Ved denne Stavanger-skolen skal elevene bli spesialister på roboter
Til høsten tar Godalen videregående skole i Stavanger imot det aller første robotinteresserte kullet.
Jon Bjarne Bø og Knut Aksel Rydningen står i automasjonsverkstedet på Godalen videregående skole i Stavanger mellom roboter, programmeringsverktøy og andre avanserte maskiner. I august skal dette bli klasserommet til det første kullet ved skolens nye linje, automatisering og robotikk med studiespesialisering. Bø og Rydningen er mennene bak det nye studietilbudet, som skal gjøre elevene godt forberedt til videre studier ved høyskoler og universiteter.
– Vi fikk ideen til en ny studieretning, og diskuterte fram og tilbake. På Godalen utdanner vi fagarbeidere, og det ligger tett til hjertet. Men vi tenker at et bredere tilbud vil føre til en god utvikling, både for oss lærere og for skolen, sier faglærer i automasjon, Knut Aksel Rydningen.
Sammen med kolleger utviklet han ideen og la det fram for skolens leder, som mente det var interessant. Så ballet det på seg.
– Skolen har både kompetanse og utstyr til å gjennomføre tilbudet. Vi søkte, og den nye linjen ble vedtatt og godkjent. Nå er søknadsprosessen i gang. Allerede tidlig i februar hadde vi 11 primærsøkere til en klasse på 15 elever, forteller lektor i realfag, Jon Bjarne Bø.
Tiltrekker seg jenter
Han mener linjen er riktig valg for elever som er interessert i programmering, robotikk og realfag.
– Linjen blir skolens eneste studiespesialiserende linje. Selv om skolen tviholder på det yrkesfaglige. Dette blir en gyllen middelvei, som et ja takk begge deler, sier Bø.
Under åpen dag i januar var det flere jenter enn før som viste interesse for studiet. Rydningen tror linjen vil appellere mer til jenter når de vet den gir studiespesialisering til høyere utdanning.
– Å ha jenter i klassen er utelukkende positivt. Vi håper på en god miks, sier Rydningen.
Skolen blir den andre i landet som satser på robotikk. Kuben i Oslo var først ute, med Robotikklinja - Studiespesialisering med automasjon og robotikk, som åpnet i 2018.
Et fag for framtiden
Robotene tar over stadig nye oppgaver. Ny teknologi løser arbeidsoppgaver i helse- og omsorgsyrkene. De første selvkjørende bussene er lansert og roboter holder styr på varehyller.
– Tilbudet ved Godalen er spennende for de som vil jobbe med framtidens teknologi gjennom videre studier. Ser vi 10-15 år fram i tid vil robotikk og automasjon eksplodere. Det skjer mye nå, og utviklingen vil fortsette. Vi vil få flere og flere kompliserte maskiner. Vi trenger teknisk kompetanse for å møte framtidens behov, sier Rydningen.
Han mener den nye linjen vil bidra til å dekke et voksende behov i arbeidsmarkedet.
– Enkle roboter avlaster og gjør produksjon mer effektiv. Jeg snakker ikke om å ta bort arbeidsplasser, men om hjelp til å unngå repeterende arbeidsoppgaver, sier han.
Som programfaglærer synes han studiet gir en fin kombinasjon, og legger godt til rette for både høyere utdanning og fagbrev.
– Styrken med yrkesfaglige skoler er at de som underviser i realfag klarer å dra praktiske tilnærminger til teori inn i programfagene. Begge deler er viktig. Bedriftene er avhengig av å få både fagarbeidere og ingeniører, sier Rydningen.
Samarbeider med universitetet
– Vi vil ha tett samarbeid med Universitetet i Stavanger (UiS), og mener det vil legge til rette for en god overgang til videre studier. UiS er begeistret for den nye linjen, og noe av undervisningen overlapper. Elevene vil møte mye av det samme hos oss som de gjør på universitetet, men på et mer grunnleggende nivå, sier Bø.
De er spente på linjens første kull, som begynner på skolen i august. Blir det en suksess regner de med at studietilbudet opprettholdes.
– Det er ikke så mange andre steder du kan gå i en klasse på 15 elever, og få studiespesialisering. Med kun 15 elever kan vi gi tettere oppfølging og bistå mer i de teoretiske fagene, forteller Bø.
– Tanken er at VG3 skal ha en dag i uken med utplassering i bedrift. Vi mener det er viktig at elevene blir tilknyttet en bedrift, sier Rydningen.
Bø skal ha VG1 elevene i matematikk og naturfag, og følge de videre til VG2. Rydningen kommer inn med programfag i VG2 og VG3.
– Se her, sier Bø, og viser fram en robot.
– Det er ingen grenser for hva en robot kan gjøre. Den kan sortere skruer, transportere varer, spraymale, tegne, løfte. Bare fantasien setter grenser.