De ansatte i danske barnehager hadde sjelden tid til å snakke med foreldrene når de hentet og leverte barna på grunn av lav bemanning, erfarte barnehagelærerstudenter på praksis i DanmarkIllustrasjonsfoto: Adobe Stock
Lavere voksentetthet i danske barnehager enn i norske
Fagartikkel: Det gjør at ansatte ikke har nok overskudd til et godt og nært samspill med hvert enkelt barn, men barna blir også mer selvstendige.
BushraFatima Syeduniversitetslektor i pedagogikk, barnehagelærerutdanningen, OsloMet
PublisertSist oppdatert
Annonse
Denne artikkelen er basert på våre erfaringer fra praksis i barnehager i
Viborg i Danmark. Vi var fem barnehagelærerstudenter som hadde praksisopphold på
fem ulike avdelinger i tre barnehager. Fire av disse hadde barn i alderen 3 til
6 år, og den siste var en småbarnsavdeling med barn i alderen 11 måneder til
2 år. Da vi reiste fra Norge hadde vi ikke gjort oss så mange tanker om det pedagogiske
innholdet, og forutså at norske og danske barnehager ville være stort sett
like. Selv om den danske kulturen ikke er så annerledes enn den norske, erfarte
vi på både likheter og ulikheter i barnehagene.
Annonse
Bemanningen
Før vi reiste hadde vi hørt flere ganger at voksentettheten i Danmark
var lavere enn i Norge. Den første avdelingen vi var på hadde kapasitet til 50
barn. Da vi var der, var det 28 barn og 4 voksne. Etter samtale med personalet
fikk vi vite at selv om alle barnehageplassene på avdelingen hadde vært fylt
opp, var det ingen garanti for at de kunne kreve flere ansatte på
avdelingen. Fordi danske barnehager ennå
ikke har en bemanningsnorm som i Norge, kunne de hatt en avdeling med 50 barn
og 4 voksen. De voksne på avdelingen jobbet 32 timer i uka, og barnehagen er
åpen 10,5 time om dagen. For å kunne dekke dagen med nok voksne, ble de ansatte
mye alene på avdelingen med barnegruppen. I utetiden var de ofte 1-2 voksne på
28 barn, og de var ofte mye alene på starten og slutten av barnehagedagen. En
dag var en voksen alene med på 28 barn fra klokken 12 og ut dagen.
Personalets kompetanse
Det var en stor andel blant personalet som hadde
utdanning. I hver av barnehagene vi var i, var det kun et par ansatte som ikke
var utdannet som pedagoger eller pedagogiske assistenter. Dette tilsvarer
barne- og ungdomsarbeidere i Norge. Barnehagene hadde også̊ flere
pedagogstudenter som var i praksis, som ble regnet som ansatte, fordi
praksisperiodene i Danmark varer et halvt år.
Bemanningsnorm
Den største forskjellen vi merket oss, var knyttet til personalet og
bemanning. Danmark har lavere voksentetthet enn det vi har i Norge, og ingen bemanningsnorm
på lik linje som oss. De voksne hadde ansvar for mange barn med individuelle
behov, i tillegg til de nye barnas tilvenning og trygghet. I intervjusamtaler med
flere pedagoger kom det frem at de voksne selv følte at de ikke strakk til i
den hektiske hverdagen. Ansatte hadde ikke overskudd eller tid til et godt
samspill med hvert enkelt barn. Da vi presenterte den norske bemanningsnormen
for våre danske kollegaer, ble de overrasket, sjokket og misunnelige.
Kommunen og barnehagens økonomi styrte hvor mange timer de ansatte jobbet.
Personalet på en avdeling jobbet mellom 20 og 37 timer i uka. Fordi ikke alle
jobbet tilsvarende en full arbeidsuke, var det sjeldent at alle voksne var på
avdelingen i løpet av dagen. For eksempel kunne en voksen gå hjem klokken
tolv, og da kom det en ny som startet da. Dette førte til at de voksne ofte var
alene på avdelingen på starten og slutten av dagen, for å kunne være bemannet
i hele åpningstiden. Vi observerte at de ansatte sjelden hadde tid for å snakke
med foreldrene ved levering og henting, og ansatte påpekte et tett
foreldresamarbeid var vanskelig å opprettholde.
