«Skolen er ikke for alle, men den kan bli det.» Lærer har skrevet viktig bok om ufrivillig skolefravær.
IngeborgTveter ThoresenTidligere førstelektor og rektor ved Høgskolen i Vestfold, lærebokforfatter, nå pensjonist
PublisertSist oppdatert
Annonse
Blant mange skolekritiske stemmer i artikler og
bøker har Andreas Stien-Leenderts sin stemme en særlig kraft. Den kommer fra
innsiden av klasserommet. Bokas tittel, Skolen er ikke for alle,
er grundig dokumentert med forskning og egen erfaringsbasert kunnskap.
Forfatteren feller en knusende dom over konkurranseskolen. Bokas undertittel, men den kan bli det, gir imidlertid håp.
Annonse
Forfatteren begynte som allmennlærer i 2006, året
da Kunnskapsløftet ble satt i verk. Den
var en direkte konsekvens av OECDs utdanningspolitikk og det såkalte
PISA-sjokket, forberedt av Høyres kunnskapsminister Kristin Clemet. Men det er
verd merke seg at Kunnskapsløftet ble iverksatt og videreført med samtlige
politiske partiers støtte. Dermed ble den norske fellesskolen, med et bredt
samfunnsmandat som en skole med plass til alle med et danningsoppdrag,
erstattet av konkurranseskolen. Det er fellesskolen forfatteren ønsker å
gjenreise. Men først må konkurranseskolen bort.
Debattbok og lærebok
Skolen er ikke for alle, men den kan bli det
av Andreas Stien-Leenderts
Cappelen Damm
304 sider
Boka kan leses som en debattbok, men den er så mye
mer. Den gir inngående kunnskap om hvordan vi har fått en konkurranseskole med en
rekke tiltak som har gitt bekymringsfulle konsekvenser, ved blant annet ved å
vise elevers og læreres hverdag i klasserommet.
Boka påviser de lange linjer gjennom politiske
utredninger og utdanningspolitisk forskning med påfølgende debatter.
Forfatteren er godt orientert om både nasjonal og internasjonal skolepolitikk.
Han presenterer solide resonnementer i en lettlest stil, med metaforer fra sin tid som sportsjournalist. Teksten er krydret med
tidsbilder fra eget liv som elev, men ikke minst med episoder fra hans liv som
lærer, nettopp for å få fram faglige poeng.
Forfatteren åpner med en inntrykksfull fortelling
om en liten gutt sitt tårevåte strev med Osloprøven i lesing. Det er en sterk
melding til alle som er opptatt av barn og skole. Han kommer tilbake til
fortellingen senere i boka. Dette er en gutt som leser, og er glad i
litteratur. Det fanges imidlertid ikke opp av prøver og tester. Andreas
Stien-Leenderts tar stilling i den utdanningspolitiske samtalen. Boka er en
vekker fordi han selv er blitt vekket fra å være en lydig utfører av pålagte
oppgaver, til å finne seg selv som en selvstendig tenkende pedagog. Et våkent
blikk for elevene, og opplevelser i det kollegiale fellesskap, der kolleger
blir konkurrenter, gis i opplysende avsnitt.
Knefall for OECD
Boka er et varselsrop. Den avdekker
skolepolitikernes knefall for OECD, som har helt andre mål for skolen enn de
mål et samlet Storting har satt for opplæringen. Det er formålsparagrafen som
er skolens grunnlov. Forskriften Generell del av Læreplanen fra1993
– fra Gudmund Hernes sin statsrådstid - lå som en bunnplanke for
opplæringens ulike læreplaner i mer enn 20 år. Den ble erstattet av Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen i
2017.
Som et speil løfter forfatteren disse dokumentenes
bestemmelser fram. Slik viser han at konkurranseskolen faktisk er uforenlig med
verdiene i opplæringslovens § 1 og i forskriftene. Skolepolitikkens
feilutvikling har kunnet skje fordi ansvarlige politikere og
Utdanningsdirektorartet har satt det brede samfunnsmandatet til side etter
årtusenskiftet. De har latt seg styre av OECDs ideer og testregimer, som er
uten nasjonale kontekster. Kritikken gjelder både seksårsreformen med dens
konsekvenser for barna, der leken ble kastet ut og skolens pedagogikk fikk råde
i strid med reformens intensjoner. Hvordan Kunnskapsløftets innretning med
testing, vurderinger, målinger og metoder, har influert skolehverdagen, blir
tydeliggjort i boka. Dette vil Stien-Leenderts bort fra.
