Fersk rapport: Muslimske elever føler seg stigmatisert i klasserommet
KRLE-undervisningen beskrives som belastende for muslimske elever i ny rapport.
Elever med muslimsk bakgrunn opplever KRLE-undervisningen i Oslo som en belastning. Det kommer frem i en ny rapport fra Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning, skriver Vårt Land.
Rapporten, som er laget på oppdrag fra Oslo kommune, baserer seg på fem såkalte innsiktsseminarer. Flere av dem som er intervjuet under arbeidet opplever blant annet sammenhengen mellom islam og religionskritikk som utfordrende.
Les også: Forsker om Muhammed-karikaturer i klasserommet:– Må ha en pedagogisk begrunnelse
Eli-Ann Vongraven Eriksen, spesialist på islam ved lærerutdanningen ved NTNU sier til avisen at man i norske klasserom lærer lite om religionen islam og mye om medienes fremstilling av islam.
– Det vi ser fungerer, er å undervise om andre ting enn terrorisme og ekstremisme. Det er ikke sånn at vi ikke skal ta det opp disse temaene, men alt kan ikke handle om det. Vi anbefaler å vise flere bilder av islam, og å snakke om og trekke frem vanlige muslimer i hverdagslige situasjoner, sier Eriksen.
Les også: Råd til lærere som underviser i kontroversielle tema: La elevene utforske egne meninger
I Kifo-rapporten blir det fra flere informanter ytret ønske om økt kompetanse blant lærere når det gjelder rasisme og diskriminering. Sunniva Holmål Eidsvoll, byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo, sier hun tar funnene på største alvor.
–Temaet rasisme og hvordan vi kan motvirke det, er noe av det viktigste vi skal lære barn og ungdom om i skolen. Dette er sterkt vektlagt i de nye læreplanene, og det står høyt på dagsordenen i Oslo kommune. Blant annet har vi utviklet en egen handlingsplan mot hatefulle ytringer i Oslo kommune, med flere tiltak rettet mot skolen. I tillegg har vi fokus på kompetanseheving blant skolens ansatte på temaene mangfold og integrering, sier Holmås Eidsvoll til Vårt Land.