Ill.foto: Mostphotos
Mobilforbud i skolen gjør unge mer aktive
Debatt: Friminuttene er altfor viktige til å overlates til Snapchat. Det er på høy tid å innføre et nasjonalt mobilforbud i skolen.
Skoler som innfører mobilforbud, får elever som beveger seg
mer i friminuttene. Det viser ny forskning. Mobiltelefonen passiviserer. Med
oppmerksomheten rettet mot mobilen mister unge muligheter til bevegelse og
aktiviteter som bidrar til bedre helse og utvikling.
Debatten har den siste tiden rast om unges tilgang til
skjerm og aldersgrenser på sosiale medier. Tidligere digitaliseringsminister,
Nikolai Astrup (H), etterlyser
et nasjonalt forbud mot mobiltelefoner i skolen. Shazia
Majid i VG spør hvorfor det er så vanskelig å innføre et nasjonalt pålegg
om mobilfri skole.
Frankrike fikk det til i 2018. Landet vedtok et nasjonalt
forbud mot mobiltelefoner i grunnskolen – ingen mobilbruk innenfor skolens
område, eller på turer i regi av skolen.
I Norge er det opp til hver kommune å regulere mobilbruken.
I de fleste tilfeller er det likevel opp til den enkelte skolen.
Mange norske skoler har allerede innført helt eller delvis
mobilforbud. Regelverket varierer i stor grad fra skole til skole, og kan ofte
håndheves ulikt på samme skole. Konsekvensen er en mer ustrukturert
skolehverdag med unødvendig støy og konflikter om mobilbruk.
I en nasjonal
undersøkelse svarte en stor majoritet av foreldre og lærere at skolen bør
være mobilfri. I den samme undersøkelsen svarte 75 prosent av lærerne at de er
bekymret for elevenes totale skjermbruk på skolen og hjemme.
Unge i Norge har høyest nettbruk i Europa. 90 prosent av 9-11
åringer har egen smarttelefon, og tre av fire
jenter er på TikTok før aldersgrensen på 13 år. Ifølge Ungdata bruker de fleste ungdommer over tre timer på
skjermen hver dag i fritiden. Mange bruker mye mer tid.
Forskere knytter økt skjermbruk til en alarmerende søvnmangel og mindre
fysisk aktivitet blant unge.
De fleste ungdom bruker 90 prosent av sin våkne tid til
stillesittende aktiviteter eller aktiviteter der de verken blir svette eller
andpustne. Fra år til år blir det stadig færre unge som deltar i organiserte
fritidsaktiviteter.
Under halvparten av ungdommene våre tilfredsstiller
myndighetenes anbefalinger om 60 minutters fysisk aktivitet hver dag.
Grunnlaget
for bevegelsesglede og aktivitetsvaner legges i barne- og ungdomsårene. Fysisk
aktivitet er viktig for unges fysiske og psykiske helse. Det bidrar til å
forebygge livsstilsykdommer. Vi utvikler vår evne til variert bevegelse.
Muskler og benmasse styrkes. I tillegg ser det ut til at aktivitet også
påvirker barn og unges evne til konsentrasjon og
læring.
Tidlig
innsats med tiltak på arenaer som favner alle barn og unge er sentralt i Helse-
og omsorgsdepartementets handlingsplan for
fysisk aktivitet.
Friminuttene er viktige
for barn og unges læring og utvikling på skolen. Flere studier viser at restriksjoner
på skjermbruk bidrar til økt
fysisk aktivitet.
Danske
forskere gjennomførte et eksperiment som involverte 12 skoler. Ved halvparten
av skolene ble det innført totalt mobilforbud i fire uker, og ved de andre
skolene ble ingen tiltak iverksatt. Resultatene av eksperimentet var mer fysisk
aktive unge i friminuttene der mobilen var forbudt, på tvers av skoletrinn og
kjønn.
I et annet dansk forskningseksperiment ble
89 familier tilfeldig inndelt i to grupper, hvor den ene gruppen måtte leve med
begrenset skjermbruk. Aktivitetsnivået til alle familiene ble målt med en
aktivitetsmåler. Funnene var de samme: Mindre skjerm gav mer fysisk aktivitet.
En gjentakende innvending mot mobilforbud
i skolen er at unge må utvikle digital kompetanse. I dag er det bred enighet om at barn og unge
skal utvikle den kompetansen i skolen. Digital kompetanse er helt nødvendig for
å lykkes i utdanning, arbeid og samfunnsdeltakelse. Tilgangen på
læringsteknologi i den norske skolen er også i verdenstoppen.
Mobilen er derimot ikke et viktig
læringsverktøy i den norske skolen.
Det er med andre ord vanskelig å se at digital
kompetanse skal være et argument for at barna skal ha tilgang på mobilen i
skoletiden.
Vi kan ikke forvente at unge skal være fysisk aktive i
friminuttene med mobilen i hånda. Appene på mobilen er spesialdesignet for å
fange all oppmerksomhet.
Innføringen av røykeloven møtte i sin tid stor motstand. Her
fulgte myndighetene forskningsbaserte helseråd. Få er motstandere av loven i
dag.
Et nasjonalt mobilforbud i skolen vil være et svært tydelig
signal om at myndighetene tar nyere forskning, skole, helsepersonell og
foreldres bekymringer på alvor.
Men mest av alt vil et nasjonalt mobilforbud hjelpe barn og
unge til å få en helt nødvendig pause fra mobilen i skoletiden.