Vil diskutere yrkesetikk

Nestlederen i Nordland åpnet årsmøtet i Bodø onsdag med å etterlyse en diskusjon rundt yrkesetikk.

Artikler fra alle årsmøtene finner du her.

– Vi må på banen i diskusjonen rundt yrkesetikk. Dette bør bli et tema på landsmøtet 2009, sier nestleder i Utdanningsforbundet Nordland, Karl-Inge Borgen.

– Det har vært stilt

I leder Kari Slettens sykefravær var det nestleder Karl-Inge Borgen som holdt åpningstalen.

– Våre forpliktelser overfor barn og unge må bli tema på landsmøtet i november. Vi må som yrkesgruppe bli enige om hva vi skal ta ansvar for i kraft av vårt yrke. En yrkesetisk plattform må på plass, sier Borgen.

Borgen ønsker å skape debatt rundt dette temaet.

– Vi skal være profesjonelle yrkesutøvere, sier han.

Nordland har etterlyst en debatt om yrkesetikk i organisasjonen.

– Det har vært helt stilt. Ingen fokus på dette området verken i bladet Utdanning eller i fagforeningen. Yrkesetikk har ikke fått den plassen den trenger. Vi må lage én plattform, sier han og Oppfordrer lokallagene:

– Ta med den yrkesetiske dimensjonen inni lærerrommene i skolen og i barnehagene.

Han sa videre at skolen skal gi ballast for livet.

– Norsk skole er oppfattet som god, men det siste tiåret har oppfatningen endret seg dramatisk. Fra å ha vært best i verden, er vi nå karakterisert som middelmådig, sier han og peker på at dette er en stor utfordring.

– Ungene får ikke være i fred

Han sier at stadig flere spør om ungene lærer noe i skolen og at det er liten fokus på hva de har lært.

– Det sies at det er for mye lek og for lite læring. Det bygges opp en forestilling om mer kvalitet gjennom mer kontroll. Nasjonale prøver er kommet for å bli. Det som ikke kan måles blir dermed lett uviktig. Offentliggjøringen fører til lærere som henges ut i media, fordi skolen deres ikke gjør det bra, sier nestlederen.

Videre peker han på at unger i barnehage ikke lenger skal få leke.

– Ungene i barnehagen får ikke være i fred. Det blir mer likt skolen. "Unger skal drive lek" er ikke selvsagt lenger. Da skal det ha et formål. Det er betenkelig, og jeg synes vi skal tenke oss om, sier Borgen.

Han pekte også på at det siden årtusenskiftet er blitt 20.000 flere elever men samtidig er lærerstanden redusert med 1000 lærere.

Nestlederen snakket også om tariffoppgjøret som pågår i en tid med stor usikkerhet og lav økonomisk vekst.

– Det er pensjon som er stridstema og oppgjøret er i stand til å lamme hele offentlig sektor. Det ble bestilt forhandlingstid hos riksmeklingsmannen allerede i januar. Dette vil bli utrolig tøft, sier han.

Nordland skal dessuten sende ti delegater til landsmøtet, og de skal velges på årsmøtet.

Saker fra fylkesårsmøtene

Østfold, 6. – 8. mai i Sarpsborg

Skyvulstad gjenvalgt i Østfold

Klare krav til ny arbeidstidsavtale

Likestillingsloven må også gjelde i Utdanningsforbundet

Flere lederkandidater fra Østfold 

Vil ha lærerne tilbake til staten 
 

Sør-Trøndelag, 5. – 6. mai i Trondheim

Sør-Trøndelag ønsker Bjerkestrand

Må kjempe mot oppsigelser

– Lærere leser minst faglitteratur

 

Nord-Trøndelag, 5. – 7. mai i Stjørdal

Nord-Trøndelag vil ha omkamp

Nominerte fire leiarkandidatar

 

Nordland, 6. – 8. mai i Bodø

Vil diskutere yrkesetikk

Simonsen valgt til leder i Nordland

Nordland ønsker Holst

 

Sogn og Fjordane, 6. – 8. mai i Loen

Vil ha både lærarar og førskulelærarar til staten

Leiarduo attvald i Sogn og Fjordane

Open ønskeliste frå Sogn og Fjordane

Hjetland: Vi skapar framtida

Vil ha praktiske valfag

 

Oppland, 7. – 8. mai på Hafjell

Ny tillit til lederduoen i Oppland

Fortsatt strukturforsøk i Oppland 

 

Vestfold, 6. – 7. mai i Sandefjord

Vestfold vil ha Haldis Holst

 

Oslo, 6. – 8. mai i Tønsberg

Terje Vilno gjenvalgt i Oslo

 

Hordaland, 6. – 8. mai i Ulvik

Gjennomslag for seksjonslause

Powered by Labrador CMS