På landsmøtet i Oslo
sist helg meisla partiet ut arbeidsprogrammet, med partiets politiske mål for den
kommende stortingsperioden.
På forhånd ville et
mindretall både i programkomiteen og landsstyret kaste hele seksårsreformen over
bord og la ungene vente med å begynne på skolen til det året de fyller sju. Men
landsmøtet landa til slutt på en fortsatt 10-årig grunnskole med skolestart for
seksåringer, med den viktige presiseringa at leken skal få større plass enn det
første skoleåret enn slik det er nå. Det ville i så fall være mer i tråd med
tanken bak reformen da den ble innført i sin tid.
Ikke slik det var tenkt
Professor Elisabeth Bjørnestad
ved Oslo Met, som leda evalueringa av reformen, konkluderte også med at dagens
førsteklasse er langt fra reformens intensjoner. Sammenligna med starten for snart
28 år siden bruker førsteklassingene mer tid på bokstavlæring, og de må sitte
stille lengre tid av gangen.
Den opprinnelige planen var at elevene skulle vente
med leseopplæring til 2. klasse. Slik ble det ikke.
Selv om evalueringa også
viste at lærerne legger opp til aktiviteter med både lek og andre kreative
løsninger, svarer elevene selv at de savner leken, selv om de stort sett trives
i skolen.
Det kan være nesten et helt års aldersforskjell mellom den eldste og yngste i en førsteklasse. Det
er mye i en alder der ett år utgjør en sjettedel av livet. De
yngste av dem har fortsatt flere måneder igjen som femåringer. Det er en reell
bekymring for at elever kan ta varig skade på motivasjonen av å måtte sitte stille
mens hele kroppen kribler.
Lette på trykket
Det å redusere presset på
elever gjennom hele løpet er en rød tråd i SVs skolepolitikk. I partiprogrammet
går SV blant anna inn for at elever skal slippe å gjøre lekser på fritida.
SV har aldri vært forkjempere
for høyt læringstrykk i skolen, og partiet kommer neppe noen gang til å bli
det. Og med stadig flere elever med psykiske plager kan det være gode grunner
til å dempe presset på elevene.
Økningen av timetallet i
skolen siden 1997, særlig i norsk og matematikk på småtrinnet, tilsvarer to
hele skoleår, ifølge evalueringa av reformen.
Men så kan det selvsagt diskuteres
hva som er det ideelle balansepunktet her; hvordan skolen skal gi elevene god
nok kunnskap til å mestre framtidas arbeidsliv, samtidig som vi unngår et press
som fører til skolevegring og frafall.
Skolemat i videregående
Skolemat er en av sakene der det
tradisjonelle skillet mellom venstre- og høyresida kommer tydelig fram. Mens
høyresida holder fast på at de stadig knappere ressursene i mange fylker og
kommuner skal brukes til å sikre nok lærere og undervisningsmateriell, holder
SV fanen høyt i kampen for et gratis skolemåltid for alle elever. I november
stemte samtlige rødgrønne partier i Stortinget for å be regjeringa utarbeide en
ordning for gratis skolemat i hele grunnskolen. SV vil at en slik ordning også
skal omfatte elever i videregående skole.
Å være mett gjør det lettere å følge med både i
undervisning og i det sosiale samspillet på skolen. En undersøkelse blant
elever ved videregående skoler i Oslo viser at blant
elever som mener familien har dårligere råd enn andre, svarte 38 prosent at de
ikke spiste frokost, mot 21 prosent blant dem som mener økonomien er bedre
enn gjennomsnittet. Det taler for at skolemat for alle er en måte å utjevne
sosiale forskjeller på.
Men samtidig er det et
betimelig spørsmål om fellesskapets penger skal brukes til gratis lunsj for
19-åringer, slik at de slipper å smøre matpakka si sjøl. På et pressemøte med Kirsti Bergstø og resten av partiledelsen i
forkant av landsmøtet erkjente SVs ledelse at hvordan tilbereding, servering og
rydding av skolematen skal organiseres, er noe vi «må komme tilbake til».
