I snart 30 år har jeg jobbet i et skolesystem som dessverre skaper «tapere» og utenforskap. Jeg har selv hatt
elever og egne barn som har erfart mobbing, stigmatisering og utenforskap. Barnekonvensjonen
blir ofte brutt på norske skoler; hva kan vi som jobber i skolen gjøre med det?
Vet vi som arbeider med barn og unge nok om Barnekonvensjonen?
Barnekonvensjonen ble grunnlovsfestet i Norge i 2014. Det
betyr at Barnekonvensjonen har juridisk forrang overfor andre lovparagrafer i
Norge. I Barnekonvensjonen er det flere artikler. Når det gjelder skolesystemet
og skolene i Norge som sliter med økende mobbing, ufrivillig skolefravær og psykiske
vansker, er det naturlig å fremheve noen av artiklene i Barnekonvensjonen (3,
12, 16, 28, 29 og 39).
Mye tyder på at behaviorismen fortsatt lever i
beste velgående i det norske skolesystemet, til tross for mye forskning som
viser at det ikke virker. Det skjer bl.a. med anmerkninger, fraværsgrense og
karakterer i orden og atferd, til tross for forskning som sier at det ikke
fungerer. Vi har også et system med karakterer som ikke
alltid fungerer, men disse karakterene skal nå «fremme lærelyst». Hvordan skal flere
enere eller toere fremme motivasjon når eleven møter på nederlag på nederlag?
Staten og kommunene må ansvarliggjøres
Det er også rart at urett begått mot barn og unge ikke får
konsekvenser. Jeg mener at denne behaviorismen og sanksjoneringen må rettes
mindre mot elevene og mer mot de som har ansvaret for at elevene skal ha det
trygt og godt på skolen. Jeg mener at staten, fylkeskommunene og kommunene i
større grad enn i dag må ansvarliggjøres for urett mot barn og unge, og ikke
elever og foreldre.
Vi har organisert et skolesystem som er politisk og
administrativt styrt, med et departement og et direktorat (Udir) som
opprettholder systemet. Nå viser mobbetallene fra Elevundersøkelsen 2023 at tallene
går fra vondt til verre med økning av antall elever som blir mobbet, både på 5.,
7., 10. trinn og på videregående skoler. Antallet elever som blir mobbet av
voksne øker også, og trivselen og motivasjonen er lavere hos elevene. I en
artikkel i Dagbladet 26.03.23, sa daværende kunnskapsminister Tonje Brenna:
«Mobbetallene må ned, og alle som jobber
i og med skolen er nødt til å ta ansvar i det daglige. Vi kan ikke stanse all
mobbing gjennom lovteksten.» og: «Min klare beskjed til alle som jobber med
barn i våre skoler er at de må gå inn i tallene og diskutere hvordan man kan
jobbe med et godt og trygt skolemiljø på sin skole. Arbeidet mot mobbing skjer
først og fremst på skolen og i klasserommet.»
Ansvarsfraskrivelse
Jeg tolker den tidligere ministerens uttalelse som ansvarsfraskrivelse,
og at man skylder mest på lærerne og skolene. Selvfølgelig har vi voksne i
klasserommet et ansvar, men heldigvis ser flere nå at skolesystemet trenger
endringer. Den nye kunnskapsministeren velger å skylde på mobiltelefonene,
foreldrene og de enkelte skolene, uten å spørre om lovverket og systemet er en
del av problemet. Noen har argumentert for at Udir må fjernes. Jeg er til dels
enig, for jeg vil ha et uavhengig organ som ivaretar elever (og lærere og
familier) sin rettssikkerhet, og det gjør ikke Udir eller Statsforvalteren i
dag.
