
Her bruker de ukvalifiserte i hver sjuende undervisningstime
Det har vært en eksplosiv økning i bruken av folk uten godkjent lærerutdanning i Harstad-skolen.
Det skriver Harstad Tidende. De har sett nærmere på tallene fra Grunnskolens Informasjonssystem (GSI).
De viser at for inneværende skoleår gis 15 prosent av opplæringen i Harstad-skolen av personer uten godkjent lærerutdanning.
Det utgjør hver sjuende undervisningstime. Og det er langt flere enn tidligere år.
Skoleåret 2019/2020 gjaldt det bare 2,47 prosent av undervisningstimene.
Tallene viser dessuten at ståa er langt verre i Harstad enn i andre nordnorske byer. I Alta er tallet 7 prosent. I Tromsø er det 3 prosent.
(OBS: Kompetansekravene for ansettelse ble endret med ny opplæringslov. Se faktaboks i bunn av saken)
Halvparten uten lærerutdanning
– Det er veldig vanskelig å spekulere i disse tallene. Uansett er dette ikke bra, men det er sammensatt. Jeg har trua på at dette er et øyeblikksbilde for vår del, sier skolefaglig rådgiver i kommunen, Gunn Agersborg til Harstad Tidende.
Nylig utlyste kommunen 25 stillinger i barneskolene og åtte stillinger i ungdomsskolene. Det har kommet inn henholdsvis 52 og 25 søknader. Enkelte har søkt på begge utlysningene.
For barnetrinnet var imidlertid halvparten av søkerne uten godkjent utdanning. På ungdomstrinnet gjelder det fem.
– Dette er ikke unikt for harstadskolen, men en trend som har forsterket seg de seneste årene i kommuner over hele landet. Det er en kamp om arbeidskrafta, sier Agersborg.
Økning også nasjonalt
På landsbasis har tallet på ukvalifiserte lærere økt gradvis økt de siste årene og er på sitt høyeste siden 2001.
For innebærende skoleår er andelen på 4,9 prosent. I 2020 var tallet 3,6 prosent.