Stortingspresident Masud Gharahkhani leder debatten der det skal voteres over mistillit mot «justisminister Axelsen».
Foto: Marianne Ruud
Dramatikk da elever dannet «regjering»
Elever fra Horten videregående skole fikk onsdag prøve seg som stortingsrepresentanter i læringsspillet Demo. Det førte til «regjeringskrise» og mistillitsforslag mot «justisministeren».
Det var stort engasjement da elever fra Horten videregående skole fikk teste ut det nye læringsspillet Demo. Multimediespillet krever at man er fysisk tilstede på Stortinget og skoleklasser fra hele landet kan nå melde seg på for å delta.
Annonse
Inne på Stortinget er det bygget opp et eget rom for deltakerne. Her har de eget stemmelokale, grupperom for fiktive partimøter med digitale læringsressurser, en vandrehall der de møter pressen og en egen stortingssal med plass til 34 representanter. Ved hvert sete er det voteringsknapper. Her kan politiske saker stemmes over og regjeringens videre skjebne avgjøres.
Elevene fikk seks partier å velge mellom. I vandrehallen ble det offentliggjort hvilke partier som vant valget, og dermed hvilke partier som skulle danne regjering og hvilke som kom i opposisjon.
Seks partier kjempet om regjeringsmakt
«Er dere klare til å møte den nye regjeringen?» var beskjeden fra den ferdiginnspilte og lett gjenkjennelige stemmen til Thomas Seltzer. De spente elevene i vandrehallen fikk vite at landet hadde fått en koalisjonsregjering bestående av partiene Nye krefter og Fellesskapslista.
Så ble representantene tildelt gullkort og politiske rådgivere fra det virkelige livet på Stortinget.
Nye krefter ble tildelt politisk rådgiver Tobias Drevland Lund (Rødt). Fellesskapslista fikk statsministerposten, og rådgiverne Sandra Bruflot (H) og Lars Haltbrekken (SV).
Mangfoldspartiet fikk Kamzy Gunaratnam (Ap) og Maren Grøthe (Sp) som rådgivere. Vekstpartiet fikk Ingvild Westrhus Thorsvik (V) som rådgiver. Mulighetspartiet fikk Dag Inge Ulstein (KrF) som rådgiver, mens partiet Bred Horisont fikk Sivert Bjørnstad (Frp) og Lan Marie Berg (MDG) som rådgivere.
Opposisjonen var litt skuffa, men de ble raskt klar over at de hadde store muligheter til å påvirke politikken, siden de hadde med en mindretallsregjering å gjøre. Politisk er Nye krefter og Felleskapslista opptatt av miljø, et effektivt helsevesen og de vil slå ned på hatefulle ytringer. Etter å ha fått vite hvilke partier de tilhørte, gikk elevene til hvert sitt grupperom med rådgiverne sine.
Mulig regjeringskrise
Etter kort tid bygger det seg opp til regjeringskrise. Har «justisminister Axelsen» holdt tilbake opplysninger om datasikkerhet? Er tilliten til regjeringen svekket? Er det grunnlag for å stille mistillitsforslag? Kan opposisjonen klare å ta over makten? På partikontorene er det hektisk aktivitet.
– Dette læringsspillet skulle egentlig vært lansert vinteren 2020. Men på grunn av korona, var det først nå vi har hatt mulighet til å la elevene få delta på Demo, forteller Ingebjørg Aadland, seniorrådgiver for seksjon for presse og samfunnskontakt i kommunikasjonsavdelingen på Stortinget.
Hun sier lærere som vil ta med seg klassen sin til Stortinget for å delta på Demo, kan gå inn på Stortingets hjemmeside og melde dem på. I alt får klassen rundt tre timer på Stortinget der de i tillegg til å delta i læringsspillet Demo, også får en omvisning.
Glade for å få sjansen
Anne Nordby Skarstad blir revet med. Hun er faglærer for elevene på Horten videregående skole.
– Den klassen jeg har med meg hit i dag, går Vg3 politikk og menneskerettigheter, så det å få lære om demokratiet vårt på denne realistiske måten er midt i blinken for dem. Akkurat de siste ukene har mye handlet om vurdering, og spesielt om sluttvurdering for disse avgangselevene, så vi har ikke fått forberedt oss så mye rett i forkant. Men vi har fått informasjon om læringsspillet Demo tidligere, og leste oss opp da, så vi rakk i alle fall en rask repetisjon før vi kom hit, sier hun.
Skarstad forteller at elevene kom til Oslo dagen før de skulle delta og har overnattet på hotell.
