Oslo-skolenes filmatiske hyllest til Apple endte med snuoperasjon og selvransakelse. Men erfaringen vil forhåpentlig gjøre det lettere å gi kloke svar når kommersielle aktører banker på.
Bruk av nettbrett i undervisninga har i flere år vært et sentralt
satsingsområde for Utdanningsetaten i Oslo. Derfor så etatens direktør Marte
Gerhardsen på det som en mulighet for å «dele god praksis» da Apple, produsenten
av iPad og et av verdens aller største selskaper, spurte om de ville være med å
lage film.
I den tre minutter lange filmen deltar rektorer og lærere
fra tre skoler i Oslo, i tillegg til divisjonsdirektør i Utdanningsetaten Trond
Ingebretsen. Begeistringen for nettbrettene fra Apple blant dem som var valgt
ut til å delta, virker absolutt oppriktig. De forteller om elever som er blitt
mer aktive og engasjerte, om de nye mulighetene for å lage undervisningsopplegg
teknologien gir, og at det er lettere å tilpasse undervisningen.
Med offentlig godkjenningsstempel
Nå er det ikke noe nytt at lærere stiller opp for å anbefale
både bøker og anna pedagogisk materiell som utgis av forlag og andre private
selskaper, ut fra deres profesjonelle pedagogiske vurderinger. I forbindelse
med Apple-filmen er det en del andre forhold som gjør det vanskeligere. Her er
det ikke bare enkeltlærere, men skolene og til og med hovedstadens
skolemyndigheter, som favoriserer en bestemt produsent av nettbrett framfor
andre.
Apple har så sterkt grep om dette markedet at «iPad» nærmest
er blitt et synonym for «nettbrett». Og fortsatt er litt over halvparten av verdens
nettbrett en iPad, selv om det tilbake i 2013 var hele tre av fire.
De aller fleste andre nettbrett bruker
operativsystemet Android, men produseres av ulike selskaper, som blant andre
Samsung, Lenovo og Huawei.
Fjerna etter et par uker
Videoen, som også inneholder stemningsfull musikk og bilder
av glade og motiverte barn i ulike læringssituasjoner, blir avslutta med
setninga: «Gitt valget, bruker flertallet av offentlige skoler i Oslo iPad».
Filmen ble først publisert på Apples nettsider i romjula. 9. januar var den
borte.
I mellomtida hadde protestene hagla inn, ikke minst fra foreldre,
som raskt fikk støtte fra forfatter og antiskjermaktivist Maja Lunde. Utdanningsetatens
direktør Marte Gerhardsen erkjente til slutt at det hun hadde ment skulle være
en informasjonsfilm, kunne bli oppfatta som reklame. Hun ba Apple fjerne filmen
fra selskapets nettsider og slapp å vente lenge før den forsvant derfra.
Må skjerpe rutinene
Som en av verdens aller største aktører innen et beintøft
marked, er det åpenbart at Apples primære mål ikke er å drive folkeopplysning
på nettbrettets vegne. Selskapet ønsker å selge flest mulig iPad–er. Selvfølgelig
gjør de det. Og da er det opp til skoler og andre offentlige institusjoner om
de vil delta i denne markedsføringa når de blir spurt.
Etter Gerhardsens
snuoperasjon sa Oslos utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden (H) til TV2 at det
var en riktig avgjørelse å be Apple trekke filmen. Hun ga samtidig klar beskjed til
Utdanningsetaten om å skjerpe rutinene for å unngå markedsføring av bestemte
produkter.
Behov for klarere linjer
Samarbeid mellom skolene og næringslivet er i mange
sammenhenger både prisverdig og nødvendig. I et samfunn som vårt vil alle læremidler
være produsert av private selskaper. Og for eksempel på en del av yrkesfagene i
videregående skole har lokale bedrifter donert utstyr, også med tanke på at elevene
etter hvert kan bli dyktige og viktige fagarbeidere de kan ha bruk for.
Men noe helt anna blir det når den offentlige skolen og
skolemyndighetene framstår som deltakere i ren reklame for bestemte selskaper
og produkter, slik de endte opp i dette tilfellet. Det er mange andre arenaer skoler
og myndigheter kan fortelle om hva de mener har gjort undervisninga bedre. Det
er lett å forstå at om en blir spurt av et av verdens største selskaper om å
dele erfaringene med et produkt man er fornøyd med, er det fristende å svare
ja. Apple ønsker selvsagt å kunne vise til at selskapet har skolene i Norges
hovedstad med på laget. Reaksjonene på reklamefilmen for iPad var tydelige: Her
har Utdanningsetaten latt seg bruke til produktmarkedsføring.
Det er et prinsipielt viktig opprydningsarbeid Utdanningsetaten
nå skal i gang med på oppdrag fra byråden. Det er tydelig at det trengs klarere
retningslinjer for hvordan etaten og skolene skal håndtere balansen mellom å
formidle det de er fornøyd med, og det å ende opp som deltakere i en reklamekampanje.
Dette arbeidet kan også tenkes å være til nytte for skoler og skoleeiere ellers
i landet, som også kan havne i lignende dilemmaer.
Dette er en kommentar, som gir uttrykk for skribentens synspunkter