Vi vet at barn trenger voksne som anerkjenner følelsene deres, sier Kjersti Salvesen, journalist og EQ-terapistudent.
Foto: Gunhild Asting, Sant og Usant
– Hvor er de voksne i barnehagen?
Jeg lurer på: Tar samfunnet for lett på barns emosjonelle utvikling?
Nylig så jeg dokumentarfilmen «Store små mennesker» av
Gunhild Westhagen Magnor, i forbindelse med at jeg skal være ordstyrer i en
debatt. Jeg bestemte jeg meg for å se den sammen med de yngste barna mine på
seks og ni år. Filmen viser livet i en barnehage sett fra barnas perspektiv, og
både barn mine og jeg satt igjen med samme følelse.
Barna ble berørt
I filmen er de barnehageansatte varme og til stede –
og gjør sitt beste for å være tett på barna emosjonelt. Samtidig som de har
hendene fulle.
Barna mine ble berørt av de små menneskene som forsøker å
finne seg selv i møte med andre små i filmen. Det var en episode der en gutt dyttet,
kastet sand og dro solhatten av ei lita jente – og hev den fra seg. Hun fikk
sand i øynene og så rådvill ut der hun stod. Begge virket egentlig fortvilet på
sitt vis. Jenta fordi hun følte seg hjelpeløs, og gutten så ut som om han
angret og ikke hadde det så bra etterpå. «Hva tenker dere på?» spurte jeg da
begge barna mine satt med et medlidende uttrykk. «Hvor er de voksne?» kom det
kontant fra datteren min. Det samsvarer med spørsmålet Palma Kleppe fra «Barnehageopprøret»
stiller: «Hvorfor forholder ikke politikerne seg til bemanningsnormen?» Barnehageloven
stiller krav om en bemanning som tilsvarer minimum én ansatt per tre barn
under tre år, og én ansatt per seks barn over tre år. Ifølge Kleppe går
ikke kabalen i norske barnehager opp: Bemanningsnormen tar ikke hensyn til at
de ansatte blir syke, har møter og jobber med kompetanseutvikling, at
pedagogene har fire timer lovpålagt plantid i uka, at de ansatte har krav på
pauser, samt må lage mat – og ta seg av vaktmestertjenester og gartneroppgaver.
To års livserfaring
For oss voksne er det lett å forstå at ansatte i
barnehage-Norge har for mye å rekke over. Men hva gjør dette med de minste
barna: Dersom de voksne har så mye å gjøre at det spiser av tiden de skulle
vært tett på barna i deres emosjonelle og relasjonelle utvikling? I dag vet vi
mye om hva små barn har behov for utover den praktiske omsorgen. Vi vet at barn
trenger voksne som anerkjenner følelsene deres: Like mye når de fryder seg – som
når de kjenner på sjalusi, oppmerksomhetsbehov, eiertrang eller sinne. Barn
trenger voksne som viser at de forstår hvordan det er «å være meg», ut
fra sitt perspektiv med bare ett eller to års livserfaring. Forskning viser at hvordan
barna blir møtt på sine følelser, påvirker deres psykiske helse senere i livet.
Ifølge psykologene Peter Fonagy og Mary Target blir barnets psykologiske selv, altså
følelsen av hvem du er, til gjennom nettopp å speile seg i omsorgspersonenes
øyne. Den amerikanske psykoanalytikeren Heinz Kohut beskrev selvet som det som
gjør det mulig å oppleve at du er en «samlet person»: Fornemmelsen av å være
seg selv – og å kunne føle en sammenheng inni seg, og i tilværelsen. Dette er
noe vi tar for gitt – med mindre vi mangler denne følelsen. Da vil vi vakle og
streve. Jeg lurer på: Tar samfunnet for lett på barns utvikling av selvet, altså
barnas følelse av hvem de er? Hvis ja: Hvilke konsekvenser får dette for barna
våre i fremtiden?
Om filmen «Store små mennesker»
Vi følger
hverdagen til toåringene Balder og Haakon i en barnehage over ett år – og ser hvordan
vennskapet mellom dem utvikler seg.
Filmen handler om hvordan barn sosialiseres i barnehagen og vi ser
verden fra barnas perspektiv.
Du finner filmen på tv.nrk.no.
Filmen skal debatteres i
nettarrangementet «Bedre barnehager» på Foreldrelandsbyen.no 29.
mars. Her deltar professor i barnehagepedagogikk Anne Greve, tidligere familieminister
Inga Marte Thorkildsen, tilknytningspsykologene Ida Brandtzæg og Stig
Torsteinsson, Palma Kleppe fra «Barnehageopprøret» – og regissør Gunhild
Westhagen Magnor bak filmen «Store små mennesker».