Ill.foto: Mostphotos
Nei til læreren som disiplinsjef i klassen
Debatt: – Kan det tenkes at flere elever vil finne seg bedre til rette i en skole hvor man evner å skape en praksis hvor elevene gis medvirkning i den opplæringen de deltar i?
Det er snart
sommerferie, og skoleelever sendes på sommerferie. En av dem som gleder
seg til ferie og avspasering, er læreren Lars (28). Han har dette skoleåret
levert flere avviksmeldinger om vold, uro og krenkelser i klassen. Samtidig
pekes det nå fra ulikt hold om at skolen må stramme inn, læreren må gjøres til
en tydeligere sjef i klasserommet, elevens rett til medbestemmelse bør
begrenses og barn må lettere kunne utvises for utagerende oppførsel.
Slike
populistiske «plastretiltak» er det lett å nikke bekreftende til, men læreren
Lars kjenner heller på en oppgitthet over hvor vanskelig det har blitt å se og
bekrefte elevene sine som de hele menneskene de er. Der lærersjefen setter
disiplin og resultater først, setter Lars, som den klasselederen hen er,
menneskene først. For Lars handler det om å sette et «leder-vi» framfor et
«sjefs-jeg».
Det levner liten tvil om at læreren som leder må gis bedre
verktøy for å kunne sette tydelige grenser i klasserommet, men vi skal som
samfunn vokte oss vel for å tro at læreren som «disiplinsjef» vil hjelpe elever
som utagerer å mestre skolen bedre. For noen elever kan det tenkes at de sårt
trenger et alternativt oppfølgingstilbud i en periode hvor de mottar sin
opplæring for eksempel på en bondegård.
Ulike studier (Arnesen og Jentoft,
2022) peker på at bruk av pedagogiske tiltak av gård som læringsarena, kan styrke
elevers motivasjon, øke læringsutbyttet og fremme danning og identitetsbygging.
Kan det tenkes at vi som samfunn må tilrettelegge for en mye større satsning av
alternative opplæringsarenaer, framfor å pøse på med enda mer av det som ikke
virker?
Skole skal både danne og utdanne elever, og jeg tenker at
flere kommuner må våge å ta diskusjonen om hvordan skoledagene organiseres med
tanke på å utvikle et inkluderende skolemiljø hvor barn og unge blir verdsettes.
Kan det tenkes at flere elever vil finne seg bedre til rette i en skole hvor
man evner å skape en praksis hvor elevene gis medvirkning i den opplæringen de
deltar i?
Medvirkning betyr ikke at elevene skal bestemme alt, men at deres
stemmer skal høres og løftes fram som en del av en læringsprosess. Elevmedvirkning
baseres på et syn på elever som aktive deltakere, og er noe som må trenes mye
på i skolens sosiale felleskap. Når flere elever kjenner på utenforskap ved at
deres stemme ikke betyr noe i skolehverdagen, kan det tyde på at skolen trenger
å utvikle egen medvirkningspraksis framfor å stramme den inn.
Det skjer mye godt relasjonsarbeid i skolene i
dag, og da må vi ikke som samfunn gå en omvei ved å hente fram igjen fortidens ideal
om læreren som disiplinsjef ved å legge til rette for mer tvang, tilsyn og
kontroll. I lys av flere OECD-rapporter som de siste årene har pekt på at
norske lærere er på verdenstoppen i å skape gode lærer-elev relasjoner, har vi
et godt utgangspunkt i å jobbe videre med idealet om læreren som en relasjonell
leder. Det dreier seg om å gi læreren de redskapene hen trenger for slik
lettere å kunne skape et trygt og godt læringsmiljø ut fra hvordan en skal møte
dagens mangfold av elever på.
Et sted å begynne kan være å få på plass flere
gode hjelpere inn i skolen i form av å legge til rette for økt bruk av
helsefaglig personale. Dagens sammensatte elevgruppe stiller også store krav
til lærernes lederrolle i form av hvordan tilrettelegge og lede gode
læringssituasjoner, og er noe som fordrer en økt satsning på kompetanseutvikling.
Videre kan det være nødvendig å senke antall elever i hver skoleklasse, for
slik å sikre at læreren lettere kan støtte, vise interesse, sette krav og se
den enkelt. Elev og lærer kan i denne sammenheng sees på som likeverdige
partnere som sammen evner å skape magisk læring.