Mangler barnehagelærere i hele Norden
Søkertallene til barnehagelærerutdanning stuper i alle våre naboland, akkurat som i Norge. Hele Norden styrer dermed mot en voksende bemanningskrise i barnehagene.
Det viser en ny rapport de nordiske lærerorganisasjonene har utarbeidet. Der oppsummerer de status for lærerrekruttering i barnehager og skoler i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Island.
Enkelt oppsummert: Det kommer til å bli utfordrende å få nok lærere i både skoler og barnehager i fremtiden.
Men aller verst ser det ut for barnehagene. I samtlige nordiske land stuper interessen for å bli barnehagelærere, hvor søkertallene til utdanningen går kraftig ned. I tillegg mangler barnehagene allerede nå kvalifisert personell.
- I Finland mener lærerorganisasjonen at inntaket til barnehagelærerutdanning nesten må dobles for å møte det fremtidige behovet. Men interessen for å søke seg til utdanningen faller kraftig.
- I Danmark viste en undersøkelse at de ikke lyktes med å rekruttere kvalifiserte barnehagelærere til nesten hver tredje stilling.
- I Sverige sliter de også med stort sprik mellom private og offentlige drivere, hvor det er langt lavere andel barnehagelærere blant de private barnehagedriverne.
- I Norge er status at over 30 prosent av barnehagene bryter pedagognormen, noe som betyr at det mangler tusenvis av barnehagelærere for å oppfylle lovverket vi har i dag.
– Går utover barna
Bemanningskrisen i barnehagene har blitt et stadig hetere tema ettersom utfordringene merkes i økende grad ute i kommunene.
– Vi mangler så mange barnehagelærere. Kommunen lyser ut stillinger om igjen og om igjen, men de får ikke nok søkere, sa Ingunn Solheim Tveten, leder i Utdanningsforbundet Indre Østfold, i fjor høst i forbindelse med en sak om rekrutteringsutfordringene i barnehagene.
– Totalsituasjonen blir bare verre og verre, sa Kristine S. Wulfsberg i Utdanningsforbundet Senja.
Da det danske Fagbladet FOA skrev om pedagogmangel i danske barnehager i fjor, var det flere kommuner som kalte situasjonen meget alvorlig.
– Barna skal møtes av et faglig læringsmiljø, men det er utfordrende når vi mangler utdannede medarbeidere. Og det kommer til å gå utover barna. Det må jeg bare si, sa Betina Larsen, prosjektansvarlig for rekruttering til barnehagene i Gladsaxe Kommune, til Fagbladet FAO.
– Ambisjon, ikke lovkrav
Samtidig har myndighetene i flere av de nordiske landene store ambisjoner om å øke andelen barnehagelærere i barnehagene. Det regnestykket går ikke i hop, noe som også er tilfellet i Norge.
Ifølge Statistisk sentralbyrå vil det mangle flere tusen årsverk i barnehagesektoren, hvis regjeringen skal nå sitt mål om 60 prosent barnehagelærere. Og det regnestykket er at på til basert på at like mange fullfører barnehagelærerutdanning som i 2021, men søkertallene har stupt de siste årene.
I et nyttårsintervju med den ferske kunnskapsministeren, Kari Nessa Nordtun, ble hun spurt om hvorfor regjeringen har satt et mål om 60 prosent barnehagelærere selv om det virker urealistisk å få til.
– Det er ikke et lovkrav med 60 prosent, det må jeg bare understreke, det er en ambisjon. Og den strekker seg fram til 2030. Det er langt fram i tid, og det er en ambisjon, ikke et lovkrav, svarte Nordtun.
– Kanskje må det være et lovkrav for at den ambisjonen kan oppfylles?
– Som jurist vil jeg si at det er ikke alt som kan hjemles i loven.
– Samtidig var det først når det ble innført bemanningsnorm og pedagognorm, og disse ble skjerpet, at det faktisk skjedde noe substansielt med bemanning i barnehagene. Mye tyder på at det trengs noen krav fra sentralt hold for at kommuner og private drivere skal gjøre noe med det. Du ser ikke for deg å stramme inn på normene?
– Jeg tror det er viktig at vi faktisk oppfyller de normene vi har, og at vi har konkrete rammer knyttet til det. Så er det viktig at vi får flere yrkesgrupper inn i barnehagene, akkurat som vi har i skolene. Det tenker jeg er en styrke, svarte Nordtun i intervjuet som ble gjennomført i desember.