Knut Aksel Rydningen (foran) og Jon Bjarne Bø er hjernene bak den nye linjen - og robotene - ved Godalen videreågende skole.Foto: Marie von Krogh
Ved denne Stavanger-skolen skal elevene bli spesialister på roboter
Til høsten tar Godalen videregående skole i Stavanger imot det aller første robotinteresserte kullet.
GuroWaksvikTEKST
Marievon KroghFoto
Publisert
Annonse
Jon Bjarne Bø og Knut Aksel Rydningen står i automasjonsverkstedet
på Godalen videregående skole i Stavanger mellom roboter, programmeringsverktøy og andre avanserte
maskiner. I august skal dette bli klasserommet til det første kullet ved skolens nye linje, automatisering og robotikk med studiespesialisering. Bø og Rydningen er mennene bak det nye studietilbudet, som skal gjøre elevene godt forberedt til videre studier ved høyskoler og universiteter.
Annonse
– Vi fikk ideen til
en ny studieretning, og diskuterte fram og tilbake. På Godalen utdanner vi
fagarbeidere, og det ligger tett til hjertet. Men vi tenker at et bredere
tilbud vil føre til en god utvikling, både for oss lærere og for skolen, sier faglærer i automasjon, Knut Aksel Rydningen.
Sammen med kolleger
utviklet han ideen og la det fram for skolens leder, som mente det var
interessant. Så ballet det på seg.
– Skolen har både
kompetanse og utstyr til å gjennomføre tilbudet. Vi søkte, og den nye linjen
ble vedtatt og godkjent. Nå er søknadsprosessen i gang. Allerede tidlig i
februar hadde vi 11 primærsøkere til en klasse på 15 elever, forteller lektor i
realfag, Jon Bjarne Bø.
Faktaboks
Godalen videregående
skole i Stavanger har 1100 elever, og har så langt bare tilbudt yrkesfaglige
linjer.
Automatisering og
robotikk med studiespesialisering starter opp i august 2023, og blir skolens
eneste studiespesialiserende linje.
Med kombinasjonen
elektrofag, automasjon, robotikk og realfag får elevene kompetanse til videre studier
på universiteter og høyskoler, eller til fagbrev.
Søkere bør ha gode
forkunnskaper i matematikk.
Skolen samarbeider
med Universitetet i Stavanger.
Tiltrekker seg jenter
Han mener linjen er
riktig valg for elever som er interessert i programmering, robotikk og realfag.
– Linjen blir skolens
eneste studiespesialiserende linje. Selv om skolen tviholder på det
yrkesfaglige. Dette blir en gyllen middelvei, som et ja takk begge deler, sier Bø.
Under åpen dag i
januar var det flere jenter enn før som viste interesse for studiet. Rydningen
tror linjen vil appellere mer til jenter når de vet den gir
studiespesialisering til høyere utdanning.
– Å ha jenter i
klassen er utelukkende positivt. Vi håper på en god miks, sier Rydningen.
Skolen blir den andre
i landet som satser på robotikk. Kuben i Oslo var først ute, med Robotikklinja
- Studiespesialisering med automasjon og robotikk, som åpnet i 2018.
Et fag for
framtiden
Robotene tar over stadig nye oppgaver. Ny teknologi løser arbeidsoppgaver i helse- og omsorgsyrkene. De første selvkjørende bussene er lansert og roboter holder styr på varehyller.
– Tilbudet ved Godalen er
spennende for de som vil jobbe med framtidens teknologi gjennom videre studier.
Ser vi 10-15 år fram i tid vil robotikk og automasjon eksplodere. Det skjer mye
nå, og utviklingen vil fortsette. Vi vil få flere og flere kompliserte maskiner.
Vi trenger teknisk kompetanse for å møte framtidens behov, sier Rydningen.
Han mener den nye
linjen vil bidra til å dekke et voksende behov i arbeidsmarkedet.
– Enkle roboter
avlaster og gjør produksjon mer effektiv. Jeg snakker ikke om å ta bort
arbeidsplasser, men om hjelp til å unngå repeterende arbeidsoppgaver, sier han.
Som programfaglærer
synes han studiet gir en fin kombinasjon, og legger godt til rette for både høyere
utdanning og fagbrev.
– Styrken med
yrkesfaglige skoler er at de som underviser i realfag klarer å dra praktiske
tilnærminger til teori inn i programfagene. Begge deler er viktig. Bedriftene
er avhengig av å få både fagarbeidere og ingeniører, sier Rydningen.
Annonse
Samarbeider med
universitetet
– Vi vil ha tett
samarbeid med Universitetet i Stavanger (UiS), og mener det vil legge til rette
for en god overgang til videre studier. UiS er begeistret for den nye linjen, og
noe av undervisningen overlapper. Elevene vil møte mye av det samme hos oss som de gjør på universitetet,
men på et mer grunnleggende nivå,
sier Bø.
De er spente på
linjens første kull, som begynner på skolen i august. Blir det en suksess
regner de med at studietilbudet opprettholdes.
– Det er ikke så
mange andre steder du kan gå i en klasse på 15 elever, og få
studiespesialisering. Med kun 15 elever kan vi gi tettere oppfølging og bistå
mer i de teoretiske fagene, forteller Bø.
– Tanken er at VG3
skal ha en dag i uken med utplassering i bedrift. Vi mener det er viktig at
elevene blir tilknyttet en bedrift, sier Rydningen.
Bø skal ha VG1
elevene i matematikk og naturfag, og følge de videre til VG2. Rydningen kommer
inn med programfag i VG2 og VG3.
– Se her, sier Bø, og
viser fram en robot.
– Det er ingen grenser for hva en robot kan gjøre. Den kan
sortere skruer, transportere varer, spraymale, tegne, løfte. Bare fantasien
setter grenser.