrevet under et samtykkeskjema i forkant, sier direktør Marte Gerhardsen.