KD avviser forespørsel om møte med leverandører av skole- og utdanningsløsninger
Debatt: Det er en manglende anerkjennelse av vår rolle som skapere av læremidler og andre ressurser til skolen.
Vi ønsker å uttrykke vår skuffelse over at Kunnskapsdepartementet og
Tonje Brenna har avvist vår forespørsel om et møte for å diskutere deres pågående
arbeid med ny digitaliseringsstrategi. I en tid med økende debatt om skjermbruk
i skolen er det viktig at alle relevante aktører får en stemme.
Vi har også foreslått en høring der alle vi som leverer løsninger til skolen, kan bidra med vår innsikt og erfaring. Dessverre har denne forespørselen ikke blitt besvart, og vi mener det er en manglende anerkjennelse av vår rolle som skapere av læremidler og andre ressurser til skolen.
Det er viktig å merke seg at i den pågående debatten har både foreldrene og lærerne fått anledning til å uttrykke sine meninger og bekymringer angående skjermbruk i barneskolen. Vi mener det er avgjørende at også vi som leverandører blir inkludert, da vi har en unik innsikt, kunnskap og erfaring. Og at alle stemmer blir hørt, vil være til det beste for elevene i arbeidet med å forme fremtidens skole.
Vi ønsker å gi vår fulle støtte og beundring til lærerne som daglig legger ned utallige timer av sin egen fritid for å gi barna våre den best mulige utdanningen. Vi er klar over de stadig økende kravene og begrensede ressursene som lærerne står overfor, og vi erkjenner den enorme innsatsen de legger ned for å skape optimale rammer for læring.
Hver eneste dag blir det skapt fantastiske undervisningsopplegg som gjennom lek, fysisk aktivitet og kreativ problemløsning gir elevene de beste forutsetningene for læring. Vi ser et betydelig potensial i å dele og utnytte disse undervisningsoppleggene på tvers av skoler og klasserom for å skape en enda mer berikende læringsopplevelse for alle elever.
Vi ønsker å understreke at vi ikke er motstandere av all skjermbruk i undervisningen. Vi ser imidlertid viktigheten av å finne den rette balansen. Ved å kombinere digitale verktøy, praktisk arbeid, kreativitet og fysisk aktivitet kan elevene utvikle en dyp forståelse og en rekke ulike ferdigheter.
Vi ønsker å oppfordre Kunnskapsdepartementet v/ Tonje Brenna og andre beslutningstakere til å gi oss en stemme i denne viktige debatten. Vi er ivrige etter å bidra med vår kunnskap og erfaring for å skape de beste rammene for fremtidens skole.
Sammen kan vi skape en skole som ikke bare inspirerer og engasjerer, men også fremmer en meningsfull og balansert læring for alle elever.