Foto: Jørgen Jelstad
En ambisiøs barnehagestrategi som mangler grunnmuren
Debatt: Hvor er det blitt av lovnaden fra Hurdalsplattformen?
Onsdag 18. januar ble regjeringens nye barnehagestrategi
presentert for allmennheten. «Barnehagen for en ny tid - Nasjonal
barnehagestrategi mot 2030».
Mye spenning var i den forbindelse knyttet til om
regjeringen vil gjøre noe for å bedre bemanningssituasjonen i barnehagesektoren,
som for mange oppleves helt prekær. Beklageligvis blir denne utfordringen kun omtalt
uten at det tas konkrete grep.
Vi vil derfor spørre hvor det er blitt av lovnaden fra
Hurdalsplattformen om å «Forbetre bemanningsnorma slik at ho sikrar barna
nok tilsette»? Som er det viktigste og helt nødvendige tiltaket som må
iverksettes for å kunne løse utfordringer og innfri ambisiøse målsettinger.
Vi er dypt bekymret over at regjeringen ikke gjør noe for å styrke
bemanningen i barnehagene.
Kompetanseheving er viktig, men det hjelper lite når
de ansatte ikke får brukt kompetansen sin i arbeidet med barna. Flere
barnehagelærere betyr lavere bemanningstetthet da alle pedagoger skal ha
minimum 4 timer plantid i uka. Flere barnehagelærere eller spesialpedagoger må
komme i tillegg til dagens normer og grunnbemanning. Slik man har god erfaring
fra gjennom pilotprosjekter fra blant annet Tønsberg, Bergen, Fredrikstad,
Færder og Stavanger kommune.
Vi vet at erfaringene som er
gjort og gjøres gjennom pilotprosjektene har ønsket positiv effekt:
- De ansatte får
bedre tid til barn og foreldre
- De ansatte
opplever mindre stress
- De ansatte får
utført arbeidsoppgavene sine bedre
- Det blir mindre
sykefravær
- Det blir mindre
bruk for vikarer
- Det blir enklere
å dele barna i mindre grupper
- Barna opplever
større grad av medvirkning
- Det blir en
tryggere og mer stabil hverdag for barna
- Antallet barn som
trenger spesialpedagogisk hjelp reduseres
Dette burde utvilsomt vært normalen i alle landets
barnehager, for det er de ansatte som utgjør grunnmuren i enhver barnehage. Det
holder ikke å stille krav til vikarbruk, krav til stedlig leder og gjennomgå
oppgaver som tar ansatte bort fra barna.
Den nedslående virkeligheten er at sykefraværet i
barnehagene og blant barnehagelærerne er på topp sammenliknet med alle
yrkesgrupper, noe som får store negative ringvirkninger for hele samfunnet. Samtidig
viser tallene fra Samordna opptak at søkertallene til barnehagelærerutdanningen
synker for tredje året på rad, i tillegg til at urovekkende mange
barnehagelærere enten søker seg vekk fra yrket eller vurderer å gjøre det.
Vi mener det må tas på alvor hvorfor stadig færre ønsker å
utdanne seg til å jobbe i barnehage. Der krav og press ikke henger sammen med
rammene som gis, noe som medfører emosjonelt stress og høyt sykefravær. Barna
fortjener og trenger kompetente ansatte i barnehagen, derfor må også de
strukturelle forholdene legges til rette slik at profesjonsutøvere får brukt
kompetansen sin. Da vil det naturlig nok også bli mer attraktivt å velge
barnehageyrket.
God bemanning er nøkkelen som all forskning peker på for å
øke kvaliteten og gi alle barn et bedre tilbud. Der de mest sårbare barna kan
bli sett og få den støtten og veiledningen de trenger. Der barnehagene blir
satt i stand til å skape et godt psykososialt miljø og der det blir mulig å
legge til rette for mindre barnegrupper og gode språklige lekemiljøer.