Det er ingen andre yrkesgrupper som roper på flere ufaglærte kollegaer. Det bør heller ikke vi, mener Ann Mari Milo Lorentzen, leder for Kontaktforum barnehage i Utdanningsforbundet
Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
Skal vi kjempe for mer bemanning – eller flere barnehagelærere?
Debatt: Flere barnehagelærere står øverst på min blokk, fordi det er viktigst for barna.
I Utdanningsforbundet
har vi rett som det er diskusjonen: Skal vi kjempe for mer bemanning – eller
flere barnehagelærere? Jeg sier som Ole Brumm: «Ja, takk – begge deler». Men
jeg må samtidig si at flere barnehagelærere alltid står øverst på min blokk.
Først og fremst fordi det er dette som er viktigst for barna.
Trenger et faglig blikk
Regjeringen lanserte tidligere i år sin strategi Barnehagen
for en ny tid. Strategien har blant annet et mål om 60 prosent barnehagelærere
innen 2030. Det er en ambisjon som er verdt en applaus.
Jeg blir urolig for barnehagelærerprofesjonen når jeg hører:
«Vi trenger ikke flere med utdanning, vi trenger flere folk» eller «Flere
barnehagelærere betyr mer tid borte fra barna» fra andre barnehagelærere. Jeg
har forståelse for at bemanningen er for dårlig, og at flere er skuffet over at
strategien ikke sier noe konkret om hvordan bemanningen skal styrkes. Samtidig
må vi huske på at barnehagen er en pedagogisk virksomhet (barnehageloven §2).
Det sikres ikke gjennom å innføre pedagogiske programmer, men ved å sørge for
at det er pedagoger som planlegger, gjennomfører og vurderer barnehagens
aktiviteter. Det må finnes et faglig blikk som kan se alle barn i barnehagen.
Må ha tro på utdanning
Dersom barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet, må det
være flere ansatte gjennom større deler av dagen som har
barnehagelærerutdanning. Det kan ikke være sånn i fremtiden at barnehagen er
den eneste arbeidsplassen der du kan begynne å jobbe uten noe annet å vise til
enn en godkjent politiattest. Det blir for tilfeldig, det er ikke til barns
beste, og det er ikke en pedagogisk institusjon verdig. Vi må ha tro på at
minst tre års utdanning betyr noe.
Ifølge Berit Bae trenger barn flere ansatte sammen med seg
hele dagen, og flere med relevant barnehagefaglig bakgrunn. Ellers er det en
risiko for at den kritiske bemanningssituasjonen vi har i dag, vil bidra til
lære-
vansker og sosiale problemer hos barna senere i livet. Videre skriver hun i en
artikkel at hun håper at sentrale myndigheter og politikere erkjenner alvoret
og risikoen i situasjonen, og at vi får en bemannings- og pedagognorm som er i
samsvar med hensynet til barns beste. Jeg er hjertens enig. Vi barnehagelærere
må selv tro at vi gjør en forskjell. Det er ingen andre yrkesgrupper som roper
på flere ufaglærte kollegaer. Det bør heller ikke vi.
Litteratur
BAE, B. (2023). Bemanning og manglende hensyn til barns
beste, utdanningsforbundet.no.