Ill.foto: Mostphotos
Utfordringen er at det bare står norsk, musikk og kroppsøving på timeplanen min
Debatt: 6,5 prosent av stillingen min er å være kontaktlærer. Det gir meg ikke mer enn to minutter i uka per elev.
Det blåser godt rundt ørene på lærerstanden nå for tida. Vi
har streiket, skrevet innlegg og stått på barrikadene for en bedre framtid for
elevene og for oss. Vår arbeidsgiverrepresentant, KS, måtte til slutt gi etter,
og kasta på oss et ok lønnsoppgjør på tampen.
Likevel, nå står vi i en situasjon hvor tallene på søkere
til lærerutdanning lyser rødt, som vi jo varslet om under streiken i høst, men
som politikere endelig tør å bekymre seg for offentlig. Å få lønn etter ansvar
er egentlig en selvfølge. Utfordringen er at samfunnet har gitt læreren et ansvar som egentlig krever
direktørlønn, og dette lar seg dermed ikke løse, uansett lønnsoppgjør.
Lærere blir ikke lærere for å bli rike, men fordi vi liker å
undervise barn og unge. I min timeplan er det satt av timer til å undervise
spesifikke fag, og med dette griper jeg den rosa elefanten med hornene.
Det er nemlig dette ansvaret
som er den egentlige elefanten som ingen helt vet hva de skal gjøre med. En
fjerdedel av norske elever på 5.-7. trinn oppgir at de svært ofte gruer seg til
å gå på skolen. Stress, mistrivsel og utenforskap er kjennetegn som trekkes
fram i rapporter. Lærere opplever stadig vold fra elever. Den psykiske uhelsen vokser.
Unge mennesker faller utenfor samfunnet, de er for lite aktive, kostholdet er
for dårlig, søvnvanene er fatale, de tilbringer for mange timer på nett, de er
ensomme og helsetjenesten har ikke kapasitet til å ivareta dem.
Ansvaret til en
lærer står tydelig i opplæringsloven og er videre definert i lærerplanen.
Ifølge disse paragrafene er det lærerens
ansvar å imøtekomme disse utfordringene. Vi skal
faktisk lære elevene å mestre livet. Vi
skal lære dem å ta ansvar. Vi skal sørge
for at alle elevene er trygge og glad på skolen. Vi skal åpne dører mot verden. Vi skal
lære dem selvstendighet, tilgivelse, nestekjærlighet, kritisk tenkning,
respekt for mangfold og natur, gi dem skaperglede, lære dem å ta vare på jorda
og hverandre, lære dem å forstå seg selv og andre, og lista fortsetter å vokse
når man leser formålsparagrafen og overordna del av lærerplanen på udir.no. Før
var kontakten mellom hjem og skole en grønn meldingsbok. Nå er læreren
bindeledd mellom PPT, BUP, barnevern, psykologer, mobbeombud og politi, og
byråkratiet rundt disse kan ta mer tid enn å undervise i norsk.
Utfordringen er at det ikke står annet enn norsk, musikk og kroppsøving i min timeplan. På lærerhøyskolen
får ikke studentene heller opplæring i hvordan de skal imøtegå alle disse
utfordringene. For skal du bli lærer i dag, trenger du faglig kompetanse i
psykisk helse, søvnvaner, ernæring, sosial kompetanse og danning, og vi trenger
utarbeida lærerplaner for å sørge for at samtlige elever får samme opplæring i
dette. Det finnes nemlig ingen slike kompetansemål eller lærerplaner. Derfor
finnes det heller ingen lærere som har satt av tid i sin timeplan for å ivareta
denne elementære opplæringa.
Omkring 6,5 prosent av min stilling er å være kontaktlærer. Det betyr
at jeg har avsatt ca. to minutter i uka per elev. Jeg har nemlig heller ingen
timer på timeplanen som er satt av til å snakke med elevene mine. Stillingen
som kontaktlærer dekker kun den tida jeg bruker på å dokumentere fravær hver
dag.
Når lærerstudentene kommer ut i praksis på skolene, møter de
derfor et yrke lærerhøyskolen ikke har forberedt dem på. De har studert
matematikk og brukt lang tid på å lage undervisningsopplegg som er tilpassa
alle elevene i klassen. Ingen har lært dem å prioritere bort undervisningstimen
for å ivareta en enkeltelev. Ingen har lært dem å trøste en ungdom med
selvmordstanker som sitter på gangen og gråter, eller å håndtere å måtte bruke
timen på sosial opplæring og oppnøsting av hvem som hadde dekket tavla med
rasistiske budskap, eller å sitte i møte med diverse instanser for å finne ut
hvem som hadde delt nakenbilder av en medelev på nett. Jeg gjentar – to minutter per elev på en hel
uke!
Enorm forandring i læreryrket
Forandringen i yrket har vært enorm de siste 10 årene. En
ting er at lønnsutviklinga ikke har fulgt samfunnet for øvrig. Et mer alvorlig
tema er at det, på sikkert godt over 40 år, ikke er satt av et eneste minutt
lengre tid for at kontaktlæreren skal kunne ivareta oppfølging av elevene sine.
Hvis ansvaret og mandatet er så
skrikende nødvendig som i dag, hvorfor er det ikke avsatt tid til dette i
timeplanen?
Det burde være enkelt. Hvis læreren skal ta
dette ansvaret, må lærerskolen gi studentene den opplæringa som kreves, og
læreren må få avsatt tid i sin timeplan til å ivareta ansvaret. Dette vil
selvsagt koste, og det vil kreve flere lærere enn i dag, men det vil uansett
være billigere enn å gi oss samme lønn som direktøren i KS.