Mathilde Østlund går salg og service på Kjelle videregående skole.Foto: Kari Kløvstad
På Kjelle skole leker de ikke butikk – de driver den
Glasshuset er det første du møter på når du kommer til Kjelle videregående skole helt øst i Akershus. Her er det interiørbutikk, kafé og gartneri, som drives av elevene på salg og service sammen med de ansatte.
KariKløvstadTekst og bilder
Publisert
Annonse
I kafeen står Iselin Karlsen og deler opp ei lekker ostekake
hun har bakt, mens Mathilde Østlund betjener kassa i butikken og gir kunden råd
om stell av pelargoniaer. Er det noe de to elevene lurer på, har de voksne
rundt seg de kan spørre.
Annonse
Glasshuset har åpen kafé og interiørbutikk hele skoleåret,
pluss planteutsalg før jul og utover våren og sommeren. Alt driftes av elevene
med støtte fra de ansatte. Tilbudene er noe lokalbefolkningen setter stor pris
på og kundene kommer og går.
Iselin og Mathilde er elever ved salg og service på det som
ved skolen kalles fleksibel yrkesopplæring.
Den bygger på en modell med fire
trinn. Ved andre skoler kalles det som oftest forsterket tilbud.
– Vi vil at opplæringen skal
være fleksibel, slik at elevene skal ha mulighet for å prøve ut ulike tilbud og
kunne endre løp underveis. Det vanligste er å ende som lærekandidat med
kompetansebevis, men noen strekker seg også mot fullt fagbrev eller fullfører
det løpet etter å ha vært i jobb en stund, sier Mette Moseby, som er
avdelingsleder for fleksibel yrkesopplæring.
Vi møter henne sammen med
Sten-Aage Aaserud, som er fagopplæringsansvarlig.
Klare seg i hverdagen
Kjelle videregående skole har en lang
historie. Alt er bygget opp rundt en gammel gård med 1000 mål jord og 4000 mål
skog, og det hele startet med en statlig spesialskole i 1942. Dit kom unge
gutter med tog fra hele landet for å få opplæring i gårdsdrift. Nå er det
elevene på naturbruk og bygg- og anlegg, som tar seg av det meste av oppgavene.
Skolen har 220 elevplasser, og 80 av disse er øremerket
fleksibel yrkesopplæring for unge fra hele Akershus. Mange bor på
skoleinternatet, som er døgnbemannet. På salg og service går det 12 elever.
– Grunntanken vår er
konsekvenspedagogikk, som bygger på et humanistisk menneskesyn. Elevene skal
gjennom fellesskap og samarbeid bli rustet til å klare seg best mulig i
hverdagen, og opplæringen her skal ligne mest mulig på det som vil møte de unge
i arbeidslivet, sier Mette Moseby.
Undervisningen fordeler seg på 30 timer med praktiske fag og
fem timer med fellesfag i uka.
Stor spredning
Bakgrunnen til elevene er veldig forskjellig.
– Ungdomsskolen er lite
tilrettelagt når det gjelder praktisk undervisning, og mange av våre elever
mangler fotfeste, for de har ikke lykkes så godt. Å øve på sosial kompetanse er
også viktig.
Sten-Aage Aaserud jobber mye med å finne plasser til elevene
ute i bedriftene i Akershus.
– Hva er de viktigste kravene
du blir møtt med?
– Elevene må møte på jobb
presis, samarbeide, vise vilje til å lære og kunne holde ut. Klarer de dette,
så kan alt det faglige læres etter hvert.
Viktige brikker
«Vi leker ikke butikk. Vi driver butikk».
Dette er et tydelig budskap fra Mette Moseby. Verken kafeen, interiørbutikken
eller gartneriet går av seg selv.
– Det er viktig at alle dukker
opp og gjør en jobb. Da bygger elevene opp eierskap og yrkesstolthet og kjenner
på at de har et ansvar, sammen med de andre i fellesskapet. Når folk kommer hit
og betaler for det de kjøper eller får servert, må vi sørge for god kvalitet.
Men selv om forventningene henger høyt, skal det også være lov å feile, sier
Mette Moseby.
Hun har vært ansatt på skolen i 23 år, mens faren startet der i
1967, så det er en lang familiehistorie.
Trives i butikken
Mathilde Østlund, fra Lørenskog, er i gang
med å flytte fram planter i gartneriet, men når bjella ringer i butikken, må
hun skynde seg dit. Det er viktig at kundene blir betjent så raskt som mulig.
– Vi har stasjoner der alle får
prøvd litt av alt, og personlig synes jeg det er fint å være i butikken,
spesielt når det er mye å gjøre, så jeg kunne ha tenkt meg en lignende jobb i
fremtiden
Mathilde liker også planter, og øverst på listen står duftpelargoniaene.
– De lukter så godt.
– Er det noen av oppgavene du
ikke synes noe om?
– Ja, å vaske bord og gulv om
morgenen. Det er kjedelig.
Tiden går veldig fort
Iselin Karlsen, fra Enebakk, tar seg
ei lita pause, varm og rød i toppen. Hun har vakt i kafeen, og det har vært
fullt kjør hele dagen. Et langbord med bussjåfører har akkurat takket for seg,
og nå strømmer det på med nye kunder. De fleste kommer fra nærmiljøet og vet de
kan vente god servering.
Iselin har bakt en lekker ostekake med gyllent gelélokk, og
en fristende pai er også blant det som står på menyen.
– Vi produserer mye, og det er
en mulighet for meg å skulle jobbe på kafé, eller kanskje selge klær. Jeg liker
både å være effektiv og snakke med kundene. Dette er en bra skole, for vi
slipper å sitte på skolebenken hele tiden.
Enebakk-jenta bor på skolen for å slippe lang reisevei.
– Jeg har hatt gode venner her
fra første dag, og angrer ikke på valget mitt.
Annonse
Blir kjempeflinke
Oppgavene elevene får på salg og service
skal ligne så mye som mulig på det som vil møte dem i arbeidslivet.
– Ikke alle er like ivrige i
starten, for det er også mange kjedelige oppgaver, men elevene lærer etter
hvert og blir kjempeflinke, sier Anita Krog. Hun er agronomutdannet
fagarbeider, og jobber i butikken og gartneriet.
Før jul blir det dyrket fram julestjerner, og i tillegg blir
det fylt på med andre juleblomster for salg.
Vårsesongen starter i begynnelsen av februar. Da sås de
første blomstene og småplanter kjøpes inn. Så er det tid for prikling,
ompotting og vanning før salget er i gang for fullt i slutten av april og varer
fram til skoleferien.