– Lærere leser minst faglitteratur
Pedagogikkprofessor er bekymret over at få lærere leser fagliteratur.
Artikler fra alle årsmøtene finner du her.
– Det er bekymringsfullt at en profesjon som skal formidle kunnskap er forholdsvis uinteressert i kunnskap om egen profesjon, sier Geir Karlsen professor i pedagogikk ved NTNU.
På årsmøtet til Utdanningsforbundets fylkeslag i Sør-Trøndelag ble det brukt god tid på å debattere lærerprofesjonen. Noe som også er viktig tema på Utdanningsforbundets landsmøte til høsten. Pedagogikkprofessor Geir Karlsen fra Program for lærerutdanning (PLU) ved NTNU var ikke redd for å kaste ut noen brannfakler.
– Nå henger lappene som sier "bøker til salgs" rundt omkring på landets lærerhøyskoler. Lærerstudentene selger bøkene straks de er ferdig med eksamen. Det er et stort tankekors. Hvis jeg hadde fått vite at fastlegen min hadde solgt alle bøkene fra utdanningen sin, da hadde jeg byttet fastlege fort, sa Karlsen.
Leser minst
En fersk undersøkelse gjennomført av professor Karen Jensen ved Universitetet i Oslo i 2008 viser at sammenlignet med sykepleiere, ingeniører og revisorer, er lærere de som leser minst faglitteratur.
– Men det er kanskje fordi i de andre yrkesgruppene har de arbeidsgivere som følger mer opp og tar hånd om oppdatering av personalet. Og lærere søker kanskje teori i et mer bredspektret perspektiv, ikke nødvendigvis spesifikt inn mot snevre områder slik det er lettere å gjøre i de andre yrkene, sa Karlsen.
Sammen med Per Ramberg, leder for PLU, sparket de i gang en debatt om profesjonsrollen. Ramberg viste til forskning som viser at det er praktiske erfaringer som er den viktigste komponenten i en lærers utdanning, ikke forskning og teori.
– Lærer- og førskolelæreryrket baserer seg på erfaring, men det skal også baseres på forskning, sa Ramberg.
Viktig med FOU
De satte opp tre hovedpunkter de mente burde gjøres:
- Lærerutdanningen bør i mye sterkere grad teoriseres, forskningsbaseres og akademiseres.
- Lærerutdanningen bør i mye sterkere grad profesjonsforankres.
- Lærerutdanneres, læreres og lærerstudenters FOU-kompetanse bør styrkes.
Ramberg tror særlig FOU-kompetanse er viktig, og viste til at mange lærerstudenter ikke engang vet hva forkortelsen står for.
– Det er viktig for hindre Kenguruskolen og kunne begrunne valgene vi gjør. Vi må sikre yrket respekt, status og legitimitet for å hindre unødvendig innblanding fra utenforstående, sa Ramberg.
Saker fra fylkesårsmøtene
Østfold, 6. – 8. mai i Sarpsborg
Skyvulstad gjenvalgt i Østfold
Klare krav til ny arbeidstidsavtale
Likestillingsloven må også gjelde i Utdanningsforbundet
Flere lederkandidater fra Østfold
Vil ha lærerne tilbake til staten
Sør-Trøndelag, 5. – 6. mai i Trondheim
Sør-Trøndelag ønsker Bjerkestrand
– Lærere leser minst faglitteratur
Nord-Trøndelag, 5. – 7. mai i Stjørdal
Nominerte fire leiarkandidatar
Nordland, 6. – 8. mai i Bodø
Simonsen valgt til leder i Nordland
Sogn og Fjordane, 6. – 8. mai i Loen
Vil ha både lærarar og førskulelærarar til staten
Leiarduo attvald i Sogn og Fjordane
Open ønskeliste frå Sogn og Fjordane
Oppland, 7. – 8. mai på Hafjell
Ny tillit til lederduoen i Oppland
Fortsatt strukturforsøk i Oppland
Vestfold, 6. – 7. mai i Sandefjord
Oslo, 6. – 8. mai i Tønsberg
Hordaland, 6. – 8. mai i Ulvik