– Det er ingenting varmt
eller sosialt ikke å ha forventninger til folk, sa Høyres 1. nestleder og leder
av programkomiteen da han innleda debatten om partiprogrammet på Høyres
landsmøte på Gardermoen denne helga.
Henrik Aasheim lista opp
klare forventninger til elevenes oppmøte, oppførsel og innsats. Og til dere
foreldre der ute: Å bare smøre matpakka er ikke nok. Det er dere som har
ansvaret for å gi barna gode verdier før de begynner på skolen.
Det er nok flere enn meg som
ikke rent sjelden synes folk burde ta seg et tak, skikke seg og ta ansvar for
sine egne liv. Men av et mylder med ulike årsaker er det ikke alltid viljen det
står på.
Fra starten av stiller vi med ulike forutsetninger for å håndtere
livets krav; og vi kan alle rammes av skjebnens sklitaklinger eller lunefulle
spark. Det aspektet er viktig å ha med seg når grensene for foreldrenes og
skolens ansvar trekkes.
Nivådeling
Høyre har imidlertid helt
rett i at det å klare seg på skolen har stor betydning for mulighetene for å
klare seg i voksenlivet, og betydningen av å følge opp elever gjennom hele
skoleløpet som henger etter faglig, går igjen flere steder i partiprogrammet
landsmøtet vedtok. Nivådelt undervisning er et av redskapene Høyre i mange år har
hatt i sin verktøykasse.
I dag kan elever deles inn i
grupper etter faglig nivå som en midlertidig ordning. I Høyres endelige
partiprogram, etter forslag fra Unge Høyre og flere fylkeslag, er
tidsbegrensningen borte, og det oppfordres til mer bruk av nivådeling både på
barne- og ungdomstrinnet.
Tanken er at elever lærer
bedre når de får undervisning på et nivå som ikke er så høyt at de mister
motet, men samtidig ikke så lett at de kjeder seg. Faren er imidlertid at permanente
nivådelte grupper kan virke sementerende.
Elevenes faglige modenhet utvikler
seg i ulikt tempo. Nivådelt undervisning kan gi enkelte elever mer motivasjon
og læring. Men de kan også føre til at elever for tidlig blir låst fast på et lavere
nivå, og dermed kan gå glipp av en faglig oppblomstring senere i skoleløpet.
Tro på tester og tall
Høyre er et parti med en viss
forkjærlighet for det som kan tallfestes, og troen på tester i skolen er ikke
gått tapt etter dette landsmøtet heller. I partiets program foreslås
kartleggingsprøver i både lesing og regning i 1. og 2. klasse. I tillegg vil
partiet ha kartlegging av læringsresultater gjennom hele skoleløpet, med full
åpenhet om resultatene for hver skole.
For å kunne ha noen fornuftig
mening om tingenes tilstand og hvilken vei verden går, kommer man ikke utenom
en viss mengde dokumentasjon. Det blir imidlertid også et spørsmål om omfang og
relevans. Utvalget som ble leda av professor Tine Sophie Prøitz konkluderte i
sin sluttrapport fra 2023 med at testene tar for mye plass i skolen, og at mye
av det viktige arbeidet som skjer der, ikke er så lett å måle.
Bruken og omfanget av tester
i skolen er dessuten blant de skolepolitiske sakene der skillet mellom høyre-
og venstresida kommer tydelig til uttrykk.
I stortingsmeldinga «En mer praktisk
skole» satte regjeringa som mål å redusere omfanget av tester som ikke direkte
støtter opp elevenes læring. Som en del av dette skal dagens nasjonale prøver erstattes
med nye prøver som bidrar til nettopp dette. Her kan det ligge an til omkamper
og ny kurs dersom det blir regjeringsskifte til høsten.
Renessanse for lærerspesialistene
En annen omkamp som kan
komme, er knytta til lærerspesialistordningen. Den ble innført av Erna Solbergs
regjering i 2015, som et tilbud til lærere som ville spesialisere seg innen
skoleutvikling, forskning og fagdidaktikk, for å bidra til utvikling på skolene
der de jobber.
Støre-regjeringen avskaffa
ordningen i 2022. Det ble begrunna blant anna med at lærerspesialistenes rolle
i skolene var uklar, og at det førte til at effekten ble svakere enn forventa, noe
som framgikk av en evalueringsrapport fra forskningsinstituttet NIFU.
Men beslutningen dreide seg
også i betydelig grad om partipolitikk. Ap/Sp-regjeringen ville heller
prioritere kompetanseheving for alle lærere. I det nylig vedtatte
partiprogrammet går Høyre inn for ikke bare å gjenopprette ordningen for lærere
i skolen, men også utvikle noe tilsvarende for barnehagene.
Kutt uten motorsag
Sentralt vedtatte satsinger
og styringssentraler til tross; det er offentlige budsjetter som setter rammene
for hva barnehagene og skolene faktisk får gjort. Høyres landsmøte vedtok at
det bør settes ned en statlig kuttkommisjon som skal foreslå områder der
offentlige bevilgninger kan skjæres ned på eller fjernes.
Men for dem som
umiddelbart får bilder av Elon Musk med motorsaga, var Høyres ledelse raske med
å forsikre at det ikke er det nye regimet i Washington som er
inspirasjonskilden.
Høyres ledelse bedyrer at det dreier seg om å kutte «unødvendige»
utgifter for å kunne prioritere stramt i en tid vi både må bruke mer på vår
egen sikkerhet og håndtere en stadig voksende eldrebølge.
Likevel kan det være
grunn til å følge med, ikke minst siden ikke så rent lite av det som gis
sekkebetegnelsen «byråkrati» egentlig er viktige støttefunksjoner for yrkesgrupper
som ellers vil få flere administrative oppgaver i fange. Lærere, skoleledere og
styrere er grupper det er nærliggende å tenke på. I så fall får man også løfte
fram et anna punkt i Høyres program, der partiet også gjør det klart at det mye
omtalte «laget rundt læreren» av andre yrkesgrupper skal styrkes.
Jern-Erna eller Strenge-Sylvi i førersetet
Med ferskt partiprogram i
boks står Høyre foran en valgkamp som trolig vil bli atskillig mer ubehagelig
spennende enn slik det så ut for et års tid siden. Det som lenge lå an til å
bli en parademarsj mot borgerlig flertall, er nå blitt mye jevnere etter at
Senterpartiet gikk ut og Jens Stoltenberg inn i regjeringa. Og mens Høyre fløy
høyt på meningsmålingene, noen ganger over 30 prosent, er det nå
Fremskrittspartiet som er størst på borgerlig side.
Det kan derfor bli
Frp-leder Sylvi Listhaug som legger føringene for eventuelle
regjeringsforhandlinger etter valget i september og dermed får gode muligheter
til å trekke opp hovedlinjene for utdanningssektoren de neste fire årene.
Da
blir det ikke mindre strenghet og krav, for å si det sånn.
Dette er en kommentar, som gir uttrykk for skribentens synspunkter.