Matej Kastelic
Vil se på hvordan lærere kan undervise i kontroversielle temaer
Den danske barne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye setter nå i gang en undersøkelse av læreres mulighet til å undervise i kontroversielle emner.
Rett etter nyttår setter Tesfaye i gang å kartlegge lærernes
erfaringer med å håndtere kontroversielle temaer, inkludert omfanget av og
årsakene til at disse temaene unngås i undervisningen, skriver folkeskolen.dk. Nina
Palesa Bonde, grunnleggeren av Gruppen Paty som kjemper for læreres
ytringsfrihet, mener det er viktig å avdekke i hvilken grad lærere sensurerer
seg selv for å unngå kontroversielle reaksjoner fra elever, foreldre og
samfunnet generelt.
– Undersøkelsen er det første som må gjøres. Hvis man kan
fastslå at det er et problem, blir det lettere å kreve politisk handling.
Selvfølgelig kan man si at problemet allerede er synlig når en minister, i
forbindelse med behandlingen av et lovforslag, sier at utarbeidelsen av
undervisningsmateriale vil påvirke trusselsnivået i Danmark. Men det har ikke
ført til noe konkret ennå, sier Bonde.
Tesfaye informerte nylig Folketingets utdanningsutvalg om at
ministeriet starter en slik undersøkelse.
Nestleder i Danmarks Lærerforening, Niels Jørgen Jensen,
støtter tidligere en undersøkelse av læreres selvsensur, men understreker
viktigheten av at lærerforeningen blir involvert i regjeringens undersøkelse
for å unngå at den blir en politisk sak som bare dreier seg om «for eller imot
Muhammed-tegningene». Jensen legger til at lærerforeningen ikke har mottatt
bekymringer fra medlemmer angående deres sikkerhet i forbindelse med
undervisning om Muhammed-krisen.
– Derfor har vi ikke følt behov for å gå dypere inn i dette
sporet. Men vi er ikke imot at man undersøker det nærmere, sier Jensen.
Det danske barne- og undervisningsdepartementet har
opprettet en referansegruppe som skal gi rådgivning og sparring på utvalgte
tidspunkter under undersøkelsesprosessen. Danmarks Lærerforening har imidlertid
ikke fått plass i denne gruppen.