Klagebehandling i mobbesaker tar opp til 12 måneder hos Udir, og opp til 9
måneder hos Statsforvalteren, og Udir sender sakene tilbake til ny behandling
hos Statsforvalteren, som igjen bruker flere måneder, mens barn og familier
venter på at det skal bli bedre. Jeg mener at vi trenger et nytt klage- og
veiledningsorgan med bred kompetanse, som ikke består av byråkrater (f.eks. «seniorrådgivere»).
Nå har jeg jobbet med både opplæring og skolemiljø i en del
år, og jeg har lært mye, samtidig som systemet har endret seg. Jeg har lært at
jeg skal reagere hvis barn og unge blir utsatt for urett, men det har jeg
dessverre lært mer om etter at det skjedde med egne barn og elever, og etter at
jeg måtte sette meg inn i det på eget initiativ. Egne erfaringer som lærer,
pappa og engasjert i frivillig arbeid for et trygt skolemiljø har fått meg til
å stille en del spørsmål.
Ett av dem er: Hva lærte vi egentlig av pandemien? At
videoundervisning kan brukes med hell for elever som av ulike grunner ikke
klarer å være fysisk til stede på skolen, var noe av det som jeg lærte. Noen av
mine egne elever med kronisk sykdom fortalte at digital opplæring var til stor
hjelp for dem. Hvorfor fortsetter vi ikke med dette, og hvorfor skal den nye opplæringsloven
med forskrifter legge opp til mest mulig fysisk tilstedeværelse på skolen og en
fraværsgrense som ikke ivaretar elever med ulike behov for tilpasset opplæring?
Hva med å legge opp til mer fleksible ordninger? Det virker som om fysisk
oppmøte har blitt den eneste «sannheten».
Urettmessige meldinger til barnevernet
Det er allerede kjent at familier med barn som blir mobbet
og sliter med ufrivillig fravær fordi skolen er et utrygt og farlig sted, får
ikke bestått eller blir meldt til barnevernet på grunn av høyt fravær, noe som kan
utløse belastende inngrep i familiers privatliv. Er det til barnets beste når
barnet har blitt utsatt for urett på skolen, eller er det brudd på artikkel 3 i
Barnekonvensjonen? Har barnets beste blitt ivaretatt? Har barnet blitt hørt?
Hvorfor er ikke urettmessige meldinger til barnevernet straffbart, på lik linje
med falske politianmeldelser?
Vi som arbeider på skolen og andre arenaer, har en rett og en
plikt til å følge Barnekonvensjonen når vi arbeider med barn og unge. Da skal
vi kreve og forvente at vi skal vite om og ha kjennskap til disse grunnleggende
og grunnlovsfestede rettighetene, og det skal få konsekvenser når barn og unge
sin rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring,
blir brutt.
Jeg forventer og krever at regjeringen og norske kommuner og
fylkeskommuner sørger for at alle som arbeider med barn og unge i Norge i
større grad følger og bruker Barnekonvensjonen, og at det får konsekvenser når
det ikke skjer. Det er min og vår plikt å si ifra når barn og
unge ikke får ivaretatt sine grunnleggende og grunnlovsfestede rettigheter fra
Barnekonvensjonen.
I sin nyttårstale snakket kongen om «usynlege hender» som «leier oss» (kjempefint dikt av nobelprisvinneren Jon Fosse). Jeg forventer at politikere
og ledere skal hjelpe oss som jobber med barn og unge med å være «usynlege
hender». Det å være en trygg voksen som elevene kan stole på, relasjonskompetanse, er mye viktigere enn måling, testing, urettmessige meldinger til barnevernet, behaviorisme,
rapportering og ansvarsfraskrivelse. Som lærer og pappa ønsker jeg å være en av
disse «usynlege hender»; en støttespiller, som ifølge læreplanen skal «åpne
dører for verden» for unge mennesker i et samarbeid med elever og foreldre som
ivaretar integritet og gjensidig respekt.
Med vennlig hilsen, Kjartan Espeland, 52 år gammel
trebarnspappa, lærer og engasjert i frivillig arbeid for trygt skolemiljø og
oppvekst.