Ill.foto: Wikimedia Commons / Tarre10 Lisens: CC-BY-SA 4.0
– Slutt med det!
Debatt: Det trengs en bevisstgjøring om hvilke oppgaver lærere skal gjøre og hvilke oppgaver lærere ikke skal gjøre.
Som tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Trøndelag hører vi stadig oftere om
lærere som synes det er utfordrende å sette grenser for eget arbeid. Mange
lærere tar også på seg oppgaver de ikke har kompetanse til. Dette gjør oss bekymret.
Vi mener at det er på tide med en bevisstgjøring om hvilke oppgaver lærerne
skal gjøre og hvilke oppgaver lærerne ikke skal gjøre.
Vi har følgende råd til deg som lærer: Slutt med …
Ikke godta at elever som har krav på spesialundervisning
ikke får det på grunn av ressursmangel, vikarmangel eller manglende kompetanse
ved skolen. Elever som har vedtak om spesialundervisning, har rett på dette i
henhold til opplæringslovens paragraf 5-1. Andelen spesialundervisning er
definert i årstimer, derfor er det viktig at noen fører regnskap på hvor mange
timer som forsvinner i løpet av året. Slik er det ikke i dag. Vi anbefaler
derfor at det meldes inn avvik når spesialundervisning ikke blir gjennomført
som planlagt. Slutt med å rosemale måloppnåelsen i årsrapporter.
- Å medisinere elevene
Slutt med å gi elever medisiner dersom du ikke føler
deg trygg på det. Dette er en oppgave som krever opplæring og i noen tilfeller
helsefaglig utdanning. Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg en slik oppgave om du
ikke ønsker det. Dette slås fast i punkt 6.3 i rundskriv fra Helse- og omsorgsdepartementet og
Kunnskapsdepartementet.
- Å godta slag, spark og ufin språkbruk
Slag, spark og ufin språkbruk er ikke en del av
lærerjobben. Det spiller ingen rolle om den som utøver volden er 9 eller 16 år.
Arbeidsmiljøloven er klokkeklar: «Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen
utilbørlig opptreden og skal så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler
og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.» Om du utsettes for noe
slikt, så skal det meldes avvik.
- Å være
renholder og driftsoperatør
Slutt med å vaske toalett, gulv, pulter, stoler eller
annet på skolen. Dette er en oppgave som krever renholdsfaglig utdanning. Slutt
med å reparere inventar på skolen. Dette er en oppgave som krever fagutdanning
og som skal gjøres av ansatte på drift.
- Å ta på
deg ekstraundervisning uten betaling
Slutt å ta på deg ubetalt ekstraundervisning i
hulltimene dine for å legge til rette for at elevene
skal få vurderingsgrunnlag. Stadig flere lærere strekker seg for langt for at
elevene skal fullføre og bestå. Når du tar på deg ekstra oppgaver,
som undervisning, skal dette kompenseres i tråd med paragraf 5.2 i SFS2213 .
- Å reise med elever uten godtgjøring
Når du reiser med elevene gjør du det på oppdrag for
skolen. Når reisen går utover din vanlige arbeidstid, skal du godtgjøres for
dette. Dette er regulert i tariffavtaler som både Utdanningsforbundet og arbeidsgiver har skrevet
under på. Du skal alltid bruke SGS 1010 for å sikre at du får betalt for
jobben du gjør.
- Å betale for arbeidsverktøy av egen lomme
Ifølge arbeidsmiljøloven paragraf 4.4 er det
arbeidsgiver som skal stille med arbeidsverktøy du bruker i jobbsammenheng.
Dette gjelder også bruk av telefon i arbeidstiden. Om du bruker privat telefon
og kjøper inn læremidler for dine egne penger, så er du med på å skjule hva det
faktisk koster å drive en god skole.
Sett grenser!
Det er ikke du alene som har ansvaret for elevenes
opplæring og læringsmiljø. Utdanning er et politisk ansvar, og det er
politikerne som skal gi skolen de ressursene som er nødvendig for å løse
samfunnsoppdraget.
Det er arbeidsgiver som har ansvar for at du har
et trygt og godt arbeidsmiljø og tid til å gjøre den jobben du skal.
Med dette vil vi oppfordre alle lærere til å sette grenser for sin
lærergjerning.