Langet ut mot for mange tester i skolen: – Grisen blir ikke feitere av at du veier den oftere
– Elevene blir heller ikke bedre ved å testes oftere, sier lærer Jørg Arne Jørgensen.
Under årets Arendalsuke inviterte Lesesentret ved Universitetet i Stavanger til debatt. De spurte om; Hvem som bestemmer over prøvene som brukes i skolen? I panelet til å diskutere temaet var blant annet Jørg Arne Jørgensen som er lærer og universitetslektor ved Universitetet i Stavanger.
– Går en på skole for å høste karakterer? Det er vurderinger, kontaktsamtaler, fagsamtaler, egenvurdering, halvårsrapportering og hva en ikke kaller det, sa Jørgensen og fikk støtte fra Utdanningsforbundet leder Steffen Handal som også deltok i paneldebatten.
– Skal elever prestere godt eller lære godt? Spør en norske lærere så vil de ha prøver og tester, men spørsmålet er om det er for mange tester, sa Handal.
Noe ut - noe inn
Blant de som stilte opp for å diskutere prøver og tester i skolen er landets kunnskapsminister, Tonje Brenna.
– Det er mye som tyder på at det totale prøvetrykket er for høyt mange steder. Vi må stoppe opp og spørre oss: når vi stadig lemper ting inn i skolen, er det noe som bør ut? Har det blitt for mye? Bidrar det til læring og utvikling, eller virker det forstyrrende? Bidrar det vi tester og måler til læring, eller bidrar det kun til overfladisk kunnskap til en spesiell prøve?, sa Brenna.
UDFs leder lurte på det å ha fokus på tester hadde endret nivået i skolen.
– Jeg mener det ikke har gjort det. Sånn som jeg tolker resultatene ser det ut som vi ligger på sammen nivå som da vi begynte med nasjonale prøver, sa Handal.
Handal har selv erfaring fra Osloskolen og mener at resultatene i Oslo ikke bare stammer fra tester.
– I Oslo gjorde en mye bra utenom testing , det fortelles det ikke alltid om. Blant annet satset de på videreutdanning av lærere og faglig utvikling, sa Handal.
– Alle kan ikke få seks
Landets kunnskapsminister Tonje Brenna er for at det testes og gjennomføres eksamen.
– Men jeg er åpen for hvordan eksamen gjennomføres. Det er ikke sikkert det er riktig å putte 500 stykker inn i en hall i fem timer og la noen pensjonister passe på dem mens de skriver ned det de kan. Det kan finnes bedre metoder, sa Brenna.
Les også: Forsker: – Eksamen kan ikke dokumenteres som rettferdig
Når lærere underviser i et tema får de ofte spørsmålet; Kommer jeg til å få dette på en prøve? Tidligere lærer Jørgensen er skeptisk til det.
– Det finnes viktige ting elever bør lære, selv om de ikke blir testet på det. Når jeg har en elev som sliter og det beste han får er tre. Gang på gang så får eleven karakteren tre, han jobber og strever, men det blir en treer. Så klarer eleven en firer. Skal vi ikke glede oss over en firer da? Skal vi da vurdere at eleven fortsatt kan strekke seg? Alle kan ikke få seks i karakter, det er ikke sånn, sa Jørg Arne Jørgensen.