Ill: Åshild Irgens
Det må ryddes i mobbeparagrafen
Debatt: Det er behov for å rydde i praktiseringen av opplæringslovens kapittel 9a.
Elevene
trenger en lovbestemmelse som beskytter dem mot vold, mobbing, trakassering og
diskriminering. Lærerne trenger at bestemmelsen ikke utvannes på en måte som
gjør jobben deres vanskeligere.
Det ser ut
til å være behov for å rydde i praktiseringen av opplæringsloven kapittel 9 A.
Kapittelet i opplæringsloven som bestemmelsen inngår i, har blitt beskrevet som «elevenes arbeidsmiljølov». Når den siste elevundersøkelsen viser at
mobbingen går opp på alle klassetrinn, er det ingen tvil om at elevene trenger
beskyttelsen som er ment å ligge i denne bestemmelsen. De trenger faktisk så
mye mer – de trenger at vi lykkes mye bedre i å gjennomføre den.
Opplæringslovens kapittel 9 A gir skoler aktivitetsplikt når elever utsettes for «krenkelse»,
både når det er fra medelever og fra skoleansatte. Begrepet krenkelse bærer nå med seg sterke assosiasjoner fra offentlig
debatt. Det kan høres ut som om kapittel 9 A er ment å beskytte elever mot enhver
form for ubehag. Slik er det ikke, og slik kan det ikke være. Det er viktig å merke
seg de påfølgende ordene: «krenkelse som mobbing, vold,
diskriminering og trakassering». Det er snakk om forhold på et visst
alvorsnivå.
Det er
imidlertid en grunn til at det er viktig å ta utgangspunkt i elevens
opplevelse. Et av de største problemene med mobbing, er at den alt for ofte
blir oversett, ignorert eller bagatellisert. Det betyr ikke at elevens
opplevelse er siste ord i saken – men det må være det første ordet.
Håndteringen må alltid begynne med at eleven blir hørt og tatt på alvor.
Det er
flere tusen skoler i landet, og dermed flere tusen arbeidsgivere. Da vil man
også få saker som blir håndtert på måter som er problematiske og urimelige:
både en del saker hvor lærere møter ukurante reaksjoner, og et stort antall
saker hvor elever ikke får den beskyttelsen de har krav på.
Det er
ingen tvil om at dette kan være et krevende terreng. Det er derfor behov for en
del opprydning. Det eneste
utgangspunktet kan ikke være om noe oppleves ubehagelig for eleven. Selvsagt
kan det oppleves flaut å få beskjed om å sette seg eller dempe seg, å bli
flyttet til en annen del av klasserommet eller tatt med ut på gangen for en
samtale.
Alt er ikke krenkelser
Normalt er det meningsløst å omtale slikt som «krenkelser».
Alt dette må være i en lærers ordinære verktøykasse, så lenge det gjennomføres
på en grei måte. Hvis en lærer ikke kan snakke med en elev eller løse opp i et
urolig område i klasseområdet, blir det vanskelig for en lærer å gjøre jobben
sin. At en lærer skal ha noenlunde kontroll over klasserommet, er også en
grunnleggende forutsetning for å ivareta hensynet til andre elever.
Hvis
foreldre eller skoleledelse reagerer på forhold som dette, risikerer man å
bidra til å utvanne en lovbestemmelse som er ment å beskytte barn mot alvorlige
forhold. Det er å gjøre mange barn en bjørnetjeneste.
Samtidig
er det for mange tilfeller hvor noen lærere går for langt. Hvis en elev
opplever at man blir gjort narr av, eller at man blir dårligere behandlet enn
andre elever i tilsvarende situasjon, kan det utgjøre mobbing eller
trakassering. En lærer må gjøre alt man kan for å unngå metoder eller språkbruk
som henger ut eller ydmyker en særskilt elev. Det ville eksempelvis være helt
uakseptabelt etter dagens standard å sette et barn i en skammekrok. Å
eksempelvis sette en urolig elev bak kateteret med ansiktet mot klassen, er en
avart av skammekroken.
Oppsummert:
En lærer må ha lov til å ta tak i en situasjon, selv om det kan oppleves flaut
eller ubehagelig av eleven. Det viktige er at man alltid forsøker å gjøre det
med en respekt for elevens verdighet og integritet.
En elev
kan heller ikke forvente at en lærer aldri sier noe man misliker eller reagerer
på. En lærer som eksempelvis underviser om samfunnsliv, menneskerettigheter og
likestilling, vil nødvendigvis si noe som noen elever ikke er enige i.
Læreplanen er ikke verdinøytral. En lærer opptrer ikke problematisk når hen
underviser i tråd med dette.
Det betyr
ikke at elever må tolerere at en lærer eksempelvis framstår som fordomsfull mot
et særskilt livssyn eller opptrer rasistisk. Det har elevene et soleklart lovvern
mot. Det er omkring 100 000 lærere i norsk skole. Selvsagt finner man folk
med dårlige holdninger her også, som i alle andre samfunnssektorer.
Fysisk inngripen
Spørsmålet
om fysisk inngripen er et annet krevende terreng. Utgangspunktet er at en lærer
ikke skal utsette en elev for noen form for fysisk behandling som eksempelvis
kan gi blåmerker. Det kan virke unødvendig å si dette, men realiteten er at
vold opp gjennom mye av historien har vært et alminnelig virkemiddel i skolen.
Slik er det ikke lenger, men det har vært en lang kamp for å komme hit. I dag
er det helt grunnleggende at elever har et soleklart krav på beskyttelse mot
enhver hardhendt behandling.
Det endrer
ikke på at det noen ganger kan være helt riktig for en lærer å gjøre noe som «krenker» en elev, eksempelvis gripe inn når en elev utsetter en
medelev for vold. Læreren må selvsagt gjøre alt hen kan for å ikke gripe inn
hardere enn nødvendig. Samtidig kan akutte, fysiske situasjoner være svært
krevende. Det minste lærere da må ha krav på, er klarere rammer enn det som
finnes i dag. Ingen lærer bør være i tvil om at de generelt står på trygg grunn
hvis de forsøker å beskytte en elev, eller for dens saks skyld seg selv, mot
vold.
Alt dette
peker mot at hvordan rektorer og skoleeiere utøver sine roller, er helt
avgjørende. Det aller viktigste er at de raskt følger opp når elever kan ha
blitt utsatt for lovstridig behandling, som mobbing. De må imidlertid også
prioritere å avslutte saker raskt hvor det er åpenbart at læreren har fått en
uholdbar klage mot seg, i lys av belastningen det kan være å leve med slike
anklager.
Bare slik
kan opplæringsloven § 9 A være en effektiv lovbestemmelse som ivaretar barn og
unge så godt de trenger, og som nyter den allmenne oppslutningen den
fortjener.