Oslo rådhus
Elevenes læring er målet, ikke testing for testingens skyld
Debatt: – Testing og kartlegging er ikke et mål i seg selv.
Utdanningsforbundet i Oslo (UDF) tillegger meg meninger jeg ikke har. I Osloskolen er ikke tester og
kartlegginger et mål i seg selv, men et verktøy for å gi bedre oppfølging av
den enkelte elev.
Utdanningsforbundet i Oslo skriver
i Utdanningsnytt om hvordan vi kan skape en mer praktisk og variert
undervisning i skolen. Jeg opplever at vi er enige om veldig mye. Det er jeg
glad for, og jeg ser frem til å jobbe med skolene og lærerne våre for å få
realisert en skole som løfter alle elever, og gir økt motivasjon, mestring og
læringsglede.
UDF peker på flere grep jeg støtter
fullt ut.
Skolene ønsker og trenger et
tilstrekkelig økonomisk handlingsrom for å gi mer variert undervisning, og for
å lage et godt lag rundt eleven. Dette har vi prioritert høyt i Oslobudsjettet for
2024, og i 2025-budsjettet som nå er lagt frem.
Vi styrker alternative
opplæringsarenaer, leverer et stort yrkesfagsløft og prioriterer satsinger mot
ungt utenforskap og for bedre tilpassing for elever med særskilte behov.
Byrådet vil skape en skole med flere veier til å fullføre og bestå, og hvor
alle har gode grunnleggende ferdigheter når de går ut av grunnskolen.
Byrådet vil gjennomføre en
ungdomsskolesatsing frem mot 2027 for å øke motivasjonen og læringsutbyttet til
elevene, og sikre høy trivsel og lærelyst, spesielt i levekårsutsatte områder.
Tillit og ansvar
Så er jeg fullt klar over at Utdanningsforbundet
har en annen politisk linje når det gjelder tester og kartlegginger i skolen
enn byrådet, og den diskusjonen ønsker jeg velkommen. Men jeg opplever at de
ilegger meg og byrådet meninger og holdninger vi ikke har i sitt innlegg. Det
må besvares.
Tester og kartlegginger er ikke et
mål i seg selv for byrådet. Det ville vært en svært underlig inngang til det å
styre skolen. Alt vi foretar oss handler om å til syvende og sist gi elevene
best mulig forutsetninger for å lære, utvikle seg og lykkes i livet. Det
ansvaret må kommunene som skoleeiere ta. I dette inngår det å ha god og
systematisk oppfølging av faglige resultater i skolen.
Byrådet ønsker å vite hvordan
utviklingen i Osloskolen går, og hva utfordringene vi sliter med faglig og
sosialt er. Det indikerer på ingen måte noen mistillit til lærerne. Tvert imot
trekker jeg alltid frem lærernes avgjørende rolle i det å ha, og følge opp, det
faglige ansvaret for elevenes læring. Og jeg vil fortsette å gjøre det vi kan
politisk for å sikre at lærerne har tid, ressurser og kompetanse til å gjøre
nettopp det.
Men jeg mener helt oppriktig det
er mulig å ha full tillit til lærernes arbeid i den daglige oppfølgingen av
elevene, og samtidig være en skoleeier som tar ansvar for å følge med på at vår
viktigste sosiale dannings- og utdanningsarena leverer høy kvalitet. Noe annet
ville være en politisk ansvarsfraskrivelse. Det tror jeg også at UDF er enig i.
Bekymret for regjeringens grep
I diskusjonen om nasjonale prøver
er det et legitimt poeng at kartlegginger ikke bør ha for mange formål for å kunne
gi best mulig informasjon til de som skal benytte seg av resultatene. Dette er
en diskusjon som har pågått over mange år.
Jeg er åpen for å diskutere om det
bør gjennomføres to separate prøver med ulike formål til erstatning for
nasjonale prøver. Men det ser ut til at regjeringen er mest opptatt av å endre
de nåværende prøvene til å kun være læringsstøttende, uten å tydeliggjøre
hvordan vi skal erstatte den delen av prøvene som oppfyller formålet med å gi
god styringsinformasjon. De sier samtidig at antallet prøver ikke skal øke. Da
er det vanskelig å trekke en annen slutning enn at vi som skoleeier mister et
viktig verktøy for å følge med på utviklingen i skolen.
Jeg håper at regjeringen snart
skjønner hva de gjør, tar kommunenes behov som skoleeier på alvor. Da må vi ha
et felles kvalitetsutviklingssystem som gir både lærere, skoleledere og
kommunene god nok informasjon til å skape en best mulig skole.