![Likeverdig skoletilbud – en illusjon](https://image.utdanningsnytt.no/180101.webp?imageId=180101&width=960&height=548&format=jpg)
Likeverdig skoletilbud – en illusjon
Debatt: – Skal vi gjeninnføre den øremerkede tilskuddsordningen til norsk skole?
I opplæringsloven framheves det at vi i dette landet skal ha et likeverdig skoletilbud, uansett hvor vi bor.
Målet om et likeverdig skoletilbud synes dessverre i flere år å ha hengt i en tynn tråd. Det gjelder for eksempel lærernormen hvor det framgår at en ikke skal ha mer enn 15 elever pr. lærer på 1.-4. trinn og ikke mer enn 20 elever pr. lærer på 5.-10. trinn. Det er et begredelig faktum at det er rundt 300 skoler som bryter lærernormen (Utdanningsnytt nr. 17, 2025). KS går inn for å skrote lærernormen.
Inntil 1987 hadde vi et øremerket tilbud til skolene. Det vil si at den enkelte kommune fikk statlige penger via kommunesektoren som var bestemt å skulle gå direkte til skolene. Kommunene og politikerne hadde ingen mulighet til å omdisponere disse midlene. Fra og med 1987 fikk vi ordningen med en rammetilskuddsordning. Det vil si at det er opp til kommunepolitikerne hvordan de statlige overførte midlene skal brukes.
Mange kommuner har hatt stramme budsjetter. I Kristiansand er det foreslått å legge ned seks skoler på grunn av store kommunale økonomiske utfordringer. Det er flere kommuner som står overfor lignende store dilemmaer med hensyn til prioriteringer mellom helse- og sosial og skole.
I en slik situasjon ser vi klart at det likeverdige skoletilbudet i mange tilfeller blir en illusjon. Tanken om det likeverdige skoletilbudet skulle være at framtidens generasjon skulle ivaretas på best mulig måte i skolen, uavhengig av kommunenes økonomi.
Et sentralt spørsmål blir derfor – slik situasjonen er i dag – om vi skal gjeninnføre den øremerkede tilskuddsordningen til norsk skole.