Bjørn Sigurd Hjetland.
Foto: Tom Egil Jensen
Vi må investere i barna for å spare på sikt
Debatt: – Vi har et reelt problem med å rekruttere lærere, men det største problemet vårt er å beholde dem vi allerede har.
Ved oppstart av skoleåret i høst er over 8 % av alle
undervisningstimene i Bærum planlagt avholdt av ansatte uten lærerutdanning.
Det er før sykefravær og det er før vi har mistet enda flere av våre dyktige og
erfarne lærere.
Vi har et reelt problem med å rekruttere lærere, men det
største problemet vårt er å beholde dem vi allerede har.
Forrige uke fikk jeg nok en epost fra en av dem som har fått
nok. Jeg vet at det er alt for mange som vurderer samme utvei. Dyktige og
erfarne lærere vil ikke lenger ha slike arbeidshverdager. En arbeidshverdag der
man skjuler at man bryter opplæringsloven. En hverdag der man konstant går med
dårlig samvittighet for å ikke kunne gi elevene det de har krav på, fordi
ressursene mangler.
I eposten til meg skrev den tidligere Bærumslæreren:
«Hei Bjørn Sigurd,
Etter 9 år i bærumsskolen har jeg gitt opp. Gitt opp
bærumsskolen.
Og det til tross for at jeg hadde verdens beste kolleger og
en skoleledelse på X som jeg virkelig har satt stor pris på å samarbeide med.
Fine folk.
Jeg digger å være lærer. Jeg digger å være med elever. Men
rammene i skolen ble til slutt uholdbare, rett og slett. Så da ble det Oslo.
Min lille protest mot politikernes manglende finansiering av
skolen i Bærum.»
I fjor skrev den samme læreren en lengre tekst om sin
hverdag. Den har jeg fått gjengi anonymt:
Vi har
de seneste ukene fått høre sannheten om «Norges mest effektive skole» fra flere hold. Endelig sier rektorene ifra! Endelig står innkjøpte konsulenter
og legger frem harde fakta: Bærumsskolen er grovt underfinansiert. Sannheten er
at denne underfinansieringen har svært merkbare konsekvenser ute i skolene hver
eneste dag.
I
Norges mest effektive skole har vi knapt sett en fabrikkny hylle, pult eller
stol siden 90-tallet. Elevene vagler seg opp på stoler som faller fra
hverandre, og vippende pulter «repareres» med fire brettede tørkepapir + litt
gaffatape fra lærerens private verktøykasse. Innkjøp av møbler skal visst tas
over driftsbudsjettet. Det underfinansierte
I
Norges mest effektive skole har alle elevene iPad, men vi har ikke nok
blyanter, kopipapir eller fargeblyanter. Praktisk-estetiske fag går på
sparebluss. Vi har nylig fått kjøpe noen få skolebøker, men reelle muligheter
til å velge læremidler ut fra hva som er pedagogisk forsvarlig i egen
elevgruppe har vi ikke. Det het seg «bok når det er best, iPad når det er best»
i starten, men de siste årene har vi måttet bruke «iPad, fordi det er det vi
har». Hvis AppleTV, lydplanke eller skjerm i klasserommet ryker, da må disse
erstattes over driftsbudsjettet. Det underfinansierte.
I
Norges mest effektive skole skal vi inspirere til lesing. Vi har et
skolebibliotek, men svært lite av lesestoff som kan være nytt og fristende.
Fordi vi mangler penger til å kjøpe inn.
I
Norges mest effektive skole skal vi egentlig drive med «tilpasset opplæring»,
men sannheten er at både smågrupper og mer varierte arbeidsformer ryker fløyten
fordi vi mangler lærere som kan gjøre jobben.
I
Norges mest effektive skole har skoleadministrasjon og politikere skrudd så mye
ned på skolebudsjettene at rektorene ikke klarer å nå den lovpålagte
lærernormen. Mobbetallene øker. Ufrivillig skolefravær øker. Vold og trusler
mot lærere og andre kolleger øker. Underfinansiering koster, men på andre
felt.
I
Norges mest effektive skolekommune slutter rektorer fordi de ikke orker å stå i
skvisen mellom det de vet elevene har behov for, og skoleadministrasjonens krav
om å gå i budsjettbalanse. Det skal sterk rektorrygg til for å gå i
«merforbruk». Et merforbruk som reelt sett er en underfinansiert skoledrift
langt under det forsvarlige.
I
Norges mest effektive skole har vi verdens fineste elever, og vi går hver dag
på jobb for at elevene våre skal bli sett og ivaretatt. Men slik skolene
finansieres i dag, får barna ikke den skolehverdagen de faktisk trenger.
Bærumsskolen var kanskje en gang det flaggskipet skolepolitikerne har i
tankene. Men politikerne ser visst bare i bakspeilet.
Kjære
politikere, nå må dere se fremover og stake ut ny kurs. Denne skuta er akkurat
nå svært moden for opphugging og mannskaper har begynt å bevege seg mot
livbåtene. Vi sender ut et tydelig «mayday» og forventer en finansiell
redningsskøyte på vannet snarest.
Når skal politikerne forstå?
Jeg ønsker at politikerne forstår hva som er i spill akkurat
nå.
Min kommune skal kutte kostnader på nærmere 500 millioner
kroner kommende år. Likevel er dette året der vi må øke budsjettrammene i skole
drastisk. Vi er langt forbi smertegrensa og situasjonen er kritisk.
Skolebudsjettene har i alt for mange år vært avhengig av
dugnadsarbeid fra ansatte i skole for å gå i balanse. Det kritiske nivået ble
grundig dokumentert av Agenda Kaupang lenge før ansettelses- og innkjøpsstopp
ble innført. Det er ikke lenger nok å komme til budsjettforhandlingene med
knapper og glansbilder, slik dere pleier.
Akkurat nå står grunnutdanninga for alle barna våre i fare.
Vi står i fare for å bli en skole som gir økt utenforskap og økte sosiale
forskjeller.
Vi vet at å fortsette en nedprioritering av skole gir langt
høyere kostnader for kommunen på sikt.
Hvor mange flere må slutte før dere forstår det?