Ill.foto: Mostphotos
Det er viktig hvordan vi snakker om barna, ungdommene og elevene våre
Debatt: – Alt snakket om «sårbare» elever, «generasjon orker ikke» og lignende, mangler rot i virkeligheten.
Jeg er og har vært lærer i snart 30 år. Før jobbet jeg på en
ungdomsskole og nå jobber jeg på en videregående skole. Noe som gir meg mye er
dialogen med elevene mine, for de lærer meg mye, inspirerer meg, og de gjør at
jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. Nei, jeg har ikke en fasit, men jeg ønsker
å gjøre så godt som jeg kan.
Elever er ikke merkelapper
Siden jeg er norsklærer, er ord viktige for meg. Ifølge Utdanningsdirektoratet
(Udir) er mange av elevene «sårbare», og målet er tilsynelatende at de skal bli
«robuste». Ordet «livsmestring» er «veien, sannheten og livet». Det gjelder
visstnok bare barn og unge på norske skoler og ikke oss andre. «Generasjon
prestasjon». «Generasjon depresjon». «Generasjon snøfnugg». «Generasjon orker
ikke». Jeg klarer ikke å kjenne igjen elevene mine og våre i slike
generaliserende karakteristikker som ofte brukes i media. Alle mennesker er såkalt
«sårbare» og alle kan tåle mye. Det kommer an på situasjonen og det er sånn det
er å være menneske.
Barn og unge omtales ofte med ulike generelle uttrykk som
kan være både stigmatiserende, generaliserende og stereotypiske. Det har skjedd
i tusenvis av år, men det nye er at media, mange fagfolk og folk med økonomiske
interesser hiver seg mer eller mindre ukritisk på denne trenden. Min erfaring
som lærer er motsatt. Jeg har ikke sett at ungdommer er sånn, og disse
karakteristikkene mangler rot i virkeligheten, og slike uttrykk vitner om
holdninger som jeg ikke aksepterer.
Utdanningsdirektoratet har sluttet med å anbefale standardiserte
mobbeprogrammer etter at flere foreldre og fagfolk har vist at de ikke fungerer
etter hensikten: Mobbeprogrammer
feiler. Nå må de slutte med standardiserte såkalte
«livsmestrings»-programmer, mener jeg. Livet består av humper, svinger og går
på kryss og tvers. Da er det viktig at vi ser hverandre, og at vi har empati og
heier på hverandre i inkluderende og trygge skolemiljøer.
Mine erfaringer med et program som het «Tankekraft» som ikke
fungerte, bekrefter at vi som arbeider på skolen har mer utbytte av å lære mer
om holdninger og relasjonskompetanse. Dette har mange studenter og nyutdannete
lærere bedt om i mange år. Unge mennesker som ønsker å omgås barn og unge ber
ofte om veiledning til å være den beste versjonen av seg selv som lærere.
Programmer som ikke virker
Jeg har også erfart at man ikke kan plassere problemene hos
barna og familiene hvis barna ikke har det bra på skolen. Mange kommuner kaster
bort mye tid og ressurser på standardiserte programmer, f.eks. Back 2 School som
er et program som plasserer problemet hos eleven og familien når ansvaret må
plasseres på skolen. Som oftest gjelder det mobbing og manglende tilpasset
opplæring. Professor i spesialpedagogikk, Marie-Lisbet Amundsen, skrev i
Utdanningsnytt i 2024: «Gode relasjoner til en lærer og at det tilrettelegges
for gode faglige mestringsopplevelser, er faktorer som har betydning for om
barna føler seg velkomne tilbake til skolen.» Back2School
er ikke løsningen på skolevegring. Dette har jeg sett og erfart mange
ganger som lærer.
Det utarbeides dessverre standardiserte «livsmestringsprogrammer» som skal gjøre «sårbare» barn og unge mer «robuste». Skal fagfolk og Udir påføre
dem mer press? Skal «snøfnuggene» og «porselensdukkene» bli mer «robuste»? Kan
vi slutte med å bruke programmer som skal bruke pusteteknikker og annet som
visstnok kan utvikle mer «resiliens»? Slike ord gjør meg urolig. Penger som sløses
bort på programmer som ikke virker, kan heller brukes på å styrke bemanningen,
slik at alle elever opplever at de blir sett og ivaretatt.
Trygghet før teknikker
Da jeg spurte noen av elevene mine om ordet «robust»,
fortalte noen av dem om ulike pusteteknikker. «Følte du at du lærte deg å bli
mer robust av å puste og ligge i en gymsal og slappe av?» spurte jeg. Svaret
var naturlig nok NEI. Nok om det; i mine timer skal elevene være trygge og
kunne stole på meg og ha det bra, for det er det viktigste, også for læring.
Jeg tror at skoleelever kan bli den beste versjonen av seg selv, så lenge de har noen som heier på dem. Kanskje vi skal bruke
mer tid og ressurser på å gjøre skolen til et sted der barn og unge føler seg
trygge?
I læreplanen står det om å åpne dører for verden, og i
Barnekonvensjonens artikkel 29 står det om formålet med opplæring: «(…) barnets
utdanning skal ta sikte på (…) å utvikle barnets personlighet, talenter og
psykiske og fysiske evner så langt det er mulig». Hvordan skal hver enkelt elev få muligheten til å oppnå
sitt potensiale, mestre og lære på sin egen måte hvis skolene kaster bort tid
og ressurser på standardiserte programmer?
Opplæringsloven og arbeidsmiljøloven skal følges, og penger,
tid og ressurser er avgjørende for å få dette til. Barnekonvensjonen er aller
viktigst, koster ca. 0 kroner, og gevinsten kan være ganske høy. Mer av det som
virker og mindre av det som ikke virker.
Målet må være generasjon «God kok, smil og god stemning» og
generasjon «Vi backer hverandre». Vi lærere må alltid tro på elevene våre. Elever
er ikke bare «sårbare» eller «robuste» og de skal aldri tåle urett. De er først
og fremst hyggelige og hele mennesker. Det handler bare om å bry oss litt og ta
hverandre på alvor. Det handler om å se, lytte og anerkjenne.