Veiledningen av nyutdanna lærere er viktig, men veldig varierende. Både skolene og de ferske lærerne vil være tjent med at dette blir et tilbud for alle.
I forrige uke besøkte
kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) Kjeller skole i Lillestrøm utenfor Oslo.
Det er en av skolene i landet som har et systematisk opplegg for veiledning av
nyutdanna lærere. Det første året har de en time i uka til å snakke med
veileder om ulike sider ved det å være lærer. Det andre året er det satt av en ukentlig
halvtime. Fire nyutdanna lærere ved skolen fortalte til Utdanningsnytt om
nytteverdien av å drøfte profesjonsfaglige spørsmål både med veileder og med
hverandre på en fast tid i uka.
I 2017 vedtok Stortinget at
det skulle utarbeides nasjonale rammer for veiledning av nyutdanna lærere, med
et mål om at alle det gjelder, skulle få tilbud om dette. Ifølge en rapport selskapet
Rambøll Management utga i 2021, fikk 65 prosent av de nyutdanna lærerne i
skolen tilbud om veiledning. 63 prosent av barnehagelærerne fikk det samme. Dette
var en framgang fra de foregående årene. Overraskende nok finnes det ikke mer
oppdaterte tall på nasjonalt nivå. Men sannsynligvis er det fortsatt et stykke
igjen til Stortingets intensjon er oppnådd.
En godt fungerende veiledningsordning
kan ha mye å si for at en nyutdanna lærer skal få en god start på sitt
profesjonelle yrkesliv. Med hjelp fra en kollega med kompetanse i å gi
veiledning kan nye lærere reflektere over sine egne opplevelser fra lærergjerningen
så langt og dra nytte av erfaringene til noen med lengre fartstid i dette utrolig
sammensatte yrket. Det kan være hvordan man kan gi best mulig undervisning både
til klassen som ei gruppe og til den enkelte elev. Å få foreldrene med på laget
og håndtere ulike krav og forventninger derfra er et anna tema der det kan være
godt å ha noen å rådføre seg med. Lærere vil ofte befinne seg i et krysspress mellom
hensyn som ikke alltid lar seg forene. Det er godt å slippe å måtte stå i slikt
alene når man har lite egen praktisk erfaring å trekke veksler på.
Nytten går begge veier
Men fordelene med god
veiledning går begge veier. Nyutdanna lærere kan tilføre en skole eller
barnehage nye impulser som kan løsne opp i stivna tenkemåter. Det er helt
nødvendig om utvikling skal skje. Og dette perspektivet har ikke minst blitt
aktualisert etter at grunnskolelærerutdanningene ble mastergradsstudier, som i
hvert fall skulle legge grunnlaget for at nyutdanna lærere vil ha lettere for å
forstå og ta i bruk forskningsfunn i jobben. Basert på gjensidig respekt kan dette
bringe med seg store utviklingsmuligheter for skolene og barnehagene.
En veiledningsordning er ikke
gratis. Lærere som veileder kolleger, må også få redusert undervisningstid. Dersom
de skal kunne utføre denne jobben på en best mulig måte, er det absolutt en
fordel at de har fått en videreutdannelse innen veiledning. Vellykka
veiledning krever systematikk, forståelse og god kommunikasjon. Dette er
kompetanse som må videreutvikles og praktiseres. Det krever ressurser.
Gevinst for alle
På årets statsbudsjett satte
Stortinget av 145 millioner kroner til veiledning av nyutdanna lærere, en påplussing
på 75 millioner. Det er en ordning som kommunene kan søke om midler fra. I
tillegg til å være en konkret økning i bevilgningene fra staten, er det også et
klart signal om at eierne og skoler og barnehager må oppfylle målet om at alle
nyutdanna lærere skal få dette tilbudet.
Utdanningsforbundet og
Lærerstudentene vil gå enda lenger: De ønsker at retten til veiledning skal inn
i lovverket. Dette vil i større grad kunne forhindre at dette tilbudet blir ofra
når kommunebudsjettene må strammes inn. Da vil det nok bli viktig å styrke de
statlige tilskuddene til dette formålet ytterligere, for det at mange norske
kommuner allerede i dag er på felgen økonomisk, er harde realiteter.
Og slik det gjerne er med lignende
ordninger, er det langt lettere å ha oversikt over de direkte kostnadene enn
gevinstene som venter i den andre enden. Men de er der i aller høyeste grad. Gode
veiledningsordninger kan øke sjansen for at de som har brukt flere år på en statsfinansiert
utdannelse, faktisk blir værende i læreryrket. Den kan gjøre dem i stand til å gi
barna og elevene enda bedre utrustning for framtida, enn dersom de hadde måttet
bakse med alle utfordringene på egen hånd i starten på yrkeslivet. Og barnehagene
og skolene kan tilføres svært verdifulle nye ideer og metoder som kan gjøre dem
til enda bedre steder å være og å lære.
Dette er en kommentar, som
gir uttrykk for skribentens synspunkter.