– Mine elever er veldig takknemlige for at vi de fikk denne turen og fikk være med på dette. For disse elevene er virkelig et koronakull. På vår skole får elevene vanligvis tilbud om å dra på flere utflukter i løpet av videregående, men for dette kullet har jo ikke det vært umulig, sier hun.
Oppslukt av spillet
Før elevene går tilbake til sine partikontorer for andre gang, blir de kjent med den animerte politikeren Frida Fjellbekk. Hun dukker opp på skjermen i vandrehallen. Derfra kritiserer hun regjeringen. Nå må opposisjonen finne ut av om de synes regjeringen gjør en god nok jobb.
Tilbake i vandrehallen kommer det meldinger om et hackerangrep. Samtidig gis det informasjon om at justisministeren har holdt tilbake opplysninger om datasikkerheten. Nå spisser det seg til.
Stortingspresident Masud Gharahkhani og direktør Marianne Andreassen følger spillet fra sidelinjen og gjester partikontorene. Vi spør Gharahkhani hva han synes om denne praktiske måten å lære om politikk på for elever i videregående.
– Jeg tror det å lære om politikk på en praktisk måte, er en veldig god ting. På mine reiser rundt i landet prøver jeg så ofte jeg kan å legge inn et besøk på en skole. Da snakker jeg med elevene om demokratiet vårt og om viktigheten av at man deltar i det, sier han.
Ble politisk interessert i elevrådet
Gharahkhani legger til at han opplever at barn og unge er opptatt av politiske saker som for eksempel klimasaken eller kampen mot hatefulle ytringer og hets.
– Mange elever spør meg hvordan de kan påvirke politikere. Jeg har lagt merke til at der elevrådet, lærerne og skoleledelsen har tatt det på alvor, så har de ofte klart å påvirke for eksempel byggeprosesser eller byutviklingsprosjekter i kommunen sin. Når elever kommer til Stortinget, så lærer de om hvordan demokratiet vårt er bygd opp, hvordan lover blir til og hvordan beslutninger fattes. Demo gjør det lettere å leve seg inn i det som foregår, sier han.
– Var det gjennom elevrådet du begynte å engasjere deg politisk?
– Jeg meldte meg ikke inn i noe parti mens jeg gikk på videregående, men det at jeg deltok i elevrådsarbeid, fikk meg til å skjønne hvordan politisk arbeid foregår. Det handler jo ikke om å kaste egg på politikerne, men om å kontakte dem og lokale medier for å få gjennomslag.
Oppfordrer klasser til å melde seg på
– Hva synes du om engasjementet blant elevene her i dag?
– Jeg la jo merke til at da det ble offentliggjort hvem som skulle sitte i regjering og hvem som skulle havne i opposisjon, da ble noen glade og noen skuffet. Så det var nesten som å være på en vanlig valgvake. Jeg håper elevene opplever at det å drive med politikk er bra, og at noen kanskje tar steget ut i politikken etterpå og melder seg inn i et politisk parti. For det er jo de unge som skal ta vare på demokratiet vårt i framtiden, sier han.
– Vil du oppfordre skoleklasser til å melde seg på Demo?
– Det vil jeg absolutt. På min Facebook–side pleier jeg av å til å legge ut bilder fra skolebesøk her på Stortinget. Da får jeg ofte spørsmål fra andre elever som spør om å få komme hit. Jeg ønsker elever fra hele landet hjertelig velkommen til oss, sier stortingspresidenten.
For dem som ikke får plass i første omgang, eller som ikke har anledning til å møte på Stortinget, er det også laget to spill som ble lansert i 2021. De kan gjennomføres i klasserommet. «Regjeringskabalen» er for elever i videregående, «Valget er ditt» er for elever på ungdomstrinnet.
Annonse
Hindrer regjeringskrise
Mot slutten av læringsspillet Demo, som tar rundt 120 minutter, samles elevene i stortingssalen. Nå skal det voteres over om opposisjonen har tillit til justisministeren.
- Husk å begynne innlegget med, president, påpeker Gharahkhani i det elevene går på talerstolen.
Det argumenteres både for å kaste regjeringen og for å beholde den. Så voteres det. Også arrangørene av spillet er spente. For utfallet er ikke gitt på forhånd.
Denne gangen velger Bred Horisont, Mangfoldspartiet og Fellesskapslista å støtte mistillitsforslaget. Men Vekstpartiet støtter regjeringspartiene. I voteringen ender det med 74 stemmer for mistillitsforslaget og 95 stemmer mot.
Dermed overlever justisministeren og regjeringen, fastslår Gharahkhani.
Før han avslutter læringsspillet Demo i stortingssalen, sier stortingspresidenten: – Her var det mange gode innlegg. Kanskje sitter det en fremtidig stortingsrepresentant her i salen i dag.