Når det gjelder regningen for
måltidet, er det heller ikke klart hvor stor den blir eller hvem som skal ta
den, selv om partiledelsen hella i retninga av statlig fullfinansiering.
Uansett er det som kjent ingenting som kalles en gratis lunsj. Det er alltid
noen som betaler, og i en tid som vil kreve enda hardere prioriteringer av
offentlige utgifter, er det godt mulig det ender med at selv et kaldt
skolemåltid ryker.
Flere ansatte i barnehager og skoler
SV er uansett ikke innstilt
på å måtte velge mellom mer mat og flere folk. Både i barnehagene og skolene vil
partiet ha flere ansatte. Bemanningsnormen for antall barn per ansatte i
barnehagene skal styrkes, og det må settes inn vikarer ved fravær. Det vil komme
godt med i en sektor der mange ansatte forteller om høyt arbeidspress og store
belastninger. Sykefraværet blant barnehageansatte ligger på nesten 10 prosent;
betydelig høyere enn landsgjennomsnittet på 6,6.
Landsmøtet gikk imidlertid
bort fra forslaget fra både programkomiteen og landsstyret om et mål om at 60
prosent av de ansatte i barnehagene skal være barnehagelærere. Nå er dette
målet allerede satt til 2030 i Støre–regjeringens barnehagestrategi «Barnehagen
for en ny tid», som ble lagt fram for to år siden. Men om man
skal klare å nå dette målet, som er en viktig ambisjon for å styrke
kvalitetsarbeidet i barnehagene, er tida knapp. De siste årene har dette tallet
ligget stabilt på rundt 42 prosent, så det er et godt stykke igjen.
Det krever samtidig en
innsats for å gjøre det mer attraktivt å utdanne seg til barnehagelærer. I fjor
hadde bare 2557 søkere barnehagelærerutdanning som førstevalg. Fem år tidligere
var det 4542.
Også i skolene tar SV til
orde for flere ansatte. Minstenormen for antall elever per lærer skal styrkes,
og det skal også bli flere sosiallærere, spesialpedagoger, ungdomsarbeidere og miljøterapeuter.
Også her vil dette kunne gi en betydelig lettelse i arbeidsbyrden, og for
lærernes del forhåpentligvis bedre muligheter til å konsentrere seg om å
undervise og følge opp hver enkelt elev.
Motbakke fram mot valget
I flere år har
meningsmålingene pekt i retning av at den kommende stortingsperioden kan bli en
politisk ørkenvandring for SV. De siste fire årene har partiet vært regjeringas
foretrukne samarbeidspartner og nødvendig for å sikre flertall i en rekke saker.
Med et borgerlig flertall kan det bli så som så med påvirkningsmulighetene nest
ytterst på venstre fløy.
Etter at Senterpartiet forlot
regjeringa i februar, har Arbeiderpartiet opplevd noen byks på meningsmålingene
som gjør at et rødgrønt flertall igjen er blitt mer enn rent hypotetiske. I
hele perioden under Jens Stoltenbergs rødgrønne regjering fra 2005 til 2013 styrte
SV Kunnskapsdepartementet. For SV er utdanningssektoren et helt sentralt
saksfelt, og statsrådspostene der vil garantert stå høyt på lista dersom partiet
skulle bli med i en koalisjonsregjering etter valget.
Ifølge nettstedet Polls of
Polls' oversikt har SV 6,9 prosent oppslutning i gjennomsnitt på meningsmålingene
så langt i mars. Partiet har hatt en dalende kurve siden desember, da
oppslutningen var 9,4.
SV er fortsatt i betryggende avstand fra sperregrensa på 4 prosent. Men skal
partiet ha forhåpninger om å ha reell påvirkning på utdanningssektoren som så
vel andre områder i den kommende perioden, må partiet klare å løfte seg før
bunnen kommer faretruende nær.
Dette er en kommentar, som gir uttrykk for skribentens synspunkter.