Hver femte unge unnviker nyheter
1 av 3 unge voksne følger ikke med på nyheter i tradisjonelle medier. 18 prosent er nyhetsunnvikere.
Nye tall fra undersøkelsen Norsk mediebarometer 2021 viser at unges medievaner fortsetter å endre seg. 35 prosent i aldersgruppen 16 til 24 år får ikke med seg nyheter på TV, radio, papir- eller nettavis. 17 prosent i samme aldersgruppe får utelukkende med seg nyheter på sosiale medier, mens 18 prosent er nyhetsunnvikere.
Undersøkelsen som ble gjort i fjor viser imidlertid at 65 prosent av unge voksne fra 16 til 24 år får med seg nyheter via såkalte tradisjonelle medier som TV, radio og aviser, og det gjør de daglig.
60 prosent får med seg nyheter via sosiale medier.
– Sosiale medier har blitt en plattform for nyheter på lik linje med de tradisjonelle mediene, sier Emma Schiro, som er ansvarlig for undersøkelsen.
De fleste unge får med seg nyheter via flere ulike kanaler.
– Men 17 prosent oppgir at de kun får nyhetsinformasjon via sosiale medier, sier Schiro, ifølge ssb.no.
Til sammenligning gjelder dette for 7 prosent av befolkningen når vi ser på alle aldersgrupper samlet.
– De yngre skiller seg også fra resten av befolkningen ved at det er flere som ikke følger med på nyheter i det hele tatt, verken via sosiale medier eller tradisjonelle plattformer. 18 prosent i alderen 16-24 år er såkalte nyhetsunnvikere, sier Emma Schiro.
Snapchat og Instagram er mest populært som nyhetsplattform for de mellom 16 og 19 år. Blant voksne over 25 år er det Facebook som brukes mest til nyhetsformål.