– Når det ikke er et press fra lærere for mer KI nå, gir det mulighet til å ta en pause, skriver Jonas Maas Nilsen.
Ill.foto: Mostphotos
Senk tempoet på innføringen av KI i skolen
Debatt: – Kunstig intelligens er kommet for å bli. Men tempoet den nå tas inn i skolen med, bør bekymre.
Sist ut i rekken er
Osloskolen, som nå hals over hode kjøper tilgang til ChatGPT. I en sak i Aftenposten kan man lese begrunnelsen fra divisjonsdirektør Trond Ingebretsen i
Utdanningsetaten: «Ideelt sett hadde vi hatt litt mer tid på oss. Men vi hadde
ikke annet valg.»
Begrunnelsen for
innføringen er altså ikke pedagogisk, men at det haster og at Utdanningsetaten
ikke har annet valg fordi noen elever allerede har tilgang privat til ChatGPT.
Å si at man ikke har noe
valg, er å kapitulere. Det er å gi opp styringen av skolen og overlate makten
til de store teknologiselskapene. Er det slik vi skal utvikle skolen?
Hele prosessen med KI i
skolen, minner om måten iPad ble innført i skolen. På grunn av ny teknologi
oppstår en følelse av at man raskt må tilpasse skolen, men uten at man stanser
opp og tenker gjennom hva grunnen er. Er det faktisk en solid faglig og
pedagogisk begrunnelse som ligger i bunn for avgjørelsene som tas?
Det høye tempoet som Ipad
ble innført med, og som KI nå innføres med, gjør at denne diskusjonen ikke blir
mulig. Akkurat i det diskusjonen er kommet i gang, er verktøyene allerede tatt
i bruk i skolen og millionene har begynt å rulle. Og etter hvert som
skoleetatene investerer stadig mer av både prestisje og penger, blir det stadig
vanskeligere å snu.
At det tilsynelatende er
så hast med å innføre KI, gjør også at viktige spørsmål ikke får svar før man
går i gang. Hva vil dette koste på lang sikt? Hva kunne pengene ellers vært
brukt på? Har politisk ledelse vært involvert? Og har lærerne blitt spurte?
Dette er bare noen av
spørsmålene som burde hatt gode svar før man gikk videre.
Det er imidlertid ikke for
sent. Nå er det viktig at skoleledere, politikere og skolebyråkrater legger
øret inntil klasseromsdøren og lytter til det lærerne faktisk sier. Mange
opplever utfordringer med KI, og ønsker hjelp og støtte til å håndtere dette.
Men veldig få roper på mer KI inn i klasserommet øyeblikkelig.
Når det ikke er et press
fra lærere for mer KI nå, gir det mulighet til å ta en pause. Vi gjorde feil
ved innføringen av iPad. La oss ta oss tid til å ikke gjøre de samme feilene
denne gangen.