For skolehverdagen med elevene har vist ham at det
«ikke er fornuftig å utsette barna for en konkurranseskole». Han finner støtte
for sin kritikk hos fagfolk fra ulike felt, jus, idehistorie, pedagogikk, ulike
universitetsfag med relevans for skolen, medisinske disipliner, psykologi og
filosofi. De har sagt ifra om at «Norsk skole er ute av kurs», for å bruke
tittelen på et intervju med tidl. ekspedisjonssjef i Kunnskapsdepartementet Ole
Briseid. I bokas siste kapittel sier Stien-Leenderts at han «har ingen
argumenter for å fortsette med et slikt system», som nå har utviklet seg i
skolen.
Konkurranseskolen
Når han i bokas første kapittel søker å finne
røttene til konkurranseskolen, henter han fram Nils Christie og hans femti år
gamle bok, Hvis skolen ikke fantes. Der minner Christie om at
«skolen er som et radarapparat. Her kan vi avlese hva slags samfunn vi lever
i.» Konkurranseskolen er et speilbilde av konkurransesamfunnet. Videre går
Stien-Leenderts til NOU 1988: 28 Med viten og vilje. Slik
han leser utredningen, tillegger han Gudmund Hernes, lederen av utvalget,
ansvaret for den vekten som er kommet på måling og testing i grunnskolen.
Som
tidligere rektor for en statlig høyskole vil jeg modifisere hans
historiefortelling. Ut fra utredningen fikk høyskolesektoren nye oppgaver.
Riktignok viste Hernes, med sitt helhetsperspektiv på opplæring og utdanning,
grunnopplæringen oppmerksomhet. Men utredningen gjaldt og la premisser først og
fremst for høgskolereformen, som kom i 1994, og dessuten for Universitets- og
høyskoleloven. Den påla høyskolenes profesjonsutdanninger å forske, nettopp for
å heve kunnskapsnivået.
Samtidig vil jeg peke på at det var Hernes som formulerte Generell del av læreplanen. Den la vekt på skolens
brede danningsoppdrag. I L97 spilte et felles kunnskapsgrunnlag en vesentlig
rolle, i motsetning til Kunnskapsløftet med sin vekt på grunnleggende
ferdigheter og kompetanser, noe Stien-Leenderts også kontrasterer – på utmerket
vis – i boka.
Styringsprinsippenes betydning
New Public Management, NPM, ble innført på
1980-tallet som offentlig styringsprinsipp. Det har, som forfatteren viser,
fått varige konsekvenser, under dekke av kvalitetsarbeid, med åpenbar betydning
for ledelsesstrukturer, økonomistyring, kontroll, rapportering og dermed
lærernes tap av autonomi - og dermed konsekvenser for elevene, gjennom testing
og «teach for test», eller øving til prøve og prestasjonspress.
Forfatteren er ansatt i Osloskolen og henter sine
erfaringer derfra. Hans dokumentasjon og avdekking av skolepolitikken og
regimet i Oslo, med den mektige Utdanningsdirektøren Astrid Søgnens styring –
og hennes avgang – er tankevekkende. Bokas framstilling gir innsikt i både
ledelsens makt, maktens strategier, samt lydighet og maktesløshet hos arbeidstakere.
Spørsmålet er: ga endring av ledelse i Osloskolen noen bedring i så måte? Ikke
så langt boka kan gi opplysning om. Offentligheten er imidlertid blitt kjent
med læreres erfaringer med styringen av kunnskapsløftet, gjennom enkelte saker
i Oslo og andre steder.
De løftes fram i boka. Nevnes kan «Malkenes-saken», der
Simon Malkenes i en sending i NRK avdekket problemer i sin klasse på Ulsrud i
Oslo. Det fikk følger for ham. Skolepolitikkens konsekvenser ble også åpenbart
gjennom Sandefjordssaken. Grunnskolelærerne Joakim Bjerkely Volden og Marius
Andersen nektet å bruke en politisk vedtatt avkrysningsmodell, der de på en
rekke områder skal vurdere elevenes måloppnåelse ut fra en skala, der de skårer
«under forventet, tilfredsstillende eller over forventet måloppnåelse». Prosessen ble
krevende. Modellen ble endret.
