Ill.foto: Mostphotos
Vi må også utdanne lærere som skolen trenger
Debatt: Det bør være rom for variasjon og ulike tilnærminger innenfor lærerutdanningen, slik at ulike lærerstudenter kan utvikle seg og finne sin egen vei som lærere.
Sønnen min på seks år begynner på skolen til høsten. Som
mange andre foreldre kjenner også jeg på spenning. Ikke bare fordi skolestarten
er en overgang i livet, men også fordi han møter lærere som skal følge ham
videre i livet. Kanskje møter han til og med lærere jeg har vært med å utdanne.
Jeg tar meg i å lure på om læreren har de nødvendige egenskapene for å kunne
møte behovene til min sønn.
Antall søkere til grunnskolelærerutdanningene synker
drastisk i hele landet. Det kan skyldes flere faktorer. Til tross for dette,
hevder politiske aktører og representanter fra universitets- og
høgskolesektoren at utdanningene i seg selv er av god kvalitet, og at det «kun»
er behov for å rekruttere bedre.
Morgendagens skolebehov
Det underlige er at skolene ikke sier så mye om hva de trenger i denne
debatten. Samtidig skal vi utdanne lærere til å dekke skolens behov i morgen.
Vi kan imidlertid ta i betraktning hva rektorene og lærerne vi samarbeider med
sier om vår grunnskolelærerutdanning.
La oss begynne med det som kan kalles lærerutdanningens
paradoks. Da femårig masterlærerutdanning ble innført i 2017, var det politiske
målet å øke lærernes faglige
kompetanse for å forbedre undervisningen og elevenes læring. Samtidig skulle
utdanningen være praktisk orientert, profesjonsrettet og integrere forskning og
erfaring, med mål om å utdanne lærerspesialister. Målet var å sikre at våre
barn skulle blir klokere enn det vi selv hadde blitt.
Les også: Bred politisk bekymring for lavere søkertall til lærerutdanningene
I dag ansettes nyutdannede lærere med spesialisering i fag
på ungdomsskolene til å undervise 1. klasse. Og på samme måte ansettes
barneskolelærere til å undervise på ungdomsskolen. Hvis du i det hele tatt har
en lærerutdanning når du blir fast ansatt.
Når du får
tildelt klassene du skal undervise i, kan det hende du oppdager at du er oppført
med to fag du aldri har undervist i tidligere. Du har heller ikke formell
kompetanse i disse fagene, siden du kanskje brukte størsteparten av utdanningen
på å bli ekspert i ett fag og god i et annet, mens det tredje faget ble
nedprioritert.
Hvor ble det av kompetanseløftet til Solberg-regjeringen i
denne skolehverdagen?
En utfordring med dagens lærerutdanning
Det er viktig å anerkjenne og verdsette lærerstudenter som
er flinke med elevene, som er varme og trygge voksenpersoner, og som kan
formidle på en pedagogisk måte. Samtidig kan det være utfordrende for noen å
fullføre masteroppgaven, og det er nødvendig å finne måter å støtte og veilede
disse studentene på, slik at de likevel kan fullføre utdanningen.
Kanskje man skal åpne for å godkjenne lærerstudenter med
fireårig utdanning som lærere?
På samme måte bør det også være rom for den mer praktiske
læreren som finner utradisjonelle måter å undervise på, og som tar elevene med
ut i naturen for å lære om fag som matematikk og trigonometri. Det bør være rom
for variasjon og ulike tilnærminger innenfor lærerutdanningen, slik at ulike lærerstudenter
kan utvikle seg og finne sin egen vei som lærere.
Vi trenger lærere med ulik kompetanse og tilnærminger, fra
den robuste og anvendelige lærerpoteten med tilstrekkelig fagkompetanse og
klasseledelse, til praktikeren som snur undervisningen på hodet, og lærerspesialisten
med dybdekunnskap i faget.
Men jeg er usikker på om dagens lærerutdanning tiltrekker
seg alle disse lærerne. Selv om vi trenger alle tre. Og sønnen min – han vet
jeg trenger alle tre.