Nye krav
I både årsplanen til en av barnehagene og den danske rammeplanen
(Børne- og sosialministeriet, 2018) la vi merke til at begrepet «trygghet» gikk igjen flere ganger. Det
sto at barnet skulle oppleve trygge rammer, og for å skape trygge rammer mener
vi at tilstedeværende voksne er nødvendig. Høyere voksentetthet
har flere positive virkninger på barnas utvikling og barnas tilknytning til
pedagogene (Christoffersen et al. (2014). Dette ble en vanskeligere oppgave å realisere i de danske barnehagene når
de ansatte sto alene med nesten tretti barn store deler av dagen, og når barna
tilbrakte mye tid i områder der voksne ikke var i umiddelbar nærhet.
Den danske regjeringen har nå innført en bemanningsnorm som skal gjelde
fra 2024. Da skal det være minimum 1 pedagog per 3 barn i vuggestuen (0-3 år) og
minimum en pedagog på 6 barn i barnehagen (3-6 år), ifølge det danske Børne- og
undervisningsministeriet.
Selvstendige barn
Lavere voksentetthet førte til at barna også ble mer selvstendige i
hverdagen. Siden voksne ikke hadde et
like nært samspill og kommunikasjon med barna, måtte de klare seg mer selv.
Barnegrupper var mer selvstendige sammenliknet med i norske barnehager. Det var
lite konflikter, og barna løste det meste selv, og de var gode på å prøve ut
ting selv før de ba om hjelp. Barna brukte også hverandre dersom det var behov
for hjelp. Lavere bemanningen førte
delvis til en positiv utvikling, fordi barna lærte å løse egne problemer og klarte
seg selv på mange områder.
I Danmark deles barnehagene inn i vuggestue og børnehave. I vuggestuene
går barn i alderen 0 til 3 år, og i børnehaven går barn i alderen 3 til 6
år. Den måneden barnet fyller 3 år, flytter de over fra vuggestue til
børnehave. Tilvenning fra små- til storebarnsavdeling ble både organisert og
gjennomført annerledes enn det vi kjenner til. I norske barnehager foregår tilvenning
i mer intense perioder, der flere barn skal bytte avdeling på samme tid, som
regel på starten av et nytt barnehageår. I danske barnehager derimot, forekom tilvenning
hver måned gjennom hele året. Dette opplevde de ansatte som utfordrende av flere
grunner. Når det kom flere nye barn på avdelingen hver måned , påvirket
dette barnegruppa , rutinene, samspillet og dynamikken. Faste rutiner i
barnehagehverdagen kan være med på å bidra til en fast struktur og
forutsigbarhet for barnegruppa (Ahrenkiel et al. 2012, s. 68). Forutsigbarheten kan både hjelpe og
støtte barna til større mulighet for aktiv deltagelse, da de er forberedt på
og er kjent med det som kommer (Rasmussen et al., 2019, kap. 2 s. 47- 48).
En tilvenning kan lage «store bevegelser» i barnegruppen, og forutsetter
god planlegging og tilrettelegging for barna. Dersom det var tre nye barn på
tilvenning, måtte sitteplasser endres for de nye barna, som ofte hadde et behov
for å sitte ved en voksen. Samlingsstunden kunne også tidvis utebli på grunn av
mangel på personale og tid. Om slike praksiser forekommer mange ganger i løpet
av et år, kan det bli vanskelig å opprettholde forutsigbarhet og faglig
pedagogisk arbeid. Som igjen kan skape mindre rom for aktiv deltagelse og medvirkning
hos barna.
Hva har vi lært?
Det var veldig lærerikt å ha praksis i danske barnehager. Selv om
voksentettheten på avdelingene skapte noen utfordringer, og rammene ikke var helt
optimale, fikk vi inntrykk av at barna generelt trivdes godt. Vi ble inspirert
til å tenke nytt rundt «faste rutiner», og ble mer åpne for forandringer og
fleksibilitet i jobben vår. I samtaler med pedagoger i Viborg ble vi overrasket
over at de ikke hadde stilt spørsmål ved bemanningen i de danske barnehagene.
Få voksne og mange barn hadde blitt en «normalitet» i hverdagen med mye frilek.
Det påvirket muligheten for et godt samspill med barna, nært foreldresamarbeid
og et synlig pedagogisk og faglig arbeid. Det fikk oss til å tenke over hvor
nyttig det kan være å reflektere rundt de vante rutinene vi har i norske
barnehager.
Annonse
Litteraturliste
Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. & Warring, N.
(2012). Daginstituionen til hverdag: Den
upåagtede faglighed. Frydenlund.
Børne- og Socialministeriet (2018). Den
styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold
Christoffersen, M. N., Højen-Sørensen, A. K.
& Laugesen, L. (2014). Daginstitusjonens betydning for børns udvikling:
en forskningsoversigt. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.