Bokas oppbygning
Boka har for meg to anliggender, systemkritikk og
muligheter for endring. Første del har seks systemkritiske kapitler, «Veien mot
konkurranseskolen», «Konkurranseskolens sanne ansikt», «Strømninger på
Strømsveien», (som er adressen til den kommunale skoleledelsen i Oslo –
anmelderens merknad), «Demokrati og testregime», «Skolestress», og «Ufrivillig
skolefravær». Leseren loses gjennom skolepolitikkens ideer og begrunnelser fra toppen
av hierarkiet, og konkurranseskolen i sin grellhet. Kapitlene gir ikke minst
pedagogiske drøftinger av konsekvensene for hverdagen i klasserommet.
Det er
forhold i skolesystemet som de færreste har innsikt i, men som både lærere og
elever føler på kroppen. Når hver enkelt elev skal vurderes og vurdere seg selv
uopphørlig, og vurderingene dessuten skal formidles til foreldre, både
skriftlig og i lovpålagte samtaler, og rapporteres til rektor og skoleeier, tar
det (verdifull pedagogisk) tid. For alt skjer innenfor stramme rammer.
Stien-
Leenderts får dette fram så leseren kan rive seg i håret og tenke, hvordan kan
dette la seg gjøre? Men enda mer, hvilken virkning har dette på det enkelte
barn og på samspillet barn imellom og med foreldre? Han spør seg selv: «Er det
min oppgave å skissere felles mål som noen av elevene ikke har forutsetning for
å nå?» Ikke å nå målene time etter time, dag etter dag, år etter år gjør
noe med mestringsfølelsen til eleven. Det vet han som lærer. For forfatteren er
pedagog. Han arbeider ut fra sitt pedagogiske etos. Hans lojalitet ligger hos
elevene.
Det betyr ikke at han er illojal overfor oppdraget og arbeidsgiver.
Men han finner løsninger som minsker dilemmaene. Det er det som gir muligheter
og håp. Han påviser paradoksene i oppdraget han har, det vide og det smale. Det
sistnevnte er det som skal telles,
ifølge myndighetene. For det er det som kan telles.
Dette gir han leseren heldigvis del i. Det er på basis av sitt pedagogiske etos
han frambringer sin kritikk.
Forfatteren er en skapende og tenkende pedagog.
Det avdekkes både gjennom hvordan han arbeider med elevene, og ved de nye
begrepene han skaper, ufrivillig skolefravær og felles-skapende didaktikk. Det første først.
Ufrivillig skolefravær
Skolevegring er blitt et hett og aktuelt tema. Det
er ikke nytt. Jeg møtte det som nyutdannet lærer for mange tiår
siden. Men det har vokst som en formidabel utfordring for skolen og
skolepolitikerne, slik forskning viser. Det er skolens største utfordring,
ifølge forfatteren, en utfordring læreren har vært alene om å løse, men som
krever innsats og tenkning på alle nivåer.
Dette tar Stien-Leenderts opp i kapittelet «Ufrivillig skolefravær». Han har et
forebyggingsperspektiv både på denne utfordringen og på mobbing. Mobbing er en
utfordring som ulike regjeringer har adressert i flere tiår. Når det gjelder
ufrivillig skolefravær, er det individet og familien som har vært i fokus
lenge. Det viser selve begrepet skolevegring. (Det er individet som vegrer seg.
Det er hos individet - eller i hjemmet feilen ligger). I boka flyttes fokus.
Grunnen til at eleven ikke vil møte på skolen, kan ligge i selve skolen, i
forhold som vi voksne ikke ser eller oppdager. Forfatteren setter altså
søkelyset på skolen. Det gjør han med støtte hos en av de fremste forskerne på
feltet, professor Marie- Lisbet Amundsen. Lærerne skal være oppmerksomme på
tidlige signaler som viser at barnet ikke kjenner seg trygg. Signalene må tas
alvorlig før problemet med å møte på skolen blir så stort at
det blir uoverkommelig for barnet.
