Foto: Marie von Krogh
KS vil ha tiltak for å rekruttere og beholde lærere
Debatt: Nå har KS’ hovedstyre vedtatt hvilke tiltak KS vil prioritere framover.
KS jobber hele tiden for at kommuner og fylkeskommuner skal
kunne rekruttere, beholde og utvikle kompetente ansatte i barnehager, skoler og
andre tjenester for barn og unge. Nå har KS’ hovedstyre vedtatt hvilke tiltak
KS vil prioritere framover.
Tiltak for å rekruttere, utvikle og beholde ansatte i
barnehager, skoler og andre tjenester for barn og unge er en langvarig jobb som
krever samarbeid med både kommuner, stat, lærere og deres organisasjoner.
KS har vedtatt 16 tiltak under overskriftene «bygge sterkere
lag rundt barn og unge», «flere kvalifiserte ansatte» og «ledelse og
arbeidsmiljø». Flere av tiltakene tar sikte på å lette arbeidsbelastningen og
bedre arbeidsmiljøet for lærere.
KS, kommuner og fylkeskommuner er opptatt av å gi barn og
unge gode oppvekstvillkår på tvers av sektorer og tjenesteområder. Det krever
tidlig, tverrfaglig og samordnet innsats. Derfor er det et hovedtiltak at KS
vil be regjeringen om en helhetlig gjennomgang av ansvar og oppgaver i
barnehage, skole og andre tjenester for barn og unge. Målet er å bygge et
sterkere lag rundt elevene og å finne en god oppgavedeling mellom ulike
yrkesgrupper, slik at alle får brukt sin kompetanse best mulig. Det er viktig
at lærere får tid til å være lærere, mens andre yrkesgrupper ivaretar andre
behov: Psykisk og fysisk helsehjelp, barnevern og annet.
Vi har fått innspill fra lærerorganisasjoner og andre
fagforbund. Og ett av tiltakene er at KS vil ta initiativ til et utvidet
partsamarbeid. Vi vil at ansattes organisasjoner skal involveres mer i arbeidet
med å utvikle kvaliteten og arbeidsmiljøet i skoler, barnehager og andre
tjenester for barn og unge. Dette er en ny form for utviklingssamarbeid mellom ledelsen
og ansatte.
Nedgangen i søkere til lærerutdanningen er bekymringsfull,
fordi kvalifiserte lærere er avgjørende for å sikre alle en god utdanning.
Derfor er det behov for nye tiltak for å styrke rekrutteringen. Samtidig må
alle parter bidra til å framheve de positive sidene ved læreryrket. De aller
fleste lærere trives godt og blir værende i yrket over tid.
Dette er noen tiltak KS vil prioritere framover:
· Være en pådriver for å styrke det
desentraliserte utdanningstilbudet, og foreslå flere fleksible og
arbeidsplassbaserte utdanningstilbud som er tilpasset voksne.
· Bidra til å redusere rapporteringskrav og
administrativt arbeid både for lærere og skoleledere.
· Dele kunnskap om gode modeller for å redusere
omfanget av ukvalifiserte ansatte.
· Bidra til å utvikle og dele kunnskap om gode
verktøy for å begrense og stanse vold og trusler mot ansatte.
Vi vil også samarbeide med partene om gode modeller for mentorordninger
og annet for å lette overgangen mellom utdanning og yrke, og om nye
karriereveier i skolen.
KS og kommunene, og lærerne og deres organisasjoner, har en
sterk felles interesse i å skape en god skole for barn og unge. Vi er enige om at kvalifiserte lærere,
skoleledere og andre ansatte er avgjørende for å lykkes med det.
Lønn er selvsagt én faktor for å rekruttere og beholde
kompetente lærere. Det er tema i lønnsoppgjørene, og i år er partene blitt
enige om et lønnsløft for alle ansatte i kommuner og fylkeskommuner. Men det
langsiktige arbeidet med rekruttering og utvikling av skolen handler om mye mer
enn lønn. Det gjør vi gjennom godt partssamarbeid og dialog med nasjonale
myndigheter.