Trygghet og gode relasjoner er viktige
stikkord. Begge deler må etableres tidlig. Å etablere trygge personlige
relasjoner lanseres ikke som noen lett oppgave. Men det er nødvendig. Derfor
vektlegger forfatteren, med solid begrunnelse, lærerens betydning det første
skoleåret. På dette trinnet kreves det lærere både med erfaring, gode
kunnskaper og ikke minst med evne til å omgås de yngste elevene med øye nettopp
for det de trenger.
Han drøfter også fraværsregelen i videregående
oppæring. Fravær gir store omkostninger for den enkelte elev og lærling som
mister både fag og venner. Det rammer også hjem og foreldre som fortviler når
skole og lærere ikke makter å møte dette på beste vis. Det famles i systemet
etter virkemidler. Å bruke mer av det som ikke virker, er ikke veien å gå,
ifølge forfatteren. Elever blir borte fra skolen. For ham er skolefravær
systemsvikt. Det sier han tydelig ifra om.
Kvalitet og klasseledelse
Når myndighetene på sentralt og lokalt og endog på
skole- og klassenivå, forlanger kunnskap om kvalitet og informasjon om elevenes
faglige nivå i forhold til snevre mål som er satt, (med målbare resultater, som
skal rapporteres i skjemaer), så vet forfatteren å gi svar: klasseledelse.
Lærere, som kjenner sine elever, har kunnskap om det enkelte barn. Det setter
læreren i stand til å vurdere tilpasning både sosialt og faglig, også når
støttefunksjoner trengs. Han viser hvordan han som lærer skaffer seg denne
innsikten gjennom det daglige, faglige arbeidet, og derved gjennom
klasseledelse. Han utøver og introduserer begrepet felles-skapende didaktikk som mottrekk mot
konkurranseskolens prinsipper. De fremmer nemlig konkurransen mellom individer
i klassen, mellom klasser og skoler, ja, endog kommuner imellom.
Stien-Leenderts framtrer som en praksisens mester.
Når forfatteren forteller om sin pedagogiske praksis, tennes håp og tro på at
en skole for alle er mulig. Presentasjonen er en lærebok i pedagogikk og
didaktikk verdig. Han viser hva forebyggende arbeid i klassen kan være, nettopp
når læreren kjenner sine elever, og når han lar dem arbeide med skolens fag,
ikke med pålagte program som skal løse mobbingens mysterium. Arbeid med fagene
i det daglige går hånd i hånd med sosial omsorg og læring. Elever lærer å lytte,
vente på tur, fremme gruppens synspunkter og svar – i samarbeid, med trygge
rammer, under bevisst ledelse og i medarbeiderskap med læreren. Kapittelet
«Klasseledelse» er uhyre interessant.
Å jobbe med mobbeproblematikken, er ikke et arbeid
utenfor det faglige arbeidet til lærer Andreas Stien-Leenderts. Tvert om. Hans
pedagogiske metoder i klasseromsarbeidet med skolens fag, ser han som
antimobbevirksomhet. Han argumenterer, på overbevisende måte, at det er det.
Hans væremåte er også hans arbeidsmåte, slik også en barnehagelærer uttrykte
det en gang om sin pedagogikk (https://ka.uib.no/doktorgrader/2009/Foss_Else.html), en
erkjennelse som ble utgangspunkt for en doktoravhandling.
Annonse
Håp
I bokas siste kapittel er bokas tittel blitt til
et spørsmål: «En skole for alle?» Her gis en vei til endring, for endring må
komme om det skal bli en skole for alle. Forfatteren viser til hvem en må lytte
til når retningen skal gis. Han har et håp om at kunnskapsminister Tonje Brenna
følger opp de håp hun har tent. Hun har uttalt at departementet må tenke nytt
om hvordan kvalitet måles og kvalitetsutvikling drives. Forfatteren er ikke i
tvil. Det er et helt system som må snus, og det er samtidig helt nødvendig.
Boka er hans bidrag til samtalen om snuoperasjonen som ministeren har invitert
til.
Dette er en bok ikke bare for henne. Den angår
alle, fordi den angår barna.
*) Denne bokmeldingen er tidligere publisert på forebygging.no 